اوضاع وخیم آذربایجان شرقی از نظر سلامت اداری و امنیت سرمایه گذاری

به گزارش ساقی آذربایجان، بر اساس آمار منتشر شده از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، امنیت سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی با سقوط آزاد عجیب از رتبه ۱۷ در ابتدای سال گذشته به رتبه ۲۶ در پاییز همان سال رسیده است!
با مطالعه این گزارش، شاخص هایی که وضعیت سرمایه گذاری در استان های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته جالب و قابل توجه است و نشان می دهد شایعاتی که در کف جامعه از اوضاع و احوال حاکم بر استان مطرح بوده واقعیتی انکارناپذیر است.
به طور کلی، اغلب سرمایه گذاران در آذربایجان شرقی در اظهار نظرهای خود عواملی چون عدم حمایت مسئولان، مانع تراشی غیرضروری و بوروکراسی زائد، بدبینی و توهم توطئه، عدم همکاری کارشناسان ارگان های مختلف، انتظارات بی جا و حتی حسادت را از عوامل فراری دادن سرمایه گذاران از استان می خواندند؛ عواملی که همواره از سوی مسئولان محلی به شدت رد می شد اما گزارش منتشر شده از سوی مجلس، واقعیت را به صورت غیرقابل انکاری نمایان کرد.
در این گزارش به نقل ازخبرآنلاین و نصر، از میان ۲۱ مولفه پیمایشی در رتبه بندی وضعیت امنیت سرمایه گذاری استان های کشور مورد بررسی قرار گرفته که با توجه به شرایط استان، عواملی چون: ثبات یا قابل پیش بینی بودن تصمیمات مقامات استانی، میزان اعتماد به دادگاه های استان برای احقاق به موقع حق در دعاوی تجاری، سرعت عملکرد پلیس در رسیدگی به جرائم اقتصادی، دسترسی به اطلاعات و تصمیمات مسئولان، میزان رشوه در ادارات، نفوذ و تبانی در معاملات ادارات، میزان عملکرد مسئولان به وعده های داده شده و میزان حمایت مسئولان از داوطلبان سرمایه گذاری جلب نظر می کند.
در رنکینگ امنیت سرمایه گذاری استان های کشور که از بررسی آرای فعالان اقتصادی به دست آمده است، آذربایجان شرقی با نمره ۰۳/ ۷ در کنار سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، خوزستان، تهران ایلام و لرستان جزو استان های بسیار بد قرار گرفته است.
وضعیت نامطلوب آذربایجان شرقی در شاخص های اقتصادی به اینجا ختم نمی شود چراکه این استان در مولفه “شفافیت و سلامت اداری” با وضعیت قرمز در کنار تهران، رده آخر کشور را به خود اختصاص داده است!
با این شرایط باید دید مسئولان ارشد استانی چه توجیهی برای وضعیت موجود داشته و چه سیاستی برای ارتقای جایگاه تاسف بار امنیت سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی اتخاذ خواهند کرد؛ موضوعی که در صورت عدم چاره اندیشی، خسارات جبران ناپذیری به ظرفیت های اقتصادی استان وارد خواهد کرد.
ساقی آذربایجان : به نظر می رسد زمان آن رسیده تا اوضاع نامطلوب استان در این دو حوزه اعلام شده که قطعا تاثیر خود را در سایر شاخص های اجتماعی و فرهنگی و … نیز خواهد گذاشت ، دلیل قانع کننده ای باشد برای تکان اساسی مدیریتی در این استان تا مسئولان ضعیف که گاه بدون هیچ سابقه درخشان و مفید و صرفا بر اساس فشار برخی نمایندگان مجلس و روابط دوستی و حزبی و گروهی و …. بر صندلی های بزرگ مدیریتی تکیه زده و در حقیقت آنها را اشغال کرده اند جای خود را به نیروهای کاردان و شایسته بدهند .
در این میان نقش نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز بسیار سازنده خواهد بود تا نگذارند محبوبیت اجتماعی ایشان که حاصل سالها تلاش و ساده زیستی و در کنار مردم بودن است ، با اوضاع وخیم مدیریتی در استان اینگونه از بین برود و یا مخدوش گردد.

About Author