بودجه ورزش صرف دردانه‌های فوتبال می‌شود که نیازهای‌شان تمامی ندارد

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: بودجه به ورزش قهرمانی خصوصا فوتبال اختصاص دارد مخصوصا دردانه‌ها که نیازهایشان تمامی ندارد.
به گزارش ایلنا، سینا کلهر در نشست خبری درباره اولین دوره مسابقات مینی فوتبال روستایی و عشایری، اظهار داشت: ورزش روستایی آنطور که باید از امکانات آن استفاده نمی‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری چند موضوع وجود دارد که نتوانستیم از ظرفیت آن استفاده کنیم. امیدواریم جام پرچم آغازی برای این باشد که ورزش روستایی به ورزش قهرمانی متصل شود.
معاون فرهنگی و توسعه همگانی وزارت ورزش، ادامه داد: ۳۷ هزار روستا دارای دهیار هستند که ۷ هزار خانه روستایی افتتاح شده و از این بین ۱۵۰۰ خانه ورزش روستایی ما فعال هستند. ما اولین جام خوشه‌چین را چند سال پیش داشتیم اما تفاوت جام پرچم با خوشه‌چین این است که روی یک رشته تمرکز دارد. هدف ما این است ورزش در روستا و بخش فعال شود. برای اولین بار هر روستا صاحب یک تیم می‌شود و هم اینکه امکان تجمیع استعدادهای روستا فراهم می‌شود بنابراین در روستاها رویدادهای ورزشی هم برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه جام پرچم ۲ ویژگی دارد، خاطرنشان کرد: اول مسئله استعدادیابی است تا استعدادهای مختلف شناسایی شوند. دوم اینکه قهرمان مسابقات به عنوان نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی مینی فوتبال معرفی می‌شود. ما باید ورزش روستایی را به ورزش قهرمانی متصل کنیم که این تلاش صورت گرفته است، در این صورت می‌توانیم این حرکت را در رشته‌های دیگر هم انجام دهیم. انتخاب فوتبال هم از این جهت بوده که در پیمایش صورت گرفته، فوتبال انتخاب اول روستاها بوده است. اعتبارات ما هم برای فوتبال کفایت می‌کرد و اعتبارات روستاها واقعا کم بوده است.
کلهر با بیان اینکه جام پرچم به عدالت اجتماعی و رفع تبعیض کمک می‌کند، گفت: کسی که در روستا به دنیا آمده نباید فکر کند محروم است. چالش جدی ما در روستا مشکلات زیرساخت‌های فرهنگی است و اوقات فراغت کمی دارند به همین دلیل به سمت آسیب‌های اجتماعی می‌روند. از رسانه‌ها هم خواهش می‌کنم به ورزش روستایی توجه کنند و همه برای عدالت اجتماعی کمک کنیم.
معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که در بحث فرهنگی چه اقداماتی قرار است در روستاها انجام شود، گفت: برنامه ما قرار نبود فقط محدود به مسابقه ورزشی شود بلکه قرار بود شبیه به یک جشنواره فرهنگی – ورزشی شود و ورزش بومی را هم داشته باشیم اما نشد چون اعتبارات لازم را نداشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که شما از کمبود اعتبارات صحبت کردید آیا برای برگزاری جام پرچم حامی مالی دارید و اینکه از زمان حضورتان چقدر به ورزش همگانی بودجه اختصاص داده شده، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ به خاطر اینکه ورزش قهرمانی دچار مشکل بود، اگر بودجه‌ای بوده صرف ورزش قهرمانی مخصوصا فوتبال و دردانه‌ها یعنی استقلال و پرسپولیس شده است که نیازهایشان تمام نمی‌شود.
معاون فرهنگی وزارت ورزش، یادآور شد: کل اعتبار ما برای این جام ۲.۵ میلیارد است و با این اعتبار کم بدون اینکه هزینه‌ای دریافت کنیم مسابقه را برگزار می‌کنیم. یعنی اگر قرار بود برای هر روستا یک میلیون هزینه کنیم بیش از ۳۰ میلیارد نیاز داشتیم. برای فدراسیون همگانی از ۱۰ میلیارد اعتبار تقریبا ۳ میلیارد پرداخت شده و مشکل اصلی در بخش تخصیص است. از ردیف ۲۷ صدم درصد آنچه خزانه پرداخت کرده از ۸۵۰ میلیارد ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. صدای ورزش قهرمانی شنیده می‌شود و حتی اگر کار به دعوا بکشد فدراسیون‌ها حرف خود را می‌زنند اما در بخش همگانی اینطور نبوده است.
کلهر درباره خبرنگاری که پرسید شما فیلمی را از استادیوم آزادی منتشر کردید و از عدالت صحبت کردید، تصریح کرد: ما ۲۷ مهر با حضور وزیر مراسمی در آزادی داشتیم و گفتیم درهای آزادی به روی مردم باز شده اما نشده است. بخشی از مشکلات به زیرساخت‌ها برمی‌گردد و اولین معترضان فدراسیون‌ها هستند و می‌گویند باز شدن در به روی مردم باعث می‌شود ورزش قهرمانی فدراسیون‌ها آسیب ببیند.
وی افزود: متاسفانه سرویس بهداشتی، آب خوری و بوفه نداشتیم، اینها آماده شد اما باز هم در باز نشد. اشکالی است که نهادهای امنیتی وارد کردند مبنی بر اینکه ورود و خروج باید با سازو کار باشد. بخشی از زمین‌ها بلااستفاده است اما اینکه فدراسیون‌ها را راضی کند امکان‌پذیر نیست. ما ناگزیر هستیم مسائل امنیتی را رعایت کنیم به خاطر همین پروژه آزادی با مشکل روبه‌رو شده است. ما می‌خواستیم آزادسازی اماکن ورزشی هم صورت بگیرد. ۶ هزار مجموعه ورزشی برای وزارت است و ۳۰ هزار برای ارگان‌های دیگر. از این ۳۶ هزار مجموعه مردم نمی‌توانند استفاده کنند. لازم نیست محیط لاکچری برای افراد ویژه داشته باشیم. قرار است در همه محیط‌ها این کارها را انجام دهیم اما این مشکلات هست.

About Author