بذر کتان سرشار از اسید های چرب امگا ۳

اگر ماهی نمی خورید و یا گیاه خوار هستید بذر کتان بهترین جایگزین برای دریافت امگا ۳ است.
بذر کتان منبع غنی از اسید آلفا لینولنیک است که تا حدود زیادی اسید چرب امگا ۳ گیاهی است. اسید آلفا لینولنیک یکی از دو اسید چرب ضروری است که باید از غذاهای مصرفی دریافت کنید چون بدن آن را تولید نمی کند.
تحقیقات روی حیوان ها نشان داده است که اسید آلفا لینولنیک از جمع شدن کلسترول در رگ های خونی قلب پیشگیری می کند، التهاب شریان ها را کاهش می دهد و در کم شدن رشد تومر نیز موثر است.
نتایج یک بررسی دیگر نشان داد کسانی که اسید آلفا لینولنیک بیشتری نسبت به بقیه دریافت می کنند کمتر در خطر حمله قلبی هستند و با کاهش ۱۴ درصدی بیماری قلبی در ارتباط است و در کاهش خطر سکته مغزی نیز اثر بخش بوده است.
لیگان ها ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و استروژنی هستند که به کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود سلامت کمک می کنند. بذر کتان نسبت به دیگر غذاهای گیاهی ۸۰۰ برابر بیشتر لیگان دارد.
تحقیقات نشان داده است که کسانی که بیشتر بذر کتان مصرف می کنند ۱۸ درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان سینه ( مخصوصا زنان پس از یائسگی )هستند.
آقایان نیز می توانند از مزایای بذر کتان برخوردار شوند. در یک تحقیق، گروهی که در کنار داشتن رژیمی کم چرب روزانه ۳۰ گرم بذر کتان دریافت کردند نسبت به گروه دیگر کمتر در خطر سرطان پروستات هستند.
علاوه بر این ها بذر کتان پتانسیل پیشگیری از سرطان های روده و پوست را نیز دارد ولی برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

About Author