به مسابقه بین تولید و مصرف بنزین پایان دهیم

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که از این میزان ۹۰ میلیون لیتر آن مصرف می شود و ۱۰ میلیون لیتر آن صادر می شود که این در شرایطی است که اگر برنامه‌ریزی صورت نگیرد، تا ۱۰ سال آینده واردکننده خواهیم بود. ناصر عاشوری قلعه رودخانی با بیان اینکه اگر شرایط تحریم ادامه داشته باشد و مدیریت مصرف صورت بگیرد، لطمه ای به تولید وارد نخواهد شد اما اگر روال مصرف به شکل فعلی ادامه یابد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، شش سال زمان لازم است تا یک پالایشگاه ساخته شود، بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدات ما به صورت سه شیفت در حال انجام است، به طوری که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷، کشور به لحاظ واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز شده و این رویه ادامه خواهد داشت؛ بنابراین در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین سوخت کشور نداریم. دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه به دولت جدید پیشنهاد می کنیم که ساز و کارهایی را اتخاذ کند تا نیازمند واردات نشویم. از جمله این سازو کار ها می تواند تولید خودروی داخلی کم‌مصرف باشد. همچنین باید سبد سوخت به سمت استفاده از CNG تقویت و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد. دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از ۱۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و قرار شده که تا ۴۴۰ هزار بشکه نیز برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده همچنین یک واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در دست احداث است که فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.
عاشوری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت صادرات بنزین و فرآورده گفت: ما تنها تولیدکننده هستیم و دولت بر اساس سیاست نسبت به صادرات اقدام می‌کند. ۴۰ محصول پالایشگاهی برای شرکت‌های داخلی به عنوان خوراک و هم برای صادرات تولید و از طریق بورس عرضه می‌کنیم به طوری که هر ۱۵ روز یک بار بر اساس قوانین محصولات قیمت‌گذاری می شود و در اختیار پالایش و پخش قرار می گیرد. وی یکی از مشکلات این صنعت را قیمت خوراک دانست و افزود: هر سه ماه یک بار باید صورت‌های مالی ارائه و در پایان سال سود و زیان اعلام شود اما امسال مشکل این بود که قیمت خوراک به موقع اعلام نشد و ضمن اینکه به طور انحصاری توسط شرکت نفت تامین می‌شود و ما نیز بخش عمده تولید خود را به دولت تحویل می‌دهیم.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت افزود: طبق قانون الحاقیه ۲ تعیین قیمت خواراک و فرآورده به عهده وزارت نفت است، فرآیند تعیین نرخ خوراک بسیار پیچیده است و درخواست ما این است که پروسه ساده‌تر شود. همه ساله قرار بر این است که نرخ‌ها برای هر سه ماه اعلام شود اما در حال حاضر نرخ‌های سال ۱۴۰۰ را هنوز دریافت نکرده‌ایم. عاشوری با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید خود را به شرکت پخش به بهای نفت خام تحویل می‌دهیم ۱۰ درصد محصولات را نیز خودمان جهت تامین نقدینگی برای تعمیرات اساسی و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای می‌فروشیم، گفت: حاشیه سود شرکت‌های پالایشی در سال ۸ تا ۱۰ درصد است. وی با تاکید بر اینکه ما اکنون با مشکل تامین مالی برای پروژه‌های جدید مواجهیم، اظهار کرد: قرار است از مبحث تنفس صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را به روز کرده پروژه‌های جدید تعریف کنیم و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهیم. دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به وضعیت تولید بنزین سوپر گفت: شرکت‌های پالایشی برای تولید مشکل و کمبودی ندارند اما اکنون مازاد مصرف داریم. ما تولیدات خود را به دولت تحویل می‌دهیم اما ممکن است در نحوه توزیع حمل و نقل جاده و انتقال مشکلاتی پیش بیاید که وزارت نفت باید آنها را حل کند. به گفته عاشوری در سال‌های اخیر به دلیل افزایش کیفیت بنزین و تولید بنزین یورو ۴ و ۵ آلایندگی هوا نیز کاهش یافته است ضمن اینکه تفاوت قیمت بنزین سوپر و معمولی باعث شده که مصرف بنزین سوپر کاهش یابد اما به لحاظ تولید این نوع بنزین مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به پالایشگاه های در حال احداث گفت: اکنن پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه و یک پالایشگاه در استان فارس در دست احداث هستند. اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور پیر محسوب می شوند و نگهداری آنها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه‌ها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم.

About Author