بنزین و منّتی که سر مردم می گذارند!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

تورم از آن دست مقولاتی است که دوستی چند دهه ای با مردم ایران دارد و مردم هم بعد از آن که با روی کار آمدن دولت های مختلف اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدالی و انقلابی نتوانستند از شرّ آن خلاص شوند نوعی همزاد پنداری با آن می کنند و آن را جزو ملزومات اقتصادی کشور تلقی می کنند. در این بین برخی از کالاها و اجناس شرایط خاص خود را دارند و بالارفتن آن ها نیازمند تدابیر ویژه ای است و مسئولان را بعضا به زحمت می اندازد از آن روی که نمی توانند هر هفته سه بار قیمتش را افزایش دهند! از جمله این موارد می توان به نان و بنزین اشاره کرد که افزایش قیمت مورد دومی حوادث تلخ را در تاریخ سیاسی ایران ثبت کرده است. اخیرا دولتی ها و مجلسی ها به هر دلیلی از جمله انتخابات، مدعی اند که قصدی برای افزایش قیمت بنزین ندارند! در همین ارتباط نکته نظرات مختلفی مطرح است که می توان در این مقال به آن پرداخت.
مورد اول مربوط به چرایی عدم افزایش قیمت بنزین است به این معنا که چرا باید بنزین مثل دیگر کالاها و اجناس و بسته به شرایط اقتصادی افزایش قیمت معقول و منطقی سالانه نداشته باشد؟ چرا مسئولان ما عادت کرده اند در فقره بنزین یکباره و یکشبه و بطوری که رئیس جمهورش صبح شنبه متوجه شده باشد، قیمت بنزین را به طرز وحشتناکی بالا ببرند؟ از در گوشی ها و پچ پچ های یواشکی در دالان های سیاست چنین بر می آید که گویا ارقامی نظیرلیتری ۲۰ هزار تومان مطرح است، کسانی که در جلسات پشت پرده چنین ارقامی را مطرح می کنند، از تاب آوری اقتصادی مردم خبری دارند؟ و اصولا چرا بنزین باید یکباره ده برابر گران شود؟ مثلا نمی شد تدبیری اندیشید تا بنزین آزاد بعد از آن تاریخ که یکباره به سه هزار تومان رسید، بصورت لاک پشتی و به طریقی که فشار یکباره به مردم تحمیل نشود، افزایش قیمت داشته باشد؟ دوستان منت می گذارند که بنزین را چند سال است که گران نکرده اند اما در خود این ادعا و منت نکات ریزی وجود دارد از جمله اینکه بله درست است که قیمت بنزین هر ساله افزایش ندارد ولی وقتی قرار به افزایش باشد شما بلدید چطور تلافی آن چند سال را یک شبه سر مردم در آورید و باز چرا در مدیریت اقتصادی مسائل اینقدر ضعیف و ناتوانید و از حوادث تلخ عبرت نمی گیرید؟ مگر نه آن بود که سر این مسئله حوادث تلخ آبان ۹۸ را شاهد بودیم؟
اولا چون بعد از چند سال یکباره تلافی همه عدم افزایش قیمت ها را سر مردم در می آورید، منتی بر ما ندارید و ثانیا ساختار اقتصادی ما به گونه ای است که شما عزیزان پیش پیش موقع خرید خودرو با قالب کردن خودروهای بنجل به قیمت های میلیاردی هزینه چندین ساله مصرف بنزین را از خریدار می گیرید و ثالثا چون خودروهای تولید داخل کیفیت لازم را ندارد، در نتیجه میزان مصرف نیز بالاست و رابعا بنزینی هم که ارائه می دهید نباید قیمتش را با آنچه در کشورهای همسایه عرضه می کنند مقایسه کنید چون کیفیت شان قابل قیاس نیست و اخیرا خودتان اعتراف کردید که بنزین عرضه شده استاندارد نیست! /

About Author