با قبوض آب و برق صورت گرفت/ لوله کشی دولت به جیب ملت

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

از قدیم الایام رسم بر این بوده که لوله کشی فقط برای امتیاز آب و فاضلاب منازل مصداق داشته باشد و سیم کشی برای امتیاز برق! این روزها در یک رویه جدید که سروصدای زیادی هم به پا کرده و انتقادات بسیاری از سوی مردم دریافت کرده ایم، بحث شیرین لوله کشی به جیب مردم از طریق افزایش چند برابری قبوض آب و برق است.
برخی از شهروندان معتقدند که به رغم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی مبالغی که در قبوض آب، برق، تلفن، گاز و… به دستشان می‌رسد بسیار زیاد است، به نحوی که غالبا شوکه می‌شوند و تعجب می‌کنند! این اتفاق در حالی می افتد که شرکت های گاز، برق و آب با تبلیغات گسترده وکرکننده خبر از رایگان شدن قبوض خانوارهایی می دهند که میزان مصرف را رعایت و صرفه جویی کرده اند. در این بین احتمالا چون به برخی قبوض تخفیف صد درصدی داده اند، این تخفیفات را که (ما که ندیدیم،خودشون میگن) روی قبوض دیگر تقسیم کرده اند!؟ در این رابطه سخنگوی صنعت برق سریعا در مقام رفع مسئولیت از این شرکت برآمد و با انداختن توپ به زمین مردم علت این افزایش را عدم تغییر الگوی مصرف قلمداد کرد که این هم از اختراعات کاملا به روز دولت مستضعفان است.
برخی دیگر از شهروندان هم با ارسال قبوض خود و میزان مصرف و هزینه ماه قبل و این ماه از دوبرابر شدن قبوض آب خود خبر می دهند. برای نمونه در یک مورد در قبض آب یک شهروند تبریزی میزان مصرف آب تا میانه آذرماه عدد ۴۱ را نشان می دهد و همین میزان مصرف برای قبض دوماهه بعدی یعنی تا ۱۵ بهمن نوشته شده است. در حالی که مقدار قبض این میزان مصرف در آذرماه مبلغ ۹۵۳۰۰۰ ریال منظور شده و برای بهمن ماه یعنی آخرین قبض ارسالی آب و فاضلاب عدد ۱۲۳۸۰۰۰ ریال و این یعنی افزایش حدودا ۳۰ هزار تومانی! افزایش میزان آب بهای مصرفی در میانه سال که معنا ندارد و همان یکبار و در اول سال صورت می گیرد و احتمالا مخارج دولت بالارفته و فعلا دستی از شهروندان می گیرند و قرار است در قالب افزایش یکباره و دم انتخاباتی صد تومان صد تومان پس بدهند! حال بماند که اخیرا یکی از کارکنان یکی از این شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو مدعی بود که پرداخت قبوض دیگر مثل قبل نیست و اگر شما مثلا قبض ۵۰ هزار تومانی خرداد را بخواهید در آذرماه پرداخت کنید، مبلغ فوق شامل نزول می شود که ما ابدا باور نکردیم چون اساسا در شرع ما حرام است و این قبیل تهمت های ناروا را به سیستم پاک بانکی مان نیز می زنند که همه باد هوا است و دریغ از ریالی جریمه دیرکرد!
بهرحال اتفاق جدیدی نیست و آقایان بلدند با چند جمله قلمبه سلمبه که مردم عادی از فهمش عاجز باشند، سروته قضیه را هم بیاورند اما انصافا وقتی وسط ماه است و دستتان خالی است و تقاضای مساعده و پول دستی از مردم دارید، خجالت نکشید وبگویید که ما عادت داریم به نیازمندان کمک کنیم. نکته جالب قبوض هم این است که اگر شما تا ریال آخر قبض را پرداخت کنید، باز ماه بعدش عددی بدهکار می شوید که چون عمدتا خیلی خیلی ناچیز است کسی پی آن را نمی گیرد در حالی که قطره قطره جمع می شود و به رقم قابل ملاحظه ای تبدیل می شود. آخرین نکته جالب توجه و قابل عرض در رابطه با الطاف خفیه و آشکار این شرکت ها مربوط به قطعی های مکرر آب و برق عمدتا در شهرک های پر جمعیت است و در کوران سردی هوا یکباره برق را نصف شب قطع می کنند و شاید از پشت … آمده اند و با مظاهر تکنولوژی سیستم های گرمایش آشنایی ندارند در نتیجه نمی دانند که شوفاژ برای تولید گرما توامان به آب، برق و گاز نیاز دارد و قطع یکی از آنها عملا وجود پکیج و شوفاژ را بی معنا می کند که خواستیم از این بابت هم ممنون و متشکر باشیم و خدمات شایان تحسین شان را ارج نهیم و بگوییم که می دانیم که دارید چه … می کنید اما بیخیال رفیق، تو ندانسته کردی و ما هم نه دیدیدم و نه شنیدیم و نه فهمیدیم.

About Author