بیماری های ریوی ارمغان پاییزی مسئولان برای مردم بیچاره تبریز

یک استاد دانشگاه گفت: به علت گوگرد بالای مازوت و اثرات منفی زیست محیطی آن، استفاده از آن در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها ممنوع است.
لیلا خازینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سوخت مازوت اظهار کرد: مازوت به‌عنوان یک ماده‌ی سوختی از ارزش حرارتی بالایی برخوردار بوده و در صنایع مختلفی کاربرد دارد، اما به دلیل زیاد بودن درصد وزنی گوگرد آن، آلودگی زیادی تولید می‌کند.
وی افزود: پالایشگاه‌ها در فرآیند تبدیل نفت خام، آن را به برش‌های قابل استفاده‌ای مثل گاز طبیعی، گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و البته مازوت تبدیل می‌کنند که هرچه برش هیدروکربنی سنگین‌تر می‌شود، میزان گوگرد آن نیز بیشتر می‌شود؛ مازوت برش هیدروکربنی سنگین با میزان گوگرد بین ۳ الی ۴.۵ درصد وزنی است.
خازینی خاطرنشان کرد: در بحث مصرف سوخت، محدودیت‌هایی در فصول مختلف در کشور وجود دارد، به علت افزایش میزان گاز مصرفی بخش خانگی در فصل سرد سال، نیروگاه‌های حرارتی با محدودیت در تامین گاز طبیعی روبرو می‌شوند چرا که یا باید میزان مصرف سوخت خود را کاهش دهند که آنگاه تولید برق کاهش خواهد یافت یا باید تامین گاز مصرفی در بخش خانگی محدود شود، لذا نیروگاه‌ها در فصل سرد سال از مازوت استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: نیروگاه حرارتی تبریز در هشت ماه از سال از گاز طبیعی استفاده می‌کند، اما در فصول سرد با توجه به افزایش مصرف در بخش‌های خانگی، نیروگاه برای تامین سوخت از مازوت استفاده می‌کند، اما اگر ممنوعیت مصرف مازوت در ۳۰ کیلومتری شهر رعایت شود و با تامین سهمیه گاز طبیعی نیروگاه حرارتی تبریز و یا جایگزین کردن سهمیه گاز نیروگاه حرارتی هریس (واقع در استان) و تبریز توسط وزرات نفت، همچنان امکان استفاده از سوخت گاز برای نیروگاه حرارتی تبریز فراهم خواهد بود و مردم کلانشهر تبریز شاهد آلودگی‌های تشدید یافته، نخواهند بود.
وی همچنین یادآور شد: مطابق آمارهای خود اظهاری با مصرف گاز در نیروگاه حرارتی تبریز، متوسط تولید روزانه‌ی دی اکسید گوگرد که ماده‌ای بسیار مضری است، بالای ۰.۱۵ تن است، اما وقتی در فصول سرد سال از سوخت مازوت استفاده می‌شود، میزان دی اکسید گوگرد روزانه به بیش از ۷.۳ تن افزایش می‌یابد یعنی ۴۹ برابر میزان تولید اکسیدهای گوگرد افزایش یافته است.
وی گفت: میزان تولید اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه تبریز به‌عنوان یک آلاینده مهم دیگر، در شرایط مصرف سوخت گاز طبیعی روزانه ۱۶ تن می‌باشد که در صورت استفاده از مازوت، با افزایش سه برابری مواجه شده و به روزانه ۴۷ تن می‌رسد.
وی همچنین بیان کرد: براساس اقلیم تبریز در فصل زمستان، بادهای جنوب و جنوب غربی اهمیت بسیاری دارد لذا در این فصل، جریان خروجی دودکش نیروگاه حرارتی وارد کلانشهر تبریز می‌شود و به دلیل وارونگی دمایی، آلاینده‌ها در شهر باقی می‌مانند و با افزوده شدن آلودگی‌های ناشی از سوخت مازوت، آلودگی شهر تبریز تشدید می‌شود.
این استاد دانشگاه در خصوص آلودگی‌های تولیدی از احتراق مازوت متذکر شد: این آلاینده‌های گازی اسیدی که بسیار هم خورنده هستند، وقتی وارد محیط می‌شوند، در اثر اختلاط با رطوبت هوا ریزگرد تولید کرده و به پوشش‌های گیاهی، بافت بدن و سیستم تنفسی افراد آسیب وارد می‌کنند، همچنین سبب اسیدی شدن آب و خاک و آسیب به نمای ساختمان‌ها می‌شوند.
خازینی در رابطه با روش‌های جایگزین مازوت گفت: سوخت‌های پاک جایگزین مناسبی برای مازوت هستند که از ارزش اقتصادی بالایی نیز برخوردار هستند و طی فرآیندهایی که در دنیا استفاده می‌شود، می‌توانند میزان گوگرد سوخت مازوت را کاهش کنند و یا با شکستن مازوت به برش‌های سبکتر، فراورده‌های با ارزش افزوده بالا و میزان گوگرد پایین تولید کنند که به دلیل تحریم بودن کشور، ما توان دسترسی به چنین تکنولوژی‌هایی را نداریم.

About Author