ارس و نکته ای که قابل تامل بود!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

این روزها فضای مدیریتی استان ناشی از روز خبرنگار و در پیش بودن هفته دولت درگیر نشست های خبری مسئولان درحوزه های مختلف هم برای تجلیل از اصحاب رسانه و هم نوعی ارائه گزارش کار است و در قالب این جلسات هم بعضا مسائلی مطرح می شود که در نوع خود جالب توجه و مفید به فایده است. منطقه آزاد ارس و مفهوم منطقه آزاد از بدو امر به دلایلی چند محل حاشیه و اتفاقات عجیب و غریب بوده و بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی و تقسیم مناصب دولتی و سیاست دولت سهامی خاص و مشارکت دادن همه مدعیان کرسی ریاست پاستور، ریاست بر دبیرخانه مناطق آزاد هم به سعید محمد رسید. اما زودتر از حد تصور اختلاف نظرها بالا گرفت تا از میان اصحاب قدرت ومدعیان آن قرعه فال به نام برادر سعید بخورد و عطای ماندن در این جایگاه چرب و نرم را به لقایش ببخشد و وزیر برکنارانده شده کار و مخالف اصلی رویکرد ایجاد مناطق آزاد در کشور جای وی را بگیرد. در این بین کرسی عمارت ارس از چالشی ترین و پر حاشیه ترین مناصب مدیریت اقتصادی استان از نریمان خلع ید و نهایتا پس از کش و قوس های فراوان، شاهین شانس بر روی شانه های کیانی نشست و روزها وماه های اولیه انتصاب هم کم حاشیه نداشت. نهایتا بعد از مدتی کشمکش ها و جنگ قدرت فرونشست و کیانی در ارس ماندگار شد.
تور رسانه ای ترتیب داده شده اخیر هم در نوع خود جالب توجه و چند وجهی بود. بازدید از پروژه های عمرانی منطقه، بازدید از رونق گرفتن سرمایه گذاری در منطقه که شامل یک نیمچه پالایشگاه تولید بنزین، کارخانه تولید کاغذ (در روزهای پایانی راه اندازی بود) و نیز کارخانه چوب و تولید ام دی اف و پارکت در کنار نشست خبری مدیرعامل و تجلیل از اصحاب رسانه اهم برنامه این سفر یک روزه بود.
برای آن دست از اهالی رسانه که اهل مطالبه گری و طرح مشکلات هستند، نشست های خبری بهترین فرصت برای طرح و گرفتن پاسخ های منطقی است. قاطبه مدیران هم عمدتا از رسانه های مطالبه گر و به اصطلاح موی دماغ دل خوش چندانی ندارند. تقریبا تنها پرسشگر این جلسه ما بودیم ازآن روی بحث های مطروحه دیگر دوستان عمدتا حول محور تعارفات کلیشه ای و عرض تشکرات گذشت. موضوع زاویه فکری دبیرکل مناطق آزاد کشور اولین پرسشی بود که مطرح کردیم و اینکه چگونه می توان با فردی که پیش تر زاویه نسبت به وجود مناطق آزاد در کشور داشته، کار کرد و پاسخ کیانی در نوع خود جالب توجه بود. همیشه رسم بر این بوده که شلوغ ترین شاگرد کلاس را به عنوان مبصر انتخاب می کنند و این پاسخی بود که ما از مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال مان گرفتیم که انصافا قانع شدیم.
موضوع بعدی به هیئت مدیره منطقه آزاد ارس اختصاص داشت و دو تن از اعضایی که با پایان دوره عضویت شان کنار رفتند و با گذشت این چندماه هنوز جایگزینی نداشته اند! کیانی در پاسخ به این سوال هم متذکر شد که اصل بر چابک سازی و تصمیم گیری های سریع است و نحوه ادای پاسخ و عکس العمل او در رابطه با این سوال نشان داد که به احتمال زیاد هیات مدیره با توجه به اینکه با سه عضو هم قانونا امکان ادامه فعالیت دارد، با این همین تعداد به کار خود اقلا در کوتاه مدت ادامه خواهد داد! بحث بعدی در رابطه با درگیری معاون اقتصادی وی با بازاریان منطقه بود که به تعبیر کیانی و در ادامه توضیحات شخص معاون اقتصادی حین بیرون آمدن از جلسه، چرایی آن را باید در قطع منافع زیاده خواهانه برخی ها دانست! گویا امتیازی که به مناطق آزاد برای واردات برخی از کالاهایی که در جغرافیای سرزمینی امکان ورود ندارند، به دلیل بسته بودن برخی از مغازه هاو عدم فعالیت شان قطع شده و همین موضوع صدای این دوستان را درآورده و به درگیری انجامیده است.
اما فارغ از همه این مسائل نکته حائز اهمیت این نشست و این تور رسانه ای که در ابتدای صحبت های آقای مدیرعامل مطرح شد، نمایش کاتالوگی بود که اقلا ما برای اولین بار در ساختار مدیریت کشور مشاهده می کردیم. در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا کاندیداهای دور نهایی که از دو جناح جمهوری خواهان و محافظه کاران هستند، وضعیت کابینه و تعداد قابل قابل توجهی از وزرای خود را انتخاب میکنند و با این کار مردم نه صرفا به شخص رئیس جمهور که به کابینه رای می دهند و به اصطلاح امکان بده بستان بعد از پیروزی با دیگر جناح ها وجود ندارد و دیگر یک منتخب مثل آ شیخ حسن روحانی نمی تواند شعارهای بنفش بدهد و فردای پیروزی، یکباره مشکی شود! کیانی گفت که پس از صحبت هایی که قبل از انتصابش با وی صورت گرفته چنین کاتالوگی را تهیه کرده که در این یک فقره جای تقدیر و یک نوع درس آموزشی برای دیگر دوستان است. یعنی اولا وی قبل از انتصاب متوجه بوده که قرار است کجا مدیریت کند و وظایف سازمانی اش چیست؟ ثانیا این منظومه مدیریتی متشکل از سه بخش سیاست ها، راهبردها و برنامه و پروژه های لازم برای تحقق آن اهداف بود. فارغ از اینکه چنین منظومه ای چقدر امکان تحقق دارد و کیانی ومجموعه اش تا چه اندازه در به سرانجام رسیدنش موفق خواهد بود ارائه برنامه های کسانی که قصد مدیریت در یک مجموعه را دارند، قبل از انتصاب می تواند ایده خوبی باشد تا بهترین برنامه و رویکرد بر کرسی عمارت تکیه زند و مقام بالادستی هم بر اساس همان برنامه و رویکرد، بیلان کاری بخواهد!
از دیگر مطالب قابل عرض در قالب این نشست می توان به توسعه گردشگری استان و اشاره کیانی به بحث محرومیت شهروندان از ساحل ارس و رایزنی های وی در این رابطه و طرح هر خبرنگار یک پروژه سرمایه گذاری بود که باز در نوع خودش جالب و ارائه توضیحات بیشتر ومشوق های جذاب تر می تواند جامه عمل بپوشد و اهتمام روابط عمومی منطقه را می طلبد.

About Author