ایران رتبه هفدهم مهاجرت نخبگان را دارد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بررسی ها نشان داده در بین ۲۰ کشور توسعه یافته و در حال توسعه،ایران رتبه هفدهم مهاجرت نخبگان را دارد.
هاشم داداش‌پور در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه زنجان گفت: اتفاقاتی که در زمینه مهاجرت نخبگان می‌افتد می‌تواند نگران کننده و دردآور باشد اما در مراجعه به داده‌های سازمان‌های بی‌طرف در این زمینه، نتایج دیگری مشاهد می‌شود.
وی اظهار کرد: مهاجرت‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد مختص المپیادی‌ها یا نفرات برتر کنکور است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وقتی واقعیت‌های موجود را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که در حوزه صنعت که شکل سنتی دارد، عمده گرایش کاربر محور و سرمایه محور است.
داداش پور عدم ملاک بودن شایستگی در به کارگیری افراد و وجود فضای فرهنگی و اجتماعی که جو ناامیدی را ایجاد می‌کند را از دیگر علل مهاجرت اعلام کرد و ابراز داشت: در داخل کشور چیزی نیست و آن سوی آب‌ها به عنوان سرزمین رویاها ترسیم شود.
وی گفت: وضعیت و شرایط نامطلوب مالی و اقتصادی نخبگان از دیگر عوامل مهاجرت است و وقتی نخبه، تأمین مالی نشود و از ظرفیت او استفاده نشود این موضوع اثر خود را در مهاجرت می‌گذارد و جدی نگرفتن مالکیت فکری و معنوی از هم دیگر عوامل مهاجرت نخبگان است.
داداش پور با بیان اینکه وضعیت مهاجرت نخبگان در شبکه‌های اجتماعی در فضایی مبهم سیاه‌نمایی می‌شود؛ در حالی که داده‌ها و آمار نشان‌دهنده این نیست و گفت: یکی از مشکلات فعلی مهاجرت نخبگان است. در سال ۲۰۲۰ آمار ارائه شده نشان می‌دهد بیش از ۱.۹ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تلاش برای حمایت و جذب نخبگان حرکت با برکتی است که منجر به خیر می‌شود.
داداش‌پور تصریح کرد: بررسی نشان داده در سال ۲۰۲۱ انجام شده در بین ۲۰ کشور توسعه یافته و در حال توسعه، موقعیت ایران از نظر مهاجرت در جایگاه ۱۷ بوده است.
وی به علت‌های مختلفی که موجب مهاجرت نخبگان می‌شود اشاره کرد و ابراز کرد: براساس چشم انداز ۱۴۰۴ ما باید به لحاظ علمی و فناوری جایگاه نخست منطقه را به دست می‌آوردیم اما اتفاقات موجود کشور نشان دهنده این است که روند سیاست گذاری و برنامه ریزی های کلان کشور به جای تمرکز بر حوزه علمی و فناوری، به حوزه خدمات و کسب و کارهای کلینیکی متمرکز است و طبیعی است این وضعیت شرایط خاصی را رقم می‌زند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وقتی سیاستگذاری‌های علمی و فناروی بر مولفه‌هایی تمرکز نمی‌کند که ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور در آن هست بخشی از جمعیتی که برای این حوزه تربیت شده بودند در کشور نمانند.
داداش پور افزود: در رده بندی که از ۱۱۶ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ پیرامون مهاجرت انجام شده، از نظر سهم دانشجویان خروجی از کل دانشجویان ایران، کشور ما در رتبه ۹۹ قرار گرفته است.

About Author