اختلاف شدید واشنگتن -تل‌آویو بر سر شهرک سازی‌ها و فشارهای بایدن بر دولت بنت

در پی ادامه اختلاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی، واشنگتن مخالفت شدید خود را با شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی به نگرانی آمریکا در مورد طرح دولت اسرائیل برای ساخت هزاران واحد مسکونی در کرانه باختری اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد که طرح اسرائیل در تضاد با تلاش‌ها جهت کاهش تنش در خارومیانه است و به چشم‌انداز راه‌حل “دو کشوری” آسیب می‌زند.

پیش از این نیز وب سایت آمریکایی “اکسیوس” گزارش داد که دولت آمریکا اعتراضش را به دولت اسرائیل به دلیل طرح این رژیم برای ساخت واحدهای جدید در کرانه باختری اشغالی اعلام کرده است.

طبق اعلام این وب سایت کاردار آمریکا در قدس اشغالی با مشاور نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تماسی “طوفانی” در خصوص شهرک سازی های اسرائیلی داشته است.

اکسیوس به نقل از منابع اعلام کرد که دولت بایدن «مخفیانه» اسرائیل را از مخالفت خود با طرح شهرک‌سازی جدید در کرانه باختری مطلع کرده است و بایدن و دستیارانش بر بنت فشار آوردند تا فعالیت شهرک سازی در کرانه باختری را محدود کند.

وب‌سایت عبری “واللا” هم در تایید این خبر نوشت که دولت آمریکا تلاش دارد اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا “این اقدام را انجام ندهد، یا حداقل تعداد واحدهای مسکونی مورد تایید را کاهش دهد”.

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا از مقامات اسرائیل خواست تا شهرک سازی را متوقف کنند و مناقصه‌هایی را که برای ساخت حدود ۱۳۰۰ پایگاه جدید در تعدادی از شهرک‌ها در کرانه باختری ارائه کرده بود، پس بگیرند.

روز یکشنبه، رژیم صهیونیستی مناقصه ای را برای ساخت حدود ۱۳۰۰ واحد شهرک سازی جدید در کرانه باختری اشغالی اعلام کرد و همچنین قصد دارد ساخت بیش از ۳۱۴۴ واحد شهرک سازی در شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری را تصویب کنند.

About Author