اهمیت خواهرخواندگی مراغه ایران و ساموس یونان

منطقه فسیلی مراغه که به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پراهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از آن به عنوان «بهشت دیرینه‌شناسان جهان» یاد می‌شود، نقطه اتصال این کهن‌شهر به شهر کوچک «پیکرمی» و جزیره سرسبز و زیبای «ساموس» در کشور یونان و مجاورت ترکیه است.
منطقه فسیلی مراغه در حالی از نظر ذخیره‌گاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه در صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ می‌باشد که «پیکرمی» نیز از قرن ۱۹ به بعد مرجعی برای مطالعه سیستماتیک، زیست چینه‌شناسی و دیرینه ‌اکولوژیک پستانداران «اوراسیا» میوسن پسین بوده است.اکبر سهرابی، عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز در مورد این نسبت با زبان علم دیرینه‌شناسی اینگونه بیان می‌کند که فسیل‌های مهره‌داران کشف‌شده از مراغه همراه با فونای «پیکرمی» و «ساموس» در یونان یکی از برجسته‌ترین فونای زمانی «میوسن» فوقانی محسوب می‌شود.اما علاوه بر آن راه‌اندازی بزرگترین موزه تاریخ طبیعی و موزه صحرایی و همچنین مرکز مطالعات فسیل‌شناسی مهره‌داران خاورمیانه در مراغه نیز جزو نسبت‌های مراغه با پیکرمی است زیرا حفاری‌های پیکرمی بر اساس مقاله «Pikermi: a classical European fossil mammal geotope in the spotlight» که در سایت «European Geologist Journal ۴۸» انتشار یافته نیز به کشف مجموعه بزرگی از نمونه‌های فسیلی مهره‌داران منجر شده که در حال حاضر در ساختمان برنامه‌ریزی شهری شهرداری رافینا – پیکرمی نگهداری می‌شود.
مراغه چه نسبتی با «پیکرمی» و «ساموس» یونان دارد؟
این مرکز شامل یک آزمایشگاه کوچک آماده‌سازی فسیل، یک مخزن فسیلی، و یک سالن نمایشگاهی با نمونه‌های فسیلی معرف و بازسازی‌های حیوانی منتخب بوده و این نمایشگاه از بدو تأسیس تاکنون توجه عموم و همچنین رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.
اهمیت دیرینه‌شناسی پیکرمی و ساموس
«پیکرمی» دارای یک سایت دیرینه‌شناسی است که فسیل‌های بیش از چهل گونه پستانداران از اواخر میوسن (۸ میلیون سال پیش) در آن وجود دارد و آنچه که به این شهر کوچک شهرت جهانی می‌بخشد، کشف نخستین فسیل‌های جهان از منطقه فسیلی این شهر می‌باشد.
مراغه چه نسبتی با «پیکرمی» و «ساموس» یونان دارد؟
بر اساس منابع متعدد سربازان باواریایی پادشاه «اوتو» برای نخستین‌بار فسیل‌های پیکرمی را در سال ۱۸۳۹ میلادی کشف کردند و بعدها فسیل‌های مشابه پیکرمی در جزیره ساموس یونان و شانشی چین یافت شد.
بهره‌گیری از نسبت مراغه با پیکرمی و ساموس
مرجعیت «پیکرمی» در زمینه مطالعه‌های پستانداران اوراسیا و شباهت‌هایی که بین منطقه فسیلی مراغه و مناطق فسیلی این شهرهای یونان وجود دارد، ظرفیتی برای کشاندن دیرینه‌شناسان و دانشجویان این رشته به مراغه به شمار می‌رود و دانشگاه مراغه در این زمینه می‌تواند نقش محوری ایفا کند.
تا جایی که با انعقاد قراردادهای همکاری بین دانشگاه مراغه و یکی از دانشگاه‌های یونان از جمله دانشگاه «اژه» که یکی از پردیس‌های آن در جزیره سبز «ساموس» قرار دارد، می‌توان زمینه جذب دانشجویان خارجی را فراهم کرد و سطح دانشگاه مراغه را به بین‌المللی ارتقا داد؛ جزیره‌ای که تنها یک کیلومتر با ترکیه فاصله دارد و رفت و آمد به آن نیز چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.
مراغه و ساموس خواهرخوانده می‌شوند؟
اما این همه ماجرا نیست و از آنجایی که منطقه فسیلی پیکرمی در مقایسه با منطقه فسیلی مراغه از شهرت بیشتری برخوردار است، می‌توان از طریق خواهرخواندگی مراغه با ساموس، فعالیت‌های توریستی این کهن‌شهر را نیز متحول کرد؛ به خصوص اینکه این جزیره یکی از مقاصد توریستی یونان در زمان حاضر به شمار می‌رود.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان ثبت شدن نام منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی – طبیعی فسیلی ایران با بالاترین رده حفاظتی محیط زیست، از دیدگاه‌های فراوان از جمله به لحاظ مطالعات علمی از اهمیت ویژه برخوردار است تا جایی که نتایج حاصل از مطالعات زیست شناختی، فیلوژنیکی، پالئواکولوژیکی، پالئوکلیماتولوژیکی و پالئونتولوژی این منطقه می‌تواند در بالا بردن سطح علوم زمین و دیرینه‌شناسی کشور مفید واقع شود.
به عقیده کارشناسان راه‌اندازی بزرگترین موزه تاریخ طبیعی و موزه صحرایی و همچنین مرکز مطالعات فسیل‌شناسی مهره‌داران خاورمیانه نیز نقش بسزائی در اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور و به ویژه استان خواهد داشت. ایرنا

About Author