افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در کشور

مسوول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان و مردان بالای ۱۸ سال کشور خبر داد.
بهزاد ولی زاده افزود: مصرف قلیان که بر اساس باور غلط به وسیله تفریحی در جمع های خانوادگی و تفریحات مردم تبدیل شده در کشور رو به افزایش بوده و این موضوع نگران کننده است.
وی اظهار داشت: بر اثر عدم اطلاع رسانی کافی و باور غلط عموم ، طعم های میوه ای که در تنباکوها موجود بوده، بسیار برای سیستم ایمنی بدن مخرب بوده و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه و غیره از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.
ولی زاده تاکید کرد: میوه های طعم داری که به تنباکو افزوده می شود، اسانس بوده و این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی شده و علاوه بر بیماری‌های غیرواگیر، سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ادامه داد:بر اساس باور غلط اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی رساند، در حالیکه دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

About Author