نبود ایمنی در جاده ها منجر به وقوع تصادفات، جراحات و مرگ و میر افراد می شود که سالانه آمار قابل توجهی از مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهد، امری مهم که می طلبد دستگاههای متولی باید برای ارتقا سطح ایمنی محورهای مواصلاتی و جاده ها اقدامات موثر و به هنگامی را انجام دهند.
طبق اعلام پزشکی قانونی آذربایجان غربی طی ۹ ماهه سال جاری۴۵۳ تصادف در محورها و جاده های استان ثبت شده است که از این تعداد ۸۸ مورد درون شهری، ۳۴۴ مورد برون شهری و ۲۱ مورد در جاده های روستایی استان رخ داده است و منجر به مصدومیت ۹۴۵۰نفر شده است.
یاسر رهبردین، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در دهمین جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل آذربایجان غربی گفت: همکاری همه ادارات برای کاهش تصادفات جاده ای در استان ضروری است و باید همه نهادها در این خصوص، بیشترین همت خود را به کار گیرند.
وی افزود: برنامه ریزی برای طرح های راه سازی و ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان یک ضرورت در استان است.
رهبردین اضافه کرد: همچنین آموزش و پرورش و صدا و سیما می‌توانند نقش بزرگی در فرهنگ سازی برای قشر کودکان و جوانان در جهت رعایت قوانین و مقررات رانندگی ایفا کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل ونقل جاده ای استان هم در جلسه آتی، آخرین وضعیت را ه‌ها و پروژه های در حال اجرا یا برنامه ریزی شده را ارائه کنند تا در خصوص وضعیت راه ها اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.
رهبردین با قدردانی از نظارت ها و اقدامات انجام گرفته در جهت کاهش تصادفات و سوانح جاده ای در استان با وجود افزایش ترددها اظهار کرد: این روند باید در سال‌های آینده نیز با انجام نظارت ها، گشت ها و ایمن سازی های بیشتر محورهای استان تداوم داشته باشد.
تعمیر و اصلاح ۶۷۵ سیستم روشنایی نقطه ای در سطح محورهای شریانی و پر تردد استان
منصور نصرتی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا گفت : با توجه به اهمیت بالای ایمنی محورهای مواصلاتی استان علی الخصوص آشکار سازی نقاط حادثه خیز و تعمیر و اصلاح چراغ های روشنایی و نقطه ای در این راستا ، ۶۷۵ سیستم روشنایی نقطه ای در ۹ ماه گذشته سال جاری تعمیر و اصلاح شده است.
وی افزود : در همین مدت بالغ بر ۱۱۲ هزار متر مربع لکه گیری و حذف خرابی آسفالت ، افزون بر ۵۳ هزار متر درزگیری و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰هزار متر تسطیح حریم راه و اصلاح شیب شیروانی راهها در محورهای مواصلاتی استان انجام گرفته است.
نصرتی از نزدیک به ۲۷۰۰ کیلومتر پاکسازی شانه و حاشیه راه ، بالغ بر ۷۵۲ هزار متر شانه سازی یا تعریض شانه و اصلاح افتادگی شانه راه و ۶۹۵ کیلومتر تکمیل و احیای خط کشی ها با اولویت خطوط میانه را سایر اقدامات مهم برای ایمن سازی جاده های استان آذربایجان غربی عنوان کرد.
ایمن نبودن جاده ها سالانه جان عده زیادی از مردم را میگیرد لذا ضروری است پایش های مستمر با هدف ایمن سازی محورها و جاده ها بیش از گذشته صورت گیرد تا امار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در اثر ایمن نبودن محورها نباشیم.

About Author