بیت المال یا بیت الحال؟!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: ناصر سعیدی

هدف غایی و اصلی از بیت المال، تمامی منابع، دارایی و لوازمی است که مالکیت عمومی داشته و به مردم تعلق دارد و در اختیار حکومت است در واقع مالک اصلی این اموال مردم هستند ولی اختیار استفاده از آن به مسئولان حکومتی سپرده شده است در واقع تفویض اختیار موقتی است بنابراین منابع طبیعی کشور، اموال عمومی و دولتی همه جزو بیت‌المال هستند.
نظر به اینکه در گذشته برخی از اموال و درآمدهای دولتی در جای امنی قرار می‌گرفت تا به موقع در راه نیازهای مردم و اجتماع صرف گردد نام آن درآمدها به مناسبت محل امن آنها به عنوان بیت‌المال خوانده می‌شد و لازم به گفتن است همه کسانی که به گونه‌ای با برخی از بیت‌المال سر و کار دارند باید نسبت به آن دقیق و دلسوز باشند و با عقل و تدبیر در چارچوب قانون و مقررات آن را به کار گیرند و هرگز غیرمسئولانه به دلخواه خود آن را مصرف نکنند.
در چند روز اخیر با افزایش استفاده مدیران و کارکنان ادارات از خودروهای دولتی آن هم در ساعات غیراداری گلایه‌های شهروندان نیز بیشتر شده است گویا بخشنامه ممنوعیت استفاده از خودروهای شخصی به برخی از مدیران، مسئولان و کارمندان ادارات، سازمان‌ها و نهادها ابلاغ نشده است چرا که بارها شاهد استفاده از بیت‌المال هستیم. در برخی از ساعات روز و اغلب در ساعات غیراداری می‌توان تردد پلاک قرمزها را در این شهر به نظاره نشست به گونه‌ای که این خودروها به سرویس بردن خانم‌های مدیران و کارمندان به آرایشگاه و یا بردن بچه‌هایشان به مدرسه و خرید از بازار و یا وسیله‌ای برای تفریح خانوادگی در روزهای تعطیل مسئولان تبدیل شده است. بی‌شک استفاده شخصی از خودروهای دولتی دهن‌کجی به قانون و عینی‌ترین سوءاستفاده از بیت‌المال است که انتظار می‌رود متولیان امر برخورد جدی با افراد خاطی داشته باشند زیرا بیت‌المال را به بیت‌الحال تبدیل کرده‌اند.
صحبت از حفظ بیت‌المال در شرایط کنونی جامعه ما دچار شعارزدگی شده است. استفاده از این خودروها به حدی می‌باشد که بدون هیچ نظارتی شب‌ها نیز تردد آنها در پارک‌های شهر دیده می‌شود و با چشمان خودم شاهد صحنه‌ای شدم که مسئول یکی از ادارات برای اسباب‌کشی وسایل منزل به هنگام نقل مکان از خودروهای دولتی استفاده می‌نمود. نکته قابل تأمل این است کسانی که سنگ خدمت و عمل به قانون را به سینه می‌زنند در ساعات مختلف شبانه‌روز با این خودروها در مراسمات شخصی و شرکت در مجالس ترحیم نیز از آن استفاده می‌نمایند.
فردی که از خودرو اداری استفاده شخصی می‌کند با شخصی که مرتکب اختلاس می‌شود تفاوتی ندارد و هر دو مرتکب تخلف شده‌اند.
طبق ماده ۴ آئین‌نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی: (همه خودروهای دستگاه های اجرایی و خدمت جزو خودروهای خدمت عمومی محسوب می‌باشد و استفاده از آن‌ها تنها برای انجام امور اداری مجاز است و در غیر ساعات اداری بدون داشتن برگ مأموریت ممنوع می‌باشد.)
طبق ماده ۵ همین آئین‌نامه: (نیروی انتظامی موظف است در خصوص تردد خودروهای دولتی نظارت داشته باشد)
گمان می‌رود با توجه به وضعیت اقتصادی و نیز افزایش قیمت بنزین در صورت ادامه این رویه و تداوم تسامح و تساهل دستگاه‌های نظارتی و پلیس قطعاً استفاده اختصاصی از بیت‌المال و خودروهای دولتی و عمومی توسط کارکنان و مسئولان متخلف از این پس حتی شدیدتر هم خواهد شد.
اینکه چگونه مدیر و کارمندی به فرد اجازه می‌دهد همراه خانواده در شهر عبور و مرور نماید و خرید روزانه خود را انجام دهد و مردم که برای گرفتن یارانه خود روزشماری می‌کنند باید خودرو دولتی را که متعلق به بیت‌المال است را اینگونه مشاهده نمایند بدون آنکه برخوردی با آنها صورت گیرد خود جای سؤال است.
همه داستان آهن داغ بردن امام علی(ع) را نزد برادرش عقیل وقتی از او خواست وجهی از بیت‌المال را بگیرد شنیده‌ایم اما درسی نگرفته‌ایم حال و روز بیت‌المال آقایان شده بیت‌الحال .
یک کسی آمد خدمت حضرت علی (ع) و خواست دقایقی چند بنشیند و صحبت دیگری بکند حضرت شمع را خاموش کرد و فرمود که تا حالا من حساب بیت‌المال را می‌کردم این چراغ بیت‌المال است از مال بیت‌المال برای خودش صرف می‌کردم حالا می‌خواهی با من صحبت کنی و ربطی به بیت‌المال ندارد پس بایستی خاموش کنم.
مگر نه اینکه ما داعیه مکتبی‌بودن و پیرو علی بودن را داریم اگر نمی‌توانیم در حد و اندازه‌های حضرت در پی اجرا نمودن احکام اسلامی باشیم اما این انتظار هم هست که برخلاف و مغایر با دستورات نیز عمل نکنیم غارتگران بیت‌المال باید بدانند اموال ۸۵ میلیون نفر را می‌دزدند.

About Author