به ازای هر۴۷۰ کیلومترمربع فقط۱ محیط بان در کشور

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با تاکید بر اینکه مردم محوری و مشارکت مردم، یکی از راهبردهای سازمان حفاظت محیط زیست، در دوره جدید است، گفت: با ۳هزار و ۵۰۰ محیط‌بان، نمی‌توان گستره ایران را در این حوزه حفاظت کرد.
دکتر نورالله مرادی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل محیط زیست قبلی و جدید استان زنجان، با اشاره به لزوم توجه ویژه به حوزه های مردمی و مشارکت آنها در حفاظت از محیط زیست، افزود: بحث مردم محوری در حوزه محیط زیست از استراتژی‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و از این رو تلاش ما بر این خواهد بود که همه مردم نسبت به محیط زیست و مسائل پیرامونی آن حساس باشند.
وی با تاکید بر اینکه این حساسیت باید در عمل خود را نشان دهد، اظهار داشت: این حساسیت باید تا حدی باشد که همه مردم بطور روزانه اقدامات موثر و جدی در راستای حفظ محیط زیست انجام دهند.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با بیان اینکه دیدار فعالان محیط زیست با رییس جمهور در آغاز فعالیت دولت جدید را باید به فال نیک گرفت یادآورشد: در این دیدار، رییس جمهور راهبردهای دولت جدید را در حوزه محیط زیست، برای ادامه مسیر ترسیم کرده است.
مرادی به جمله تاریخی و ارزشمند رئیس جمهور مبنی بر اینکه توسعه، فرع بر محیط زیست است اشاره کرد و اظهار داشت: این سخن، اهمیت نگاه دولت جدید به محیط زیست را ترسیم کرده است.
وی در ادامه، توجه به توسعه سواد محیط زیستی را از دیگر راهبردهای این سازمان عنوان کرد و گفت: قطعا این مهم می تواند به کمک ما بیاید و با گسترش سواد محیط زیستی می توان مردم را پای کار آورد.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، توجه به سازمان‌های مردم نهاد را هم از دیگر سیاست های سازمان در دوره جدید عنوان کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد حتماً نقش ویژه‌ای را در دوره جدید ایفا خواهند کرد و از مدیران جدید هم درخواست داریم که تعداد سازمان های مردم نهاد در محیط زیست را افزایش دهند.
مرادی، در ادامه با بیان اینکه فرهنگ ما آکنده از دانش سنتی و بومی محیط زیست است، توجه ویژه و احیای دانش های بومی و سنتی را که مغفول مانده است به عنوان خواسته دیگر سازمان از مدیران جدید مطرح کرد.
وی لزوم ایفای نقش در ایجاد امید در جامعه را یادآور شد و تصریح کرد: امیدوارم مدیران جدید با بهره‌گیری از همه ابزارها، امکانات و استفاده از توان مردمی و دانشی که وجود دارد، محیط زیست استانها را به الگو و نماد در کشور تبدیل کنند.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با بیان اینکه در ادارات کل بحث علمی و به روز بودن کارکنان و فعالان آن حوزه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهار داشت: انتظار داریم زمینه ارتقای دانش همکاران مطابق با بحث روز مورد توجه قرار گیرد.
مرادی همچنین با تاکید بر اهمیت حضور رسانه ها در محیط زیست گفت: بدون حضور رسانه ها محیط زیست نه دیده می‌شود و نه امکان حفظ محیط زیست وجود دارد، بنابراین انتظار است که رسانه ها حتماً در محیط زیست حضور داشته باشند و مدیر جدید، حتماً پاسخگوی رسانه‌ها در مسائل مربوط به محیط زیست باشد.
وی با اشاره به لزوم نوسازی تجهیزات محیط زیست هم اظهار داشت: سازمان کوشش ویژه‌ای برای حکمرانی نوسازی محیط زیست انجام می‌دهد و امیدواریم که اتفاق های جدیدی را در دوره جدید شاهد باشیم.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، همچنین با تاکید بر لزوم توجه ویژه به معیشت همکاران محیط زیست خاطرنشان کرد: همه ما معتقدیم که شان همکاران، آنگونه که باید رعایت نمی شود و امیدواریم با تحقق این امر، بخشی از مشکلات معیشتی آنها حل شود تا با آرامش خاطر به انجام مسئولیت خود بپردازند.
مرادی بحث شایسته‌سالاری را عاملی مهم در ارتقای اهداف سازمانی هر مجموعه عنوان کرد و گفت: انتظار داریم این مبحث در اینجا هم مورد توجه قرار گیرد تا منشاء تحولی در محیط زیست استان شود.
به گزارش ایرنا در این مراسم محمدرضا یافتیان، به عنوان مدیرکل جدید محیط زیست استان زنجان معرفی و از خدمات حسین آب‌سالان مدیر کل قبلی قدردانی شد. یافتیان که متولد تیرماه ۱۳۴۴ در تهران است، پس از طی دوره‌های تحصیلی تا مقطع کارشناسی و فارغ‌التحصیلی در رشته شیمی محض در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه شهید بهشتی، تا سال ۱۳۷۰ در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به تحصیل بوده و در نیمسال آخر تحصیل در این مقطع، همکاری خود را با دانشگاه زنجان برای تدریس دروس تخصصی شیمی تجزیه آغاز و یک سال بعد، به عنوان عضو هیات علمی طرح سربازی، همکاری با دانشگاه زنجان را ادامه داده است.
وی تحصیلات خود را در مقطع دکترا در گرایش شیمی فیزیک و تجزیه در دانشگاه لویی پاستور فرانسه ادامه داد و پس از بازگشت به زنجان، در سال ۱۳۸۲ به درجه علمی دانشیاری و در سال ۱۳۸۶ هم به درجه علمی استادی ارتقا یافته است. یافتیان، پیش از این استاد شیمی دانشگاه زنجان بود.

About Author