ایرانی را در مقابل ایرانی قرار ندهید

ضد و نقیض گویی، ایجاد سر درگمی شاید برای بی رمق کردن سیزدهم فروردین و البته با چاشنی لجبازی. برخی با رودر رو قرار دادن دو موضوع مراسم ملی و مذهبی که اتفاقا باید در نهایت احترام در کنار هم باشند نه در مقابل یکدیگر وضعیت را به اینجا کشاندند.  سیزده بدر امسال از همیشه عجیب تر و مهجور تر شده‌. سنت های نوروزی که چند سالی هست هربار بخشی از آن تحت الشعاع برخی اظهارات و شائبه های ناخوشایند قرار میگیرد، اینبار بیش از قبل در این ماجرا گرفتار آمده. ظاهرا تلاش عده‌ای این است تا حضور مردم در طبیعت به حداقل ممکن برسد البته با تاکتیک های متفاوت. حتی اگر وزیر کشور موضوع تعطیلی پارک ها را که خبرگزاری صداو سیما و همشهری وسایر رسانه های همسو اعلام کرده بودند را تکذیب کند و آن را به توطئه دشمن نسبت دهد. طنز بیشتر ماجرا وقتی است که  در اقدامی حیرت انگیز مسئولین شهر ها و استان های مختلف، خود حتی بعد از این گفته وزیر کشور اماکن تفریحی و تفرجگاه ها و پارک ها را امروز  تعطیل کردند.

ضد و نقیض گویی وزارت کشور در ماجرای ۱۳ بدر

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ برخلاف تکذیب وزیر کشور درباره تعطیلی پارکها، اخبار یکی پس از دیگری می‌آید، فرماندار قزوین در مصاحبه با صداو سیما می گوید این استان براساس دستور العمل بالادستی و همگام با استان های کشور پارک ها را در روز سیزدهم فروردین تا یکساعت قبل از اذان مغرب تعطیل می‌کند.

فرماندار گرگان هم خبر مشابهی می‌دهد که مراکز تفریحی و گردشگری در ۱۳ فروردین بسته خواهد بود. روابط عمومی استانداری کرمان هم اعلام می کند تمامی پارکها و تفرجگاهها را در روز سیزده بدر خواهد بست. فرمانداری کرمانشاه هم از مردم میخواهد به پارک ها و مراکز تفریحی نیایند چون بسته است. بعد ازاین، خبر های مشابه  نیز شنیده می شود. بگذریم از اینکه  وزارت میراث فرهنگی تمامی مکان های تاریخی و موزه ها را برای امروز تعطیل دانسته یا شهرداری نور گفته که مردم به سمت پارک جنگلی نور نیایند یا پارک کوهستانی نجف آباد با بنر بزرگی به استقبال ممنوعیت ورود مردم به این مکان در روز سیزده فروردین رفته است.در فارس هم به کسی اجازه رفتن به تخت جمشید و پاسارگاد داده نمی شود. نماینده ولی فقیه  این استان هم  می‌گوید فکر کنید در ۱۳ فرودین پدرتان را از دست داده اید به تفریح نروید.

اما پرسش این است که پس نقش وزارت کشور در اینجا کجاست؟ مگر استانداری ها و فرمانداری ها زیر نظر این وزارتخانه نیستند که هریک خود جداگانه پارک ها و اماکن تفریحی را تعطیل اعلام می‌کنند ولی از آن سو وزیر کشور به تکذیب چنین خبری می پردازد آیا اساسا چنین چیزی امکان دارد؟  اگر واقعا نظر وزیر کشور غیر این رفتارفرمانداران و استاندارانش است، چرا به هیچ یک از اقدامات خودسرانه فرمانداری ها و استانداری هایش واکنش نشان نداده و آن ها را نکوهش و حتی بازخواست نکرده؟دستاورد این کار جز خاموش کردن شعله سیزده فروردین چیست؟  اگر عده ای بنای بی فروغ کردن روز سیزدهم فروردین دارند باید به جای با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن با صراحت از آن می گفتند اگر واقعا چنین وضعیتی توطئه دشمن است چرا جلوی توطئه گرفته نمی شود؟ و وزارت کشور جلوی آن نایستاد و یا اگر هم زیر مجموعه وزارت کشور دراینباره خود مختار عمل کرده و  وزیر کشور کاری از دستش برنمیاید پس بهتر است جناب وزیر با چنین انفعالی اساسا از وزارت خانه کنار بکشد و استعفا دهد.

قطعا در موضوع مراسم امروز رفتار یک بام و دوهوا پاسخ مردم ما نخواهد بود. مردمی که در کنار فرهنگ دینی شان،  فرهنگ ملی شان را نیز با حفظ احترام های متقابل پاس میدارند. نکته ای که البته به درستی وزیر کشور نیز در تکذیبیه اش گفته بود و از پیوند دیرینه این دو باهم گفته بود اما در عمل شاهد اتفاقاتی متفاوت هستیم.

اصرار برخی آقایان به این دوگانه سازی و تقابل دو دیدگاه مذهب و ملیت چیزی جز تفرقه و تنش ایجاد نخواهد کرد. تنشی که بعد ها در میان اقشار مردم ریشه می‌دواند و ایرانی را در مقابل ایرانی قرار میدهد. باور کنید می‌توان حرمت هر دو را نگه داشت و عزیز.

About Author