اصلاح سرانه مصرف آب نیازمند اجرای پروژه های فرهنگی است

به گزارش ساقی آذربایجان، یوسف غفارازده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای پروژه های تامین آب، ساخت سدها، انتقال آب و غیره به هیچ وجه کافی نیست و برخی مواقع باید پروژه های عمرانی در حوزه آب به پروژه های فرهنگی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مصرف سرانه آب در آذربایجان شرقی ۲۴۰ لیتر در شبانه روز است که سرانه کشور هم همین میزان است در حالی که متوسط مصرف سرانه کشورهای دنیا ۱۳۰ لیتر در شبانه روز برای هر فرد است در واقع سرانه مصرف آب در ایران حدود ۲ برابر دنیا است و برای اصلاح آن و مدیریت مصرف آب باید پروژه های فرهنگی اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خطاب به افراد پرمصرف جامعه گفت: در کشوری که بارش آن یک سوم متوسط بارش جهان است و جزو کشورهای نیمه خشک و خشک محسوب می شود، چرا باید مصرف سرانه آب ۲ تا ۳ برابر باشد؟

انقلاب مدیریت مصرف آب

غفارزاده گفت: تبریز به شهر اولین ها مشهور است و می تواند تابوی مصرف خارج از عرف جهانی را با مدیریت مصرف به حد طبیعی خود برساند و در واقع انقلاب در مصرف منطقی آب به وجود بیاورد البته این موضوع با فرهنگ سازی و اراده همگانی شدنی است.

وی با اشاره به رعایت در مدیریت مصرف آب، توصیه کرد: مردم را به کم مصرف کردن دعوت نمی کنیم، بلکه به اندازه مصرف کردن دعوت می کنیم تا مصرف آب منطقی شود چرا در مواقع مسواک زدن، شستن ظرف یا دوش گرفتن باید آب را باز بگذاریم مگر حیاط منزل را با آب باید جارو کرد رعایت همین نکات ساده موجب مدیریت مصرف آب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به دیگر بخش های مصرف آب مثل کشاورزی و بهداشت، گفت: متاسفانه مصرف آب در بخش صنعت و بهداشت بالاست و این میزان در بخش کشاورزی بسیار بالاتر از سایر بخش ها است که باید به فکر مدیریت مصرف در این بخش ها هم باشیم البته اقدامات خوبی انجام شده ولی به هیچ وجه کافی نیست.

About Author