بعد از جراحی قلب، آدامس بجوید

جراحی قلب در برخی موارد می تواند منجر به مشکلات گوارش و روده برای بیماران شود ، با این حال نتایج یک مطالعه نشان می دهد جویدن آدامس قادر است به سیستم گوارش برای شروع فعالیت پس از جراحی قلب کمک کرده و این مشکل را حل کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از studyfinds، تیمی از پژوهشگران انجمن جراحان قفسه سینه ایالات متحده در مطالعات خود دریافتند جویدن آدامس بدون قند بعد از جراحی قلب می تواند به بیماران کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند و حتی موجب ترخیص سریع تر آن ها از بیمارستان می شود.
دکتر شیریوان اس سنگ (Sirivan S. Seng) پژوهشگر مرکز پزشکی کروزر چستر در پنسیلوانیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در باره یافته های پژوهش فوق می گوید: قبل از این پروژه پژوهشی، هیچ مطالعه ای در مورد استفاده از آدامس در بیمارانی که تحت جراحی قلب قرار گرفته اند، وجود نداشت. ما طی بررسی های خود دریافتیم که جویدن آدامس بعد از عمل قلب ممکن است بازگشت عملکرد روده را تسریع کند. این روش درمانی تقریباً در همه بیماران در شرایط بعد از عمل قابل استفاده است.
اعضای این تیم تحقیقاتی طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، بیش از ۸۰۰ بیمار را در مرکز پزشکی کروزر چستر که تحت یکی از انواع جراحی قلب تعویض دریچه آئورت یا ترمیم وتعویض دریچه میترال قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند. در این بین ۳۴۱ بیمار پس از عمل جراحی، آدامس بدون قند جویدند و اطلاعات و جزئیات پزشکی ۴۹۶ بیمار دیگر که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تحت عمل جراحی مشابه قرار گرفته بودند ولی پس از عمل آدامس نجویدند با گروه نخست مقایسه شد.
یافته های این مطالعه به طور مشخصی نشان می دهد احتمال کمی برای ابتلا به عارضه ایلئوس در بیمارانی که پس از جراحی قلب، آدامس می جوند وجود دارد. این عارضه عموما پس از جراحی های قلب دیده شده و علت آن، عدم انقباضات طبیعی ماهیچه ای در روده است که باعث تجمع غذا می شود. این مشکل همچنین می تواند منجر به انسداد دردناک دستگاه گوارش شود.
در این پژوهش تنها دو بیمار جونده آدامس یعنی حدود نیم درصد از کل مشارکت کنندگان، دچار این عارضه شدند. در حالی که در گروه بیمارانی که آدامس نجویده بودند، ۱۷ نفر به این عارضه مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند که نشان دهنده آمار سه و نیم درصدی است.
به باور پژوهشگران، کلی ، عدم فعالیت موقت سیستم گوارش یکی از شایع ترین عوارضی است که پس از جراحی قلب اتفاق افتاده و در حدود پنج درصد از بیماران را درگیر می کند.
عارضه ایلئوس همچنین می تواند باعث گرفتگی شکم ، نفخ ، حالت تهوع ، استفراغ ، یبوست و مشکل در بازشگت مجدد به رژیم غذایی عادی شود. این مشکل گوارشی نه تنها باعث ناراحتی بیماران، پس از جراحی قلب می شود ، بلکه مدت اقامت آنها در بیمارستان را نیز طولانی تر می کند.
دکتر راکش سی آرورا (Rakesh C. Arora) از متخصصان بیمارستان St. Boniface ، که در این مطالعه شرکت نکرده است ، در رابطه با یافته های فوق می گوید: یکی از نگرانی های پس از جراحی قلب ، انسداد یا بازگشت کند عملکرد روده است. این تصور که روشی به سادگی جویدن آدامس پس از جراحی قلب می تواند این مشکل را به حداقل برساند بسیار جذاب است.به گزارش سیناپرس، در گزارش رسمی این پژوهش عنوان شده است که به صدها بیمار که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند، یک تکه آدامس برای جویدن داده شده و در نتیجه کمتر از یک بیمار در هر صد نفر به ایلئوس دچار شد. در حالت عادی این آمار حدود ۵ نفر در هر صد نفر است که این موفقیت بسیار چشمگیر محسوب می شود.
اعضای این تیم توضیح می دهند که جویدن، روده ها را فریب داده و در هنگام جویدن آدامس، سیستم گوارش فکر می کند که غذا وارد بدن می شود. پزشکان از این فرایند با عنوان تغذیه ساختگی یاد کرده و آن را اقدامی می دانند که غذا خوردن را تقلید می کند اما در واقع منجر به هضم نمی شود. اهمیت این یافته ، در آسان و ارزان بودن آن است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در هجدهمین کنفرانس سالانه اقدامات پزشکی قبل از عمل و مراقبت های ویژه (Perioperative and Critical Care) ارائه شده است.

About Author