افزایش متکدیان در شهرهای آذربایجان

تکدی گری یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ و یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی است که تاثیرات منفی بیشماری برجامعه تحمیل می کند.
افزایش متکدیان در سطح شهر به عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی بستگی دارد و آسیب های اجتماعی از جمله ناخوشایند کردن چهره سطح شهر ، اعتیاد، سرقت، بیماری و حاشیه نشینی از جمله پیامد های این معضل است.امروزه کمتر کسی است که در سطح شهر در چهار راه ها ،کنار جاده ها و پیاده روها متکدیانی را ندیده باشند. افرادی که به شیوه های مختلف در حال گدایی هستند و جدیدا شیوه های مختلف و تازه ای از جمله بکار گیری کودکان را برای کار خود اضافه کرده اند.این معضل سالیان سال در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی ریشه دوانیده و در فصول مختلف حضور گدایان در شهر گاه با بهره گیری از کودک وگاه با نشان دادن ناقص العضو بودن فرد،مثل خاری بر چشم شهر زیبای ارومیه است،شهری که بواسطه مرزی بودن استان میهمان مسافران مختلف از داخل و خارج از کشور است.

جمع آوری متکدیان از شهر ارومیه
مقابلی فرماندار ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال جاری ۱۶نفر از متکدیان سطح شهر ارومیه جمع آوری شده اند.
وی با اشاره به اینکه عمده متکدیان ارومیه اهل و ساکن این شهر نیستند ، تصریح کرد: بعد از جمع آوری، پایش و ارائه خدمات اولیه و مددکاری تلاش می شود.فرماندار ارومیه در خصوص اینکه چرا با وجود جمع آوری معتادین متجاهر و متکدیان همچنان شاهد حضور این افراد در سطح شهر هستیم ، خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود ظرفیت های کمپ های ماده۱۶_۱۵ همچنین عدم تکمیل و تجهیز گرمخانه . صدالبته بواسطه سود بالای تکدی گری، برخی از متکدیان و معتادین ناگزیر مجددا به چرخه تکدی گری در سطح شهر برمی گردند.
مقابلی اظهار کرد: در حال حاضر یک مرکز موقت و ۸ کمپ ماده ۱۵ و یک کمپ ماده ۱۶ و یک مرکز اورژانس ۱۲۳ در ارومیه فعالیت دارند که عمده خدمات مراکز فوق مشاوره، مددکاری و درمان متکدیان معتاد است.
وی درخصوص عمده برنامه های فرمانداری در جهت جمع آوری متکدیان و معتادین متجاهر ارومیه نیز افزود: پیگیری تکمیل و تجهیز گرمخانه، هماهنگی و افزایش ظرفیت کمپ ماده ۱۶، شناسایی سرباند ها و سرشاخه های تکدی گری و برخورد قانونی با انان و ریشه کنی عوامل تکدی گری ، جلب مشارکت های سازمان ها مردم نهاد و واگداری بخشی از امور متکدیان و ساماندهی آنان توسط تشکل های مردم نهاد از جمله این برنامه ها است.حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا افزود: متاسفانه برخی از افرادی که در سطح شهر تکدی گری می کنند با وجود حمایت های نهاد ها تمایلی برای کنار گذاشتن این کار به دلیل درآمد بالا ندارند.
ذاکر اظهار کرد: باید با اقدامات قانونی و با ورود همه دستگاه ها ازجمله شهرداری، بهزیستی بااین معضل برخورد کرد. وی تصریح کرد: مردم هم بایدبا ادارات ذیربط همراهی کنند و بدون شناخت به کسی کمک نکند چرا که اغلب این افراد با بازی گرفتن عواطف و احساسات مردم سود جویی می کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای اینکه این افراد از سطح شهر جمع آوری شوند در کنار برخورد قانونی بااین افراد، نهاد های مرتبط افراد نیازمند واقعی را شناسایی و به نهادهای کمک رسان ارجاع دهند تا دیگر به تکدی گری روی نیاورند.
مردم به نیازمندان واقعی کمک کنند
هادی طباطبایی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی بابیان اینکه تکمیل گرمخانه ارومیه برای نگهداری و ساماندهی متکدیان ضروری است، تصریح کرد: در کنار برخورد قانونی به ویژه با شبکه های تکدی گری باید با فرهنگ سازی در جامعه به شهروندان آموزش داد که با آگاهی به افراد نیازمند واقعی و نهاد های خدماتی که کارشان کمک به نیازمندان است، کمک کنند.
طباطبایی یاد آور شد: در کنار همراهی مردم، برای ریشه ‌کنی و مقابله با معضل تکدی گری باید در قوانین بازنگری شود و قوانین بازدارنده جدی وضع شود.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد به این کار و درآمد آن علاقه مند هستند و از این کار دست برنمی دارند.به گزارش ایسنا؛ تکدی گری زاییده عواملی از جمله بیکاری، اعتیاد، فقر، بیماری ، مهاجرت است. علت تکدی گری هرچه که باشد تصویر ناخوشایندی در سطح شهر به جا گذاشته است، هرچند در این سالها مسئولان استانی و شهری برای بهبود این معضل تلاش کرده اند ولی آنچه که پیداست، نشان از این است که اقدامات اساسی در این حوزه صورت نگرفته است چرا که اگر اقدامی اساسی در این حوزه صورت می گرفت اینگونه شاهد حضور متکدیان در سطح شهر ارومیه نبودیم.
در ماههای اخیر افزایش چشمگیر متکدیان در سطح شهرهای آذربایجان از جمله کلانشهر تبریز ، تحقق عدالت اجتماعی و عینیت بخشی به فقر و نداری و مشکلات بیشمار اقتصادی مردم را بیش از گذشته به رخ می کشد.

About Author