اکثر نمایندگان استان واگن هستند نه لوکوموتیو

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

در ادامه بررسی مشکلات و چالش های اساسی استان گفتگویی با دکتر ظهیرنیا مدیرعامل بنیاد خیریه ژنتیک سلامت نسل فردا داشتیم .
وی مصلحت گرایی را از عوامل اصلی عقب ماندگی تبریز معرفی می کند. مدیرکل بهزیستی استان در دهه ۷۰ معتقد است که در روزگار فعلی شاهد افت شدید اخلاقیات در جامعه هستیم. ناگفته نماند که وی در طول سالهای ۹۳ تا ۹۷ رییس شورای اصلاح طلبان آذربایجان شرقی و نفر اول حزب گارگزاران در استان و نیز در دولت اول حسن روحانی مشاور استاندار آذربایجان شرقی بود و نقش بسزایی در راه اندازی بیمارستان اسدآبادی تبریز داشتند که این گفتگو از نظرتان می گذرد.
ساقی آذربایجان: آقای دکتر ظهیر نیا به عنوان فردی که سال های سال در حوزه های مختلف اجرایی استان خدمت کرده اید، مهم ترین چالش های پیش روی آذربایجان شرقی از دیدگاه شما چیست؟

ظهیر نیا: ببینید در زمان فعلی، مسائل اقتصادی، اولویت اصلی کشور است که تبعات آن گریبان تمام جامعه را گرفته و به نظر بنده فقر اقتصادی،کمبود و کاهش درآمد و بیکاری که در کل مملکت و به تبع آن در استان ما نیز حاکم شده، مهم ترین چالش های آذربایجان شرقی به شمار می روند و باید فکر عاجلی برای حل این مشکلات صورت گیرد؛ چراکه مشکل اقتصادی تبعات اجتماعی، فردی و یا حتی سیاسی به همراه دارد.
ساقی آذربایجان: در حوزه تخصصی خودتان که بهداشت و درمان می باشد مشکلات و چالش های پیش روی استان چیست؟

ظهیر نیا: اگر ما به عقب و مثلا به زمان جنگ باز گردیم، می بینیم که در آن زمان مشکلات بسیار زودتر از الان به سرانجام می رسید؛ چرا که جامعه در آن زمان یکدل و یک جهت بود؛ اما متاسفانه الان بین مردم فاصله افتاده و اخلاقیات در جامعه نزول پیدا کرده است.در آن زمان پزشکان با کمال میل برای خدمت به مردم به میدان می آمدند و بدون چشمداشت کار می کردند؛ اما الان در جامعه اخلاقیات کمرنگ شده و مسائل اقتصادی این مورد را تحت الشعاع قرار داده است.

ساقی آذربایجان: وضعیت امکانات سخت افزاری در استان ما چگونه است؟
ظهیر نیا:در این زمینه استان ما جزء استان های برخوردار می باشد؛ اما با این حال، باز هم نیروهای متخصص ما اکثرا مهاجرت کرده اند که این امر نیز خود متاثر از سایر مسائل است. در تبریز با کمبود پزشک مواجه نیستیم؛ اما خب، در شهرستان های کوچک با کمبود پزشک و امکانات مواجهیم.

ساقی آذربایجان: آنطور که در تاریخ خوانده ایم، تبریز همواره دومین کلانشهر کشور بوده است؛ اما الان سیر قهقرایی را طی می کنیم و حتی در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس درحوزه سلامت اداری، رتبه آخر و در بحث امنیت سرمایه گذاری رتبه ۲۶ را دارا هستیم، به نظر شما دلیل این پسرفت چیست؟
ظهیر نیا: خب من احساسم این است که ما دچار تنگ چشمی هستیم که این امر در بروکراسی اداری به خوبی دیده می شود. من از استاندار و سایر مدیران درخواست می کنم که این مسائل را تسهیل کنند و سخت گیرهای بی مورد را کنار بگذارند تا سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در استان ما داشته باشند.
ساقی آذربایجان: دلایل عدم شکل گیری حزب در ایران و نهایتا استان چیست؟

ظهیر نیا: ما در این مملکت از اول کار حزبی نکرده ایم و در طول تاریخ، تنها یک حزب در کشور وجود داشته که آن هم حزب توده بوده است که آنها نیز از لحاظ ایدئولوژیک و غیره با مملکت ما در تضاد بودند .
متاسفانه سلایق گروهی و باندی و حزبی در تشکیلات ما رسوخ کرده اند که همگی روی منافع شخصی و گروهی خودشان تاکید دارند و به میهن پرستی و مسائل مملکت توجهی ندارند.
ساقی آذربایجان: آقای دکتر همانطور که در جریان هستید، ما احزاب فصلی و موسمی داریم که در زمان انتخابات فعال می شوند و بعد به محاق می روند، در استان ما هم وضع بدین گونه است، مثل شورای اصلاح طلبان استان، چرا احزاب ، حضور فعالی در بستر جامعه مدنی ندارند؟

ظهیر نیا: شورای اصلاح طلبان با توجه به هجمه ای که به آن صورت گرفته است، اکنون هیچ فعالیتی ندارد و فقط اسمی از آن باقی مانده است.
ساقی آذربایجان: در سفری که دکتر زیبا کلام به تبریز داشت این شهرا به شهر مرده سیاسی تشبیه کرد، در صورتی که این شهر همواره در بزنگاه های سیاسی، نقشی محوری داشته است، به نظر جنابعالی وضعیت تبریز از نظر توسعه سیاسی چگونه است؟

ظهیر نیا: در تبریز، فعالیت های سیاسی وجود ندارد، دلیل آن هم ترس و واهمه و عدم علاقه مندی به مسائل سیاسی نزد عموم مردم و فعالان سیاسی است، البته مصلحت گرایی هم باعث شده تا تبریز در مسائل سیاسی حرفی برای گفتن نداشته باشد .

ساقی آذربایجان: نظرتان در مورد کیفیت نمایندگان استان در چند دوره اخیر چیست؟
ظهیر نیا: من در این مورد نظری ندارم؛ چرا که نماینده های ما اکنون حرفی برای گفتن ندارند و به تعبیر بنده ایشان واگن هستن و نه لوکوموتیو و نماینده ای که واقعا به دنبال کار مثلا گرفتن حق آبه دریاچه ارومیه و غیره باشد سراغ نداریم.

About Author