ایران چشم انتظار ثبت جهانی ۵۶ کاروانسرای تاریخی در یونسکو

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده ۵۶ کاروانسرای تاریخی در ۲۴ استان کشور از جمله کاروانسرای باغ شیخ ساوه متعلق به دوران زندیه به یونسکو ارسال شده است و ارزیابان این سازمان از روز شنبه برای بررسی های میدانی به کشور می آیند.
به گزارش ایرنا، «محمدحسین طالبیان» روز چهارشنبه در سفر به شهرستان ساوه و بازدید از کاروانسرای تاریخی باغ شیخ، گفت: پس از حدود سه سال بررسی، پرونده ای برای ثبت جهانی ۵۶ کاروانسرای تاریخی کشور آماده و به یونسکو ارسال شده است.
وی اظهار داشت: این کاروانسراها از دوران ساسانیان تا قاجار قدمت دارند و این ابنیه از مجموعه های آثار زنجیره ای بین راهی و محل اتراق کاروان ها بوده اند و دارای معماری ناب ایرانی با طرح های خاص و متنوع هستند.
مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کاروانسرای باغ شیخ ساوه که متعلق به دوران زندیه است و از نظر موقعیت جغرافیایی اهمیت زیادی دارد نیز یکی از کاروانسراهای معرفی شده به یونسکو برای ثبت جهانی است و این بنا در برنامه حفاظت و مرمت قرار خواهد گرفت و به محض اتمام عملیات بازسازی و مرمت، درب آن بر روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد.
طالبیان گفت: ارزیابان سازمان یونسکو از روز شنبه به ایران خواهند آمد و از بناهای معرفی شده بازدیدهایی خواهند داشت و باغ شیخ نیز دومین کاروانسرای مورد بازدید آنها خواهد بود به همین دلیل امروز به ساوه آمدیم تا با کمک مسئولان شهرستان روند کار را به نقطه ای برسانیم که بتوان آن را در سطح جهانی معرفی کرد.
وی اظهار داشت: بعد از ارسال پرونده به یونسکو، حدود ۲ سال زمان لازم است تا بررسی های نهایی و قطعی از سوی این مرجع جهانی صورت گیرد و از آنجا که پرونده کاروانسرای باغ شیخ از اول فوریه سال میلادی گذشته ارسال شده است، اکنون در مرحله بررسی میدانی از سوی ارزیابان یونسکو قرار داریم که از روز شنبه به مدت ۲۰ روز اجرا خواهد شد.
طالبیان گفت: بعد از تکمیل و ارائه گزارش نهایی از سوی ارزیابان یونسکو، لازم است در چند کمیته تخصصی نیز بر روی این گزارش ها اظهار نظر شود و پیش بینی ما این است که تا اردیبهشت سال آینده گزارش ارزیابان ارائه شود و در تیر ماه نیز در اجلاس میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته او، ایران دارای ۲۶ اثر تاریخی و ۱۶ اثر ناملموس مانند مراسم نوروز است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و آخرین مورد آن منطقه طبیعی و تاریخی اورامانات در استان های کرمانشاه و کردستان است و اکنون نیز پرونده های دیگری مانند جنگل های هیرکانی و بیابان های لوت برای ثبت جهانی در دست بررسی داریم.
مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: در دهه های گذشته فعالیت های چشمگیری در راستای صیانت از میراث تاریخی کشور با تربیت نیروهای خبره حاصل شده است.
به گفته او افزون بر ۵۲ اثر هم در فهرست موقت وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی قرار دارند که باید به تدریج پرونده آنها تکمیل شود و کارهای مهمی نیز در راستای آماده سازی آنها در دست انجام است.
از ۴۰۰ اثر تاریخی شهرستان ساوه افزون بر ۱۱۰ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده اند.

About Author