بانکداری اسلامی، مصوبه‌ای بر روی کاغذ

حجت‌الاسلام عمران حسینی‌نسب با اشاره به ۱۰ شهریورماه، سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و هفته بانکداری اسلامی، اظهار کرد: این مصوبه روی کاغذ است و در بانک‌ها عملی نمی‌شود.
وی با یادآوری اینکه دریافت کارمزد بیش از ۴ درصد در وام قرض‌الحسنه برای کل دوره و اخذ دیرکرد از وام گیرنده حرام و ربا است، ادامه داد: در مقابل این موضوع، وام گیرنده هم موظف است اقساط تسهیلاتی خود را که از بانک دریافت کرده در وقت مقرر پرداخت کند.
حسینی‌نسب با بیان اینکه بانک‌ها مجبورند ارزش مالی و سرمایه خود را حفظ کند و هیچ‌کس حاضر به از بین بردن سرمایه اصلی خود نمی‌شود، به پرداخت وام از طرف بانک‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بانک وام را طبق قرارداد پرداخت کند ولی وام‌گیرنده آن را در محل مقرر مصرف نکند، وام گیرنده مرتکب ربا می‌شود، ربایی که محاربه با خدا است و اینکه بین بانک و مردم باشد یا بین دو نفر فرقی ندارد.
امام جمعه سلطانیه، از معطل شدن مردم خصوصاً جوانان در بانک‌ها برای دریافت وام ازدواج یا مسکن انتقاد کرد و افزود: جوانانی که درباره مشکلات موجود در بانک‌ها به دفتر امام جمعه مراجعه می‌کنند، اغلب از بانک‌هایی که ضمانت‌های بیش از آنچه قانون مشخص کرده و یا برای پرداخت وام نوبت یک ساله می‌دهند، گلایه دارند.
وی با اشاره به مهم‌ترین مطالبه مردم در حوزه بانکداری اسلامی از دولت جدید، خاطرنشان کرد: مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند ربا را از بانک‌ها که بارها مورد اعتراض مراجع معظم تقلید هم قرار گرفته، ریشه‌کن و پرداخت وام ازدواج و مسکن جوانان را تسهیل کند تا شاهد گره‌گشایی از برخی از مشکلات این قشر از جامعه که نقش بسیار تاثیرگذاری نیز در توسعه کشور ایفا می‌کنند، باشیم.

About Author