باید استانداردسازی به سینمای ایران برگردد

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه باید استاندارسازی به سینمای ایران برگردد، گفت: خانواده و مخاطب باید در سالن های سینما احساس امنیت کند. در سینما وقتی مهر سازمان سینمایی بر روی یک اثر می خورد و پروانه نمایش می گیرد یعنی ما همه مسائل جامعه شناسی، روانشناختی و … را در این فیلم بررسی کردیم تا برای کودک و کانون خانواده ضرری نداشته باشد و مخاطب با خیال راحت به تماشای آن بنشیند.در دوره ما فیلمی که امضا می شود و پروانه نمایش می گیرد، مسئولیت توقیف فیلم به شرطی که با فیلمنامه خودش تطبیق داشته باشد در مرحله پروانه نمایش برعهده نظارت و ارشیابی است و ما قطعا، پاسخگو خواهیم بود.
خزاعی با بیان اینکه گاهی قانونگذاری ما اشکال داشته است، بیان کرد: وقتی می گویم قانون پروانه ساخت و نمایش مربوط به سال ۸۰ و دهه ۶۰ است یعنی حتی اصطلاحات آن هم قدیمی است. داخل پرانتز نوشته شده ویدئو، اسلاید، نگاتیو و … اینها باید اصلاح شود و یکی از مشکلات این است که باید به هیات وزیران برود، جلسه بگذارند و پروسه طولانی باید طی شود. اولین اقدام من در سازمان سینمایی بازنگری آیین نامه ها بوده است تا اشکالات را برطرف کنیم و به هیات وزیران ارائه بدهیم. در برخی آیین نامه های دیگر خلا قانونی داریم و یا سازمان سینمایی گاهی در اکران فیلم ها نقشی ندارد به عنوان مثال، مدیرکل نظارت و ارزشیابی که باید تصمیم گیرنده باشد نقشی در پروانه نمایش فیلم ها ندارد و شورا، پروانه نمایش را احراز می کند.
وی ادامه داد: در حوزه نمایش آثار باید به قوانین شفافی برگردیم که سینماگرها آن را بدانند. در دوره ما فیلمی که امضا می شود و پروانه نمایش می گیرد، مسئولیت توقیف فیلم به شرطی که با فیلمنامه خودش تطبیق داشته باشد در مرحله پروانه نمایش برعهده نظارت و ارشیابی است و ما قطعا، پاسخگو خواهیم بود.
خزاعی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا قرار است در دوره مدیریت شما روند ساخت فیلم و ممیزی دشوارتر شود، پاسخ داد: این امر دشوار نمی شود و قرار است بحث استانداردسازی را دنبال کنیم.
من معتقدم که ما محصول فکری تولید می کنیم و محصول فرهنگی با خرد و اندیشه مردم سر و کار دارد و محصولات غذایی با تن آدم سر و کار دارد به عنوان مثال، وقتی شیر تولید می شود و علامت استاندارد روی آن می خورد آن را می خریم و اگر اعلام کنند دارای روغن پالم است قطعا از آن استفاده نمی کنیم و آن را نمی خریم زیرا سلامت خانواده به خطر می افتد و بر همین اساس پالم های سینما باید کنار برود و باید توجه داشته باشیم که اقتصاد در سینما مهمترین رکن است.
وی ادامه داد: در حوزه سینمای کمدی، کودک، دفاع مقدس، اجتماعی و … از آثار حمایت خواهیم کرد. ما باید برای مخاطبان خاص ژانرهای مختلفی داشته باشیم و قرار نیست صرفا برای فروش از
سینما استفاده ابزاری کنیم. در بهترین شرایط (۲ سال قبل) ۱۵ میلیون نفر در طول سال فیلم سینمایی دیدند. یعنی از هر پنج نفر یک بلیت در سال خریداری شده، چرا مخاطب سینمای ایران تا این اندازه ریزش داشته است؟ اگر مخاطب و خانواده ها به مضامین ما اعتماد کنند اتفاقات مهمی خواهد افتاد و مخاطب ما به جای ۱۵ میلیون نفر درطول سال ۴۵ میلیون نفر خواهد بود.
خزاعی با اشاره به اینکه جریان انقلاب ما باعث تحول در کشورهای دیگر شده است اما در مورد سینمای ایران این اتفاق نیفتاده است، گفت: «اخلاق»، «خانواده» و «عدالت خواهی» مضامینی هستند که باید برند سینمای ما در جهان باشد و باید برای آن برنامه ریزی انجام داد.
وی درباره فیلم هایی که در دوره قبل پروانه نمایش نگرفتند ، بیان کرد: این فیلم ها باید توسط شورای پروانه نمایش جدید دیده شوند و توسط کارشناس ها مورد بررسی قرار گیرند. من یک سری آرمان ها و اهداف دارم. وقتی می بینم مردم با من اهداف مشترک دارند پای آنها خواهم ایستاد. عادت به پشت میزنشینی ندارم و معتقدم باید به دنبال اهداف رفت. در بدو ورودم به سازمان سینمایی متوجه شدم فیلمخانه ملی ایران به رغم داشتن ردیف بودجه جدا از منابع سازمان سینمایی ۲۰ سال است که نتوانسته تکمیل شود، معضل را بررسی فوری کردیم و اکنون، عملیات آن آغاز شده است. به مدیریت فیلمخانه ملی گفتم شما ظرف یک سال باید این ساختمان را افتتاح کنید.
خزاعی یادآور شد: ما قرار است گام های بلندی برای سینمای ایران برداریم البته با کمک و همفکری خود اهالی سینما و در حوزه دیپلماسی فرهنگی کارهایی درحال انجام است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین در بحث هایی همچون تولید مشترک، بازار منطقه و … به صراحت عرض می کنم فیلم هایی که در زمان مدیریت ما پروانه نمایش آنها صادر می شوند مشکلی برای نمایش نخواهند داشت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد.

About Author