ادامه جولان سگ‌های ولگرد در تبریز!

به گزارش ساقی آذربایجان، سگ‌های بلاصاحب در شهر جولان می‌دهند و هنگامی که کودکی به مدرسه می‌رود با دلهره از خیابان می‌گذرد و اگر در مسیر با سگ بلاصاحبی برخورد کرد سرنوشت کودک مشخص نیست و این نگرانی همیشگی والدین است که نکند جان فرزندانشان به خطر بیفتد، لذا متولیان امر باید بیش از پیش به این مهم توجه کنند و در کنار سایر موضوعات مهم در مدیریت شهر به این موضوع مهم نیز بپردازند، این در حالی است که تاکنون در کشور برای این مشکل راه حل اساسی ایجاد نشده و همچنان رسیدگی به آن مغفول مانده است.

بیست و هشتمین جلسه کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری این شورا بعد از ظهر امروز در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز و با دستور جلسه ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته در خصوص مدیریت پسماند شهرداری تبریز و بحث و بررسی در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، پرویز هادی رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین سازمان‌های شهرداری بوده و حائز اهمیت است بر همین اساس چند بار از این مجموعه بازدید کرده‌ایم. در طول این چند سال مشکلات زیادی انباشته‌شده اما خوشبختانه اقداماتی که در طول این ۲۰ روز توسط خانم دکتر هراتی انجام شده برخی از این مشکلات را رفع کرده است که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد. ما نیز در شورا هر کمکی که از دستمان بربیاید خواهیم داشت تا فعالیت و ارائه خدمات به‌خوبی انجام شود.

نظارت بر عملکرد شرکت‌های تنظیف در دستور کار قرار گیرد/ در طرح تفکیک از مبدأ از تجربه سایر شهرها استفاده شود

احد صادقی نائب رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص زنده گیری سگ‌های بلاصاحب و ملزومات آن گفت: در خصوص عقیم‌سازی سگ‌ها باید توجه داشته باشیم که روش زنده‌گیری چگونه است و خود شهرداری این کار را انجام می دهد یا پیمانکار؟ از سوی دیگر روش بیهوشی که در حال حاضر انجام می‌شود تا چه میزان مؤثر بوده و آیا نتیجه حاصل‌شده مطلوب است یا خیر؟

وی گفت: اینکه گفته می‌شود سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی در محل قبلی رهاسازی می‌شوند تا قلمرو خود را حفظ کنند، تا چه حد عملیاتی است؟ وضعیت نباید به‌گونه‌ای پیش برود که دوباره همشهریان دچار مشکل شده و مسئله سگ‌های بلاصاحب حل‌نشده باقی بماند.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: امیدوارم بتوانیم قدم‌های عملیاتی برداریم تا به بهبود شرایط محیط‌زیست و خدمات شهری کمک کنیم. موضوع سگ‌های بلاصاحب هرچند مسئله کوچکی است اما با توجه به دغدغه‌های موجود، این موضوع حائز اهمیت بوده و اگر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب به‌طور زیربنایی و اساسی باشد می‌توان فرصت داده و منتظر آغاز فعالیت پناهگاه جدید بود.

صادقی خاطرنشان کرد: در خصوص کمیته‌ای که به‌منظور ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در فرمانداری تشکیل‌شده نیز قدردانی می‌کنیم چرا که درگیر شدن دستگاه‌های مختلف نسبت به وظایفشان، اهمیت موضوع را بیشتر کرده و می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند.

وی در رابطه با نحوه نظارت بر عملکرد شرکت‌های تنظیف و کیفیت فعالیت پیمانکاران مربوط به خدمات شهری گفت: کارهای خوبی در حوزه خدمات شهری انجام می‌شود و سفرهای انجام شده از سوی شهرداری‌ها و اعضای شورای شهرهای مختلف به تبریز برای بازدید از سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری، مؤید این نکته است اما شرح وظایف و خدماتی که باید توسط پیمانکار انجام شود با آنچه انجام می‌شود، برابر نیست. حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی که در سال برای جمع‌آوری زباله و پسماندها هزینه می‌شود، برای شرایط مطلوبی است که در دفترچه مربوطه ذکرشده، نه شرایط امروز. این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: مدیریت واحد پسماند خیلی مهم است و برای هماهنگی مناطق مختلف به مدیریت واحد پسماند نیاز داریم. در خصوص تفکیک زباله‌ها نیز می‌توان از تجربیات دیگر شهرها استفاده کرد. می‌توان با شرکت‌های استارت آپ و موارد دیگر هم همکاری داشت.

لزوم فرهنگ‌سازی برای تفکیک پسماند از مبدأ/ اطلاع‌رسانی در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب صورت گیرد

پرویز هادی رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص زنده گیری سگ‌های بلاصاحب گفت: باید دغدغه عمومی همشهریان در خصوص زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب مورد توجه قرارگرفته و اطلاع‌رسانی مناسب در این راستا انجام شود.

وی در خصوص تفکیک پسماند از مبدأ برای بهبود وضعیت مدیریت پسماندهای شهری عنوان کرد: در مورد تفکیک از مبدأ همیشه صحبت‌هایی مطرح می‌شود اما تاکنون به‌طور عملیاتی شاهد اجرای این موضوع نبوده‌ایم. باید دید چه‌کارهایی می‌توان برای فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک از مبدأ، جمع‌آوری زباله‌ها و موارد دیگر انجام داد.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در خصوص آموزش شهروندی جلسه مشترکی با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا برگزار کردیم و مقرر شد کارگروهی تحت مدیریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز ایجاد شود تا سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق مختلف، موارد موردنیاز خود برای آموزش شهروندی و سایر موارد را از طریق آن پیگیری و عملیاتی کنند.

در مدیریت خدمات شهری از ظرفیت‌های فضای مجازی و آموزش شهروندی استفاده شود

یاسین بجانی دبیر کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با اشاره اقدامات انجام گرفته به‌منظور ارتقای سطح خدمات شهری اظهار کرد: امیدواریم به زودی با همکاری و راهنمایی کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری، مشکلات موجود رفع شود.

وی ادامه داد: در خصوص سگ‌های بلاصاحب این انتظار وجود دارد که پیگیری لازم انجام شود تا خروجی مناسب حاصل و هر چه سریع‌تر قرارداد مربوط به احداث پناهگاه سگ‌های بلاصاحب نهایی شود تا شاهد آغاز فعالیت‌های مربوط به ساماندهی آن‌ها باشیم.

 دبیر کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در خصوص نخاله‌گاه‌ها نیز امیدواریم علاوه بر ۲ نخاله‌گاهی که در حال بهره‌برداری است، ۲ نخاله گاه دیگر که اعلام شد به نتیجه و بهره‌برداری برسد.

بجانی در رابطه با تفکیک پسماند از مبدأ گفت: در خصوص فرهنگ‌سازی برای تفکیک پسماند از مبدأ همان‌طور که اعلام شد، قرار بر این است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در این خصوص ورود کرده و به کمک دیگر سازمان‌ها بیاید. امروز تمام اقشار جامعه از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند و باید از این ظرفیت کمک بگیریم. در رابطه با، تفکیک پسماند از منازل که طرحی در این خصوص نیز پیشنهاد شده بود، پیگیری شود.

لازم به ذکر است، در این جلسه گزارش سرپرست و مدیران سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز در خصوص احداث و تکمیل سلول‌های دفن مهندسی و بهداشتی پسماندهای شهری، تصفیه شیرابه‌ها، وضعیت زباله‌گاه قدیم و پوشش‌دهی آن، کارخانه زباله‌سوز، پسماندهای بیمارستانی، ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و اقدامات اجرایی و دیگر موارد انجام شده ارائه شد.

About Author