اقوام ایرانی در معرض انقراض

سوزبیزدن قولاق سیزدن

گفته می شود بدلیل کاهش میل به ازدواج در جوانان ، افزایش طلاق، افزایش مهاجرت‌ها، کاهش امکان فرزندآوری، از بین رفتن جنین‌ها و فاصله زیاد بین موالید و …. برخی اقوام ریشه دار ایرانی در معرض انقراض قرار گرفته اند که با ادامه روند فعلی، ایران طی سال‌های آینده از بسیاری از قومیت‌ها مانند اقوامی که به مازنی و گیلکی شناخته شده‌اند و بیشتر در معرض خطر انقراض هستند، محروم خواهد شد.
کارشناسان معتقدند برای نجات از سیاهچاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم و میزان موالید در کشور باید از یک میلیون به ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر در سال برسد .
در پیش بینی صندوق‌های بین المللی نیز نرخ رشد ایران منفی خواهد شد به طوری که از سال ۹۴، نرخ موالید از یک میلیون و ۵۰۰ هزار به یک میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.
با اجرای برنامه تنظیم خانواده در ایران با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» و تصویب قانون مربوطه در سال ۷۳ تعداد اعضای خانوارها به شدت کاهش یافت و برنامه Family Planing برای کاهش جمعیت اجرا شد و با اجرای این برنامه نرخ باروری در ایران از ۳/۹۱ در سال ۶۵ به ۱/۶ در حال حاضر رسید و با ادامه همین روند در سال ۱۴۵۰ نرخ باروری در کشور به منفی ۱/۵۶ می‌رسد.

About Author