انتقاد معاون عمرانی استاندار از شهرداران/ ریسک پذیر نیستند

به گزارش ساقی آذربایجان،جواد رحمتی ظهر امروز در نشست شهرداران استان آذربایجان‌شرقی با حضور رئیس‌کل دادگستری استان از نگاه تک‌بعدی به مدیریت شهری انتقاد کرد و اظهار داشت: اداره امور شهرداری‌ها بیشتر براساس تجربه شخصی شهرداران و ادامه روندهای قبلی است و آموزش‌های لازم در این خصوص به شهرداران ارائه نشده است.

وی افزود: شهرداری یک نظام درآمد و هزینه است و باید این دو باهم تنظیم باشند که این امر مهم نیازمند برنامه‌ریزی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه کسب درآمد از محل عوارض و بودجه دولتی متداول‌ترین شیوه تامین منابع شهرداری‌هاست، گفت: تقریبا همه شهرداری‌ها از کمبود منابع شاکی هستند که علت آن به عدم مدیریت هزینه‌‌ها برمی‌گردد.

رحمتی تصریح کرد: در وهله نخست باید شیوه مدیریت هزینه‌ها اصلاح شود؛ در گام بعد باید به سمت کسب درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذاری برویم.

وی یادآور شد: اداره امور شهر به مدیریت شهرداران بستگی دارد و شهرداری که تحول‌گرا باشد، می‌تواند وضعیت شهر را بهبود ببخشید، اما چون تحول‌گرایی و تغییر روال‌های موجود جنبه تبلیغاتی ندارد، معمولا شهرداران ریسک نمی‌کنند.

در این جلسه شهرداران شهرهای آذربایجان‌شرقی به بیان مشکلات حقوقی و سرمایه‌گذاری پرداخته و عمده مشکلات شهرداران را کمبود درآمد، موانع سرمایه‌گذاری، عدم اهلیت سرمایه‌گذار در قراردادهای قبلی، دخالت برخی اعضای شورا در انتصابات و معارض بودن محدوده مرکز شهرها توسط میراث فرهنگی و اوقاف عنوان کردند.

About Author