انتقال بیمارستان کودکان خلاف موازین عدالت بهداشتی است

*ساقی آذربایجان – وحید خدادادی

بیش از نیم قرن از احداث آن می گذرد، بیمارستانی که در سال ۱۳۴۹ و در زیربنایی قریب به ۱۱هزار مترمربع تحت عنوان بیمارستان فرمانفرمائیان در محله تاریخی ششگلان افتتاح و به دانشگاه علوم پزشکی تبریز واگذار شد. به تدریج با احساس نیاز استان به یک مرکز تخصصی ویژه اطفال و از طرفی وجود تعداد کافی متخصص کودکان، نام مرکز به مرکز آموزشی و درمانی کودکان تغییر یافته و در سال ۱۳۷۵ با توسعه فضای درمانی و آموزشی و انتقال بخش‌های داخلی و نوزادان بیمارستان اسد آبادی به این مرکز ، مرکز آموزشی و درمانی کودکان تبریز به عنوان مرکز تخصصی و فوق تخصصی کودکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در ادامه و با گسترش این مجموعه در واقع بیمارستان تخصصی کودکان تبریز به نوعی تنظیم کننده و مرکز مراجعه کودکان بیمار استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و استان های کرد نشین کشور شد. همین سیل مراجعات برون استانی باعث شد تا در ادامه شهرداری در کنار این مجموعه درمانی محلی را برای اقامت والدین و همراهان بیماران کودک در نظر بگیرد.
خیر نام آشنای آذربایجان که با لقب والای خیر مدرسه ساز زبانزد خاص و عام است این بار بزرگی و مردانگی اش را در قالب ساخت یک بیمارستان برای کودکان به رخ کشید و با وجود نقدهایی که به در بحث جا نمایی وجود داشت، بیمارستان کودکان مردانی آذر در شهرک خاوران کلنگ زنی و بهره برداری شد. دوری از مرکز شهر، نبود امکانات ایاب و ذهاب، کمبود امکانات نرم افزاری، نبود راه دسترسی مناسب، کمبود نیروی انسانی و ناتوانی دانشگاه علوم پزشکی در آماده سازی به موقع آن باعث گردید تا نقدهای بسیاری در فضای رسانه ای در رابطه با افتتاح این بیمارستان در آن نقطه از شهر و عدم آماده سازی بموقع آن صورت گیرد. سال گذشته و با اوج گرفتن انتقادات، روزنامه ساقی آذربایجان نیز بنا به وظیفه رسانه ای خود مشکلات موجود در این رابطه را در قالب گزارش انتقادی منتشر کرد و در همین ارتباط گفتگویی صمیمی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان کودکان مردانی آذر انجام دادیم. در این گفتگو نکاتی مطرح شد که تصمیمات اخیر دانشگاه علوم پزشکی با آن تطابق ندارد و از آن جمله عبارتند از اینکه قرار شد به جهت امکان دسترسی آسان شهروندان به خدمات درمانی کودکان بخش اورژانس بیمارستان قدیمی همچنان به کار خود ادامه دهد و آمبولانس هایی هم در این مکان قرار داشت تا در صورتی که کودک بیمار، وضعیتی بحرانی داشت، با آمبولانس به بیمارستان جدید منتقل شود. از سویی از دلایلی که در این گفتگو برای انتقال این مجموعه به بیمارستان جدید بیان شد نبود ایمنی ساختمانی و فرسودگی مجموعه بود. در ادامه و همین چند روز پیش خبری بر روی خروجی رسانه های محلی قرار گرفت که در تضاد با گفته های قبلی مسئولان علوم پزشکی بود.
بر اساس تصمیمات دانشگاه علوم پزشکی تبریز از این پس ساختمان بیمارستان کودکان به عنوان کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شیخ الرئیس شماره ۲ واقع در خیابان ششگلان تبریز فعالیت و در رشته و تخصص های مختلف به شهروندان خدمات دهی می کند. ناگفته پیداست که چنین تصمیمی به دلایلی چند پشتوانه منطقی لازم را ندارد. اولا این منطقه از تبریز همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده و ششگلان تبریز به شکلی است که وقتی وارد آن می شوید هنوز بافت قدیمی آن یادآور دهه های ۵۰ و ۶۰ تبریز است و مجاورت بیمارستان با موزه قاجار و مقبره الشعرا و قدمت این بیمارستان نوعی هویت تاریخی به این منطقه از شهر بخشیده بود. از سویی این خیابان کشش این حجم از بار ترافیکی در صورت اجرای این تصمیم را ندارد و با تاسیس فاز ۲ شیخ الرئیس، شرایطی را که در این مدت و در بازه زمانی عصر، مقابل شیخ الرئیس ۱ شاهدیم، در این منطقه نیز تکرار خواهد شد. از سویی مگر قرار نبوده که درمانگاه این مجموعه همچنان برای ارائه خدمات درمانی به کودکان باقی بماند.؟

انتقال بیمارستان کودکان خلاف موازین عدالت بهداشتی است

روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم ضمن انتقاد از انتقال این بیمارستان گفت: این مسئله در زمان خودش مطرح شد و تصور قبلی این بود که احداث بیمارستان مردانی آذر می تواند یک مزیت دو چندان برای شهر باشد و قرار بر این بود تا بخش جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق تبریز را این بیمارستان جدید الاحداث پوشش دهد و بیمارستان کودکان قدیمی نیز بافت شمالی و مرکزی شهر را پوشش دهد. متاسفانه به محض شروع به کار بیمارستان جدید متوجه شدیم که موضوع، بحث انتقال بیمارستان کودکان قدیم است و در همین ارتباط نقی پور رئیس بیمارستان علوم پزشکی را به شورا دعوت کردیم و این موضوع در آن جلسه مطرح شد و قبل تر این مسئله تذکر داده شده بود. علی رغم وجود این نیاز در مرکز شهر ما مردم را به بخشی از شهر که دسترسی به آن هم سخت است، می فرستیم.
وی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: به نظرم مطالبه شما هم باید بر این اصل استوار باشد که اقلا اورژانس این بیمارستان تعطیل نشود و کما فی السابق به کار خود ادامه دهد و معتقدم که این انتقال خلاف موازین عدالت بهداشتی است و قطعا آسیب های خاص خود را خواهد داشت.

About Author