بهشت باغداری ایران گرفتار بازی دلالان

بخش کشاورزی آذربایجان غربی با حدود ۲۰۰ هزار نفر بهره‌ بردار و بیش از ۳۳ درصد از اشتغال استان توانسته است در کنار سایر بخش‌ها از جمله صنعت و خدمات در اقتصاد منطقه نقش آفرینی کند.
طبق اعلام مسوولان استانی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی در سال گذشته ۶۵ هزار تن بوده و ۴۶ نوع محصول زراعی و باغی در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت می شود و آذربایجان غربی در تولید محصول عسل و چغندرقند رتبه اول کشوری را دارد.
تولید سالانه ۱/۸ میلیون تن چغندر قند به عنوان ماده اولیه قند و شکر، تولید سالانه ۱/۲ میلیون سیب درختی و همچنین بیش از ۱۷ هزار تن عسل و همین مقدار از انواع ابزیان و صادرات این محصولات به استانهای کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و اوراسیا یکی از مزیت های این بخش و نیز مزیتهای مرزی بودن این استان در کنار فعالیت های کشاورزی است.
استاندار آذربایجان غربی با بیان این موضوع که بخش کشاورزی از پیشران های مهم توسعه استان است بر تدوین سند توسعه کشاورزی استان تاکید دارد و معتقد است این موضوع مهم با بهره برداری بهینه از منابع ابی و خاکی میسر و موفق خواهد شد.
محمدصادق معتمدیان که از بدو ورود خود به استان پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم عمده توجه خود را در کنار بخش صنعت به بخش کشاورزی معطوف کرده، معتقد است که با توجه به اینکه میزان گلخانه در استان بسیار ناچیز است، باید یک نهضت بزرگ احداث گلخانه در آذربایجان غربی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه۲۳۰ هزار نفر بهره‌ بردار بخش کشاورزی در آذربایجان ‌غربی فعال هستند و بیش از ۳۳ درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی است گفت: در سال گذشته ارزش ریالی تولیدات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که در ازای صادرات ۶۵ هزار تنی حاصل شده است.
تدوین سند جامع کشاورزی آذربایجان غربی ضروری است

استاندار آذربایجان غربی براین باور است که باید سند جامع کشاورزی بر مبنای سند آمایش سرزمینی در محصولات کشاورزی آذربایجان غربی برای کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلندمدت تدوین شود تا بخش کشاورزی استان را از روزمرگی خارج کرده و به یک برنامه جامع برساند.
معتمدیان با اشاره به اینکه در کل استان ۵۸ هکتار گلخانه وجود دارد که آمار بسیار ناچیزی است، افزود: با راه اندازی نهضت گلخانه در آذربایجان غربی، می توان تا پایان دولت سیزدهم، حداقل سه هزار هکتار گلخانه در استان احداث کرد.
وی تخصیص تسهیلات ارزان ‌قیمت به بخش تولیدات کشاورزی را ضروری دانسته و اضافه کرد: باید به بخش آبخیزداری در استان توجه بیشتری شود و با هوشمندسازی قنوات آب و برخورد با چاه ‌های غیرمجاز، به سمت کشت محصولات کم ‌آبر حرکت کنیم.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تمام مطالبات باغداران سیب استان پرداخت شده است، افزود: در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان میزان خرید سیب صنعتی در آذربایجان غربی بوده است که با اهتمام دولت حمایت از اقشار کشاورزو تولید کننده در کانون توجه بوده است.
معتمدیان با اعلام اینکه امسال ۲۹۸ هزار تن سیب توسط ۲۰ کارخانه خریداری شده، یادآور شد: امسال ۱۰۰ هزار تن سیب نیز به مصرف تازه‌ خوری رسیده و از ۸۰۰ هزار تن سیب ذخیره‌ شده در سردخانه ‌ها، تاکنون ۲۸۰ هزار تن باقی مانده است.
وی با تاکید بر قطع دست دلالان از بخش کشاورزی استان، ادامه داد: برای خرید سیب سال آینده، از امروز برنامه ریزی می کنیم و نباید گرفتار بازی دلالان و واسطه ها شد.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: نیازمند حمایت در بخش فرآوری و استفاده از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی در جهت رونق صادرات محصولات کشاورزی استان هستیم.
آذربایجان غربی قطب کشاورزی
و بهشت باغداری ایران است

وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به آذربایجان غربی در هفته گذشته با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی قطب کشاورزی و بهشت باغداری ایران به شمار می‌رود، افزود: برای وزارت جهاد کشاورزی، آذربایجان غربی از استان‌هایی است که در امنیت غذایی ایران حائز اهمیت بوده و نگاه ویژه ای به این استان وجود دارد.
سید جواد ساداتی نژاد با اشاره به سهم ۳۳ درصدی آذربایجان غربی در تولید سیب کشور، بر لزوم افزایش صادرات این محصول به بازار مصرف کشورهای همسایه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه نیازمند بانک اطلاعاتی جامع و شفاف در بخش کشاورزی برای برنامه ریزی منسجم هستیم، اظهار کرد: چرخه اقتصاد با واردات و صادرات رونق می‌گیرد و بخش کشاورزی نیز در مقایسه با سایر بخش‌ها در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای تقویت بخش کشاورزی پنج اولویت اصلی داریم که با برنامه مشخص اجرایی می‌کنیم، گفت: ایجاد رصدخانه آمار در وزارت کشاورزی نخستین برنامه ای است که تا پایان ۱۴۰۱ فاز اولش را ایجاد می‌کنیم تا براساس آن برنامه ریزی های بهتری انجام شود.
سهم کشاورزی از تولید
ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد است
ساداتی نژاد با بیان اینکه سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد است، معتقد است که در بخش کشاورزی ارزش افزوده وجود ندارد و خام فروشی در آن بالاست.
وی با بیان اینکه اغلب محصولات ایرانی با برند کشورهای دیگر به فروش می‌رسد و دلیل آن نداشتن نگاه اقتصادی به بخش کشاورزی است افزود: صادرات اصل مهمی در رونق کشاورزی پایدار است و برای بهتر شدن وضعیت و توسعه شرایط مطلوب‌تر این موضوع، برای هر کشور همسایه میز دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه باید گواهی سلامت برای همه محصولات کشاورزی کشور صادر شود، گفت: با صدور گواهی سلامت، محصول ایرانی بدون دغدغه در داخل و خارج به مصرف می‌رسد.
ساداتی نژاد دیپلماسی غذایی را برنامه محوری این وزارت خانه اعلام کرد و گفت: سهم حضور کشور ما فقط ۲ درصد از سبد غذایی کشورهای همسایه است که باید تلاش کنیم سهم خودمان را در این سبد ارتقاء دهیم و در بخش صادرات سیب نیز در سال آتی کارهای مهمی انجام خواهد گرفت که آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب محور آن است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بحث سیب درختی نیاز است به بخش کشاورزی قراردادی توجه ویژه شود ادامه داد: برای این کار نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشکلها در این زمینه هستیم.
وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی، سرمایه گذاری بسیار پایین است بنابراین با کمک صندوق های سرمایه گذاری و بانک کشاورزی باید کار را پیش ببریم و لازم است بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این بخش حمایت کنیم.
بسته حمایتی ۲ هزار میلیاردی برای آذربایجان غربی تدوین شده است

ساداتی نژاد بیان کرد: سهم سرمایه گذاری در ۴۰ سال گذشته چهار درصد بوده که با حمایت بانک کشاورزی یک بسته حمایتی به ارزش ۲ هزار میلیاردی برای آذربایجان غربی آماده شده است که در سفر آینده هیئت دولت اعلام خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات دام متوقف نمی‌شود، افزود: برای تنظیم بازار داخلی محدودیت‌هایی در صادرات دام انجام می‌شود و همچنین هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب دامدار کارت به دامداران در سطح کشور تخصیص یافته است.
ساداتی نژاد بیان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است که امسال ۲۵۰ هزار هکتار از گندم زارهای کشور به صورت قراردادی زیر کشت رفت و در نظر داریم در سال آینده این سطح را تا ۲ میلیون هکتار افزایش بدهیم و در سایر محصولات زراعی و باغی نیز این طرح را اجرا کنیم.
گندم، چغندرقند، سیب درختی و انگور محصولاتی هستند که آذربایجان غربی در تولید آن ها پیشتاز کشور است و ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و ۱۱۵ هزار هکتار باغ این استان زمینه تولید را برای کشاورزان مهیا کرده است.
طبق اظهارات رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت و پتانسیل ها به همراه عملکرد سال گذشته استان در بخش کشاورزی سالانه تولید ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات بخش کشاورزی موجب شده تا این منطقه یکی از قطب های مهم این بخش در کشور باشد.
اکبر کرامتی با بیان اینکه استان با ۱۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی چهار درصد از تولید این بخش کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: سالانه استان با تولید حدود ۱.۶ میلیون تن محصولات باغی سهم مهمی در این بخش را عهده دار است.
وی با اشاره به اینکه این استان در تولید سیب درختی با برداشت سالانه ۱.۲ میلیون تن پیشتاز کشور است، گفت: این استان در تولید انگور با سهم پنج درصدی از تولیدات کشور در ردیف ۱۰ استان برتر قرار دارد.
وی میوه های هسته دار مثل زردآلو، هلو و گیلاس را مهمترین محصولات باغی استان معرفی کرد و گفت: در سال‌های اخیر گام های خوبی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص تولیدات باغی در بخش سیب درختی برداشته شده است.
مهمترین محصول باغی تولیدی در آذربایجان غربی سیب است که امسال میزان تولید آن به بیش از ۱.۲ میلیون تن خواهد رسید.
آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت، بیش از ۸۰۵ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۴۶ نوع محصول است.
۶.۸ میلیون تن میزان محصولات کشاورزی و دامی و شیلاتی استان است و سهم این منطقه از تولیدات کشوری ۴.۸ درصد و سهم کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور ۵.۶ درصد است.
۳۳ درصد تولید سیب کشور و رتبه اول، ۲۴ درصد تولید عسل کشور متعلق به این استان است و ۳۳ درصد اشتغال شهروندان در این بخش است.
رتبه اصلی اشتغال استان در این بخش بعد از خدمات در بخش کشاورزی است و سهم ارزش افزوده ۱۷.۸ درصد است.

About Author