بنزین پتروشیمی را قبول نداریم، باید وارد کرد

داریوش گل علیزاده به سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب‌نیوز در این خصوص که بنزین پتروشیمی مورد قبول و تایید شما است یا خیر، اظهار کرد: خیر! البته باید به این نکته توجه داشت که تولید کشور الحمدالله فعلاً پاسخگوی نیاز کشور هست، قریب ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که ۲ تا ۳ درصد آن مطابق با استاندارد‌های یورو ۵ است که در کلانشهر‌ها توزیع می‌گردد.

وی افزود: برنامه‌ای ۵ ساله تدوین شده است که تا سال ۱۴۰۴ همه سوخت‌های مصرفی در کشور مطابق استاندارد باشد. همچنین برنامه داریم که مصرف مازوت تا حد زیادی حذف شود و آن مقداری هم که باقی می‌ماند به اصطلاح مازوت کم‌گوگرد باشد. در حال حاضر بنزین پتروشیمی توزیع نمی‌شود و بنزین پالایشگاه‌ها نیز توسط همکاران ما مورد آزمایش و آنالیز قرار می‌گیرد.

گل علیزاده در ادامه اظهار کرد: بدیهی است که تولید و مصرف بنزین در کشور باید مدیریت شود و اگر در ادامه تقاضا از عرضه و تولید پیشی بگیرد، باید بنزین منطبق با استاندارد را وارد کرد.

کسری داریم

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، اما اذعان کرد که در حال حاضر ۱۰۰ میلیون لیتر کسری بنزین در کشور وجود دارد. هرچند ظرفیت اسمی تولید بنزین در کشور ۱۱۲ میلیون لیتر اعلام شده است، اما به دلیل عدم اورهال، مشکلات تحریمی، فرسودگی پالایشگاه‌ها و رشد مصرف، تولید عملیاتی ۹۸.۵ میلیون لیتر اعلام شده است. برخی فعالین صنعت پتروشیمی این عدد را نیز بیش از حد خوشبینانه می‌دانند و تولید واقعی را کمتر از این میزان برآورد می‌کنند. در حال حاضر بر اساس آمار‌های ارائه شده ۵ تا ۷ میلیون لیتر ناترازی در تولید بنزین کشور وجود دارد.

بازگشت دوباره بنزین احمدی نژادی

پس از شدت گرفتن تحریم‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد، طرحی تحت عنوان افزایش ضربتی و جهادی بنزین در کشور آغاز به کار کرد. رئیس فعلی شرکت پالایش و پخش، جلیل سالاری که به گرمی از عرضه بنزین پتروشیمی دفاع می‌کند، مسئولیت ستاد افزایش تولید بنزین را بر عهده داشت و در سال ۹۰ بنزین پتروشیمی را وارد چرخه سوخت کشور کرد.

فریبرز پناهی مسئول وقت تولید بنزین پاک، گفت: «آقای سالاری به عنوان مسئول ستاد، این طرح را به‌طور اشتباه اجرا کردند و خسارت جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و سلامت مردم وارد کردند و به شرایط کاملا متفاوت واحد‌های سی‌سی‌آر (CCR) در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بهایی ندادند.»

سرطان‌زا است

عسگر جلالیان، عضو وقت کمیسیون انرژی مجلس نیز اذعان کرد که: بنزینی که در پالایشگاه‌ها به شکل غیراستاندارد تولید می‌شود، سرطان‌زا است و اگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم را به صورت حادتری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است. این نماینده ادوار در اعترافی ضمنی گفت دلیل روی آوردن دولت وقت به بنزین سرطان‌زا، واهمه از کمبود بنزین و ناراضایتی مردم بوده است.

مسعود زندی مسئول وقت دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست اظهار کرد که آن نوع بنزین دارای ترکیبات آروماتیک و بنزن بالا و سرطان‌زا بود که در نهایت عرضه آن متوقف شد.

در حال حاضر ساخت هر پالایشگاه ۱۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد. با توجه به کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت و کاهش ۲۳ هزار بشکه‌ای فروش نفت در ماه مارس که فروش را به زیر ۱ میلیون بشکه تقلیل داد، به نظر نمی‌رسد، دولت چنین بودجه کلانی در اختیار داشته باشد. کارشناسان توصیه کرده‌اند سیاستگذار با صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری داخلی و منطقه‌ای، بودجه لازم را برای واردات بنزین فراهم کند. با این همه، دفاع مسئولین وزارت نفت طی روز‌های اخیر از بنزین پتروشیمی و اعلام رسمی آن‌ها مبنی بر نبود برنامه‌ای جهت واردات، بنزین پتروشیمی را به تنها گزینه پیش رو تبدیل کرده است.

با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک، رشد ناترازی و اظهارات مسئولین، این نگرانی به وجود آمده است که بنزین پتروشیمی یا در حال حاضر مخفیانه وارد چرخه مصرف شده است و یا در روز‌های پیش رو به مصرف‌کنندگان داخلی نیز عرضه خواهد شد.

متاجی از دیگر مدیران مجموعه پالایش و پخش است که طی روز‌های اخیر بنزین پتروشیمی را فاقد آلودگی و یک گزینه مناسب معرفی کرد که «فی نفسه چیز بدی نیست». عباس کاظمی مدیر عامل سابق شرکت پالایش و پخش، اما با ذکر این نکته که بنزین پتروشیمی مواد آروماتیک بالای دارد گفت: اساساً پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌‎اند و بنزینی که پیش از این در آن تولید می‌شد دارای مشکلات بالای بود و امیدوارم به بنزین پتروشیمی نرسیم.

About Author