بی تدبیری محض در تصمیم گیری یک پروژه مهم زیرساختی

آزادراه تبریز – سهند از جمله طرح های مهم زیرساختی آذربایجان شرقی است که اعلام اخذ عوارض در آن در روزهای گذشته با اما و اگرهای فراوانی مواجه شده است.
به گزارش ایرنا، طرح ساخت آزادراه تبریز – سهند در سال ۱۳۸۷ برای کاهش بارترافیکی مسیر تبریز – آذرشهر و تسریع و تسهیل عبور و مرور ساکنان شهر جدید سهند تصویب شد، ولی تکمیل آن سال ها به تاخیر افتاد تا اینکه در سال ۱۳۹۷ با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به این پروژه به صورت مشارکتی با دولت در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و زیر بار ترافیکی رفت.
این پروژه با ۶۰ درصد سهم سرمایه گذار و ۴۰ درصد سهم دولت با بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری اجرا شد و سهم دولت در این پروژه بلاعوض و کمک به بحث فنی پروژه است.
حال اعلام اخذ عوارض از رانندگان این مسیر توسط سرمایه گذار و با مجوز وزارت راه و شهرسازی، بحث های مختلفی را در میان ساکنان شهر جدید سهند، مسوولان و افکار عمومی و سرمایه گذار طرح برانگیخته است.
در شرایطی که ساکنان شهر جدید سهند با اشاره به جا گرفتن سرریز جمعیت تبریز در این شهر و رفت و آمد روزانه آنان به تبریز از سرناچاری، اخذ عوارضی از خود را غیرمنصفانه می دانند، سرمایه گذار طرح نیز می گوید که اقدام به اخذ عوارضی در این راه ارتباطی مبتنی بر قرارداد منعقده میان وی و دولت است.
مسوولان شهرستان اسکو و شهر جدید سهند می گویند که مردم این شهر که اغلب آنان را اقشار کم درآمد تشکیل می دهند، برای رفت و آمد به خانه خود نباید عوارضی دهند، اما در مقابل سرمایه گذار می گوید که تنها راه بازگشت سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح، اخذ عوارض است و هر گونه سنگ اندازی در این مسیر موجب دلسردی سرمایه گذاران از مشارکت در اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در استان می شود.
در نهایت اینکه کشمکش بر سر اخذ عوارض در آزادراه ۲۰ کیلومتری تبریز- سهند که زمان تردد بین ۲ شهر را به حدود یک سوم کاهش داده و از هدررفت سالانه میلیون ها لیتر سوخت، آلودگی هوا و تصادفات رانندگی جلوگیری می کند، ادامه دارد.
به نظر می رسد که تنها راه برون رفت از بن بست ایجاد شده در این ارتباط، برگزاری جلسات کارشناسی با لحاظ منافع ساکنان شهر جدید سهند از یک سو و سرمایه گذار طرح از سوی دیگر است تا با اتخاذ تدابیر منطقی و عقلانی، مطالبات هر دو طرف کشمکش به نحوی قانونی و منصفانه محقق شود.
عوارض آزادراه تبریز – سهندبا مجوز دولتی اخذ می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: برای تکمیل پروژه آزادراه تبریز – سهند با توجه به کمبود منابع دولتی و اعتبارات از مشارکت بخش خصوصی استفاده شد.
جواد رحمتی، با اشاره به اینکه عوارض آزادراه تبریز – سهند با مجوز دولتی اخذ می شود، می افزاید: براساس قانون اگر جاده جایگزین وجود داشته باشد، پیمانکار می تواند بعد از ساخت آزاد راه اقدام به دریافت عوارضی کند.
وی اظهار داشت: سرمایه گذار بدون مصوبه دولت نمی‌تواند عوارضی دریافت کند و نرخ عوارض توسط دولت و براساس هزینه هایی که سرمایه‌گذار انجام داده است، تعیین می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: اخذ عوارض از این آزادراه تا زمانی پایدار است که آورده سرمایه گذار به علاوه سود حاصل بر سرمایه، تامین شود.
رحمتی، ادامه می دهد: ایمنی و استانداردهای لازم در ساخت آزادراه تبریز – سهند به صورت کامل رعایت شده است و ایجاد روشنایی در مسیر جز الزامات آزادراه نیست.
رانندگانی که مایل به پرداخت عوارض آزادراه تبریز – سهند نیستند، می توانند از جاده جایگزین استفاده کنند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی نیز می گوید: سرمایه گذار این پروژه براساس مصوبه دولت از آزادراه تبریز – سهند عوارض دریافت می کند و این نرخ آن توسط دولت تعیین می‌شود.
اورجعلی علیزاده، می افزاید: سرمایه گذار از طریق اخذ عوارض و ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی هزینه های خود را جبران می کند و بعد از مستهلک شدن هزینه ها، دولت وارد می شود و در مورد تردد رایگان یا غیررایگان از این آزاد راه تصمیم می گیرد.
وی با بیان اینکه این آزادراه کاملا بر اساس نقشه و طرحی که دولت با توجه به استانداردهای راه ارائه کرده، اجرا شده است، اظهار می کند:: اجرای این آزادراه در سال های گذشته از طریق وزارت مسکن و شهرسازی وقت آغاز و به دلایل مختلف راکد مانده بود تا اینکه در سال ۹۱ وزارت راه آن را به مناقصه گذاشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی می گوید: این پروژه پس از طی روند قانونی، با مشخصات ۶۰ درصد سهم سرمایه گذار و ۴۰ درصد سهم دولت اجرا شد و اجرای پروژه از صفر تا ۱۰۰ با سرمایه گذار بود.
علیزاده، با تاکید بر اینکه رانندگانی که نمی خواهند عوارض دهند، می توانند از جاده جایگزین برای تردد در این مسیر استفاده کنند، ادامه می دهد: این رانندگان می توانند از جاده قبلی تبریز – سهند برای تردد در این مسیر استفاده کنند.
اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهند به زندگی مردم این شهر فشار دوچندان وارد می کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته با حمایت از مردم سهند به مسوولان ذیربط برای حل مشکل اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهند تذکر جدی داد.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، افزوده است: اخذ این عوارض به زندگی مردم سهند فشار دوچندانی وارد می کند و دستگاه های مربوطه در رابطه با قرارداد پیمانکاران شفاف سازی کنند.
وی از مسوولان مربوطه خواسته تا به خواسته های مشروع مردم شهر جدید سهند عمل کنند.
حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داده است: آیا اخذ عوارض از کسی که به منزل خود می رود ظلم نیست؟
اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهند باید با ایجاد تفاهم معقول با پیمانکار مربوطه برداشته شود

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهند باید بررسی شود، می گوید: این عوارض باید با ایجاد تفاهم معقول با پیمانکار مربوطه، برداشته شود.
محمدحسین فرهنگی، می افزاید: به دنبال تفاهم معقول با پیمانکار این پروژه هستیم و مسوولان شهر جدید سهند و فرماندار اسکو باید این تفاهم را با پیمانکار پروژه، پیگیری کنند.
وی اظهار می کند: در صورت جلب رضایت پیمانکار، رایزینی‌های مربوطه با شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید و وزارت راه و شهرسازی در تهران انجام خواهد شد تا جایگزینی بر عوارض تعیین شود.
فرهنگی، ادامه می دهد: اگر به هر دلیلی با مبلغ پایین، قرار بر اخذ عوارض شود باید سیستم مربوط به ثبت عوارض در اواسط آزادراه نصب شود تا تنها افرادی که به شهر جدید سهند یا بر عکس سفر می‌کنند، عوارض پرداخت کنند.
وزارت راه و شهرسازی باید مشکل اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهند را حل کند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید مشکل اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهند را سریعا حل کند، می گوید: باید با پیمانکار این پروژه توافق کرده و او را راضی کنند.
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، می افزاید: مهم نیست متن توافق چه باشد، به هر حال اکنون این مشکل وجود دارد و وزارت راه و شهرسازی موظف به رسیدگی و حل آن است.وی با بیان اینکه پیگیر این موضوع از وزیر راه و شهرسازی هستیم، اظهار می کند: این مشکل می تواند با همکاری مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور حل شود.
مسوولان باید با حفظ حقوق سرمایه گذار آزادراه تبریز – سهند، راه حلی برای رفع مشکل اخذ عوارض آن کنند
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مفاد قرارداد اجرای این پروژه باید برای نمایندگان استان در مجلس مشخص و روشن شود، می گوید: بنده به عنوان نماینده مردم می خواهم بدانم در آن قرارداد چه نوشته شده است.
روح الله متفکرد آزاد، با تاکید بر اینکه حقوق سرمایه گذار این پروژه محترم است، می افزاید: حقوق سرمایه گذار باید حفظ و رعایت شود و ولی مسوولان اجرایی راهی به جز جیب مردم برای تامین حقوق آن پیشنهاد دهند.
اخذ عوارضی در آزادراه تبریز- سهندمصوبه دولت است

سرمایه گذار و مجری طرح آزادراه تبریز- سهند نیز با بیان اینکه اخذ عوارضی از این آزادراه بر اساس مصوبه دولت انجام می شود، می گوید: نصب دوربین اخذ عوارضی در این آزادراه براساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی است.
اسماعیل برزگر، می افزاید: پیشنهاد دادیم از عوارض مصوب شده که سه هزار تومن است یک هزار و ۲۰۰ تومان تا اندیشه و ۶۰ درصد هزینه عوارض از اندیشه تا سهند اخذ شود که وزارت راه و شهرسازی مخالف آن بود ولی به جد پیگیر این پیشنهاد هستیم.
وی اظهار می کند: سرمایه گذاری برای آزادراه تبریز- سهند ابتدا در هیات دولت مصوب شده است و براساس آن ما نیز اقدام به سرمایه گذاری و عقد قرارداد کردیم.
سرمایه گذار و مجری طرح آزادراه تبریز- سهند می گوید: روشنایی آزادراه تبریز- سهند جزو قرارداد نبوده و هر کاری که خارج از طرح است باید با توافق سرمایه گذار و راه و شهرسازی و مصوبه هیات دولت انجام شود.
برزگر، ادامه می دهد: احداث این پروژه ۲۱ سال قبل تصویب شده بود و سال ها راکد مانده بود تا اینکه در فروردین سال ۹۷ بر اساس مصوبه دولت، سرمایه گذاری بر این پروژه به من ابلاغ و چهار ماه بعد از آن نیز صلاحیت اجرای آن از سوی دولت تایید شد.
وی با اشاره به اینکه پروژه در مدت ۲۱ ماه به اتمام رسید و به صورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت، یادآوری می کند: نواقصاتی که در این آزادراه وجود داشت اکنون به طور کامل رفع شده است.سرمایه گذار و مجری طرح آزادراه تبریز- سهند در پاسخ به اظهارات اخیر نمایندگان مجلس می گوید: نمایندگانی که اعتراض می کنند، می توانند تمامی مفاد قرارداد را از وزارت راه و شهرسازی و شرکت تخصصی مادر پیگیری و دریافت کنند.
برزگر، می افزاید: آزاد راه تبریز- سهند هیچ گونه ایراد فنی ندارد و پروژه به صورت کامل در چهارچوب استانداردها اجرا شده است.
اخذ عوارض از آزادراه تبریز – سهندوجاهت قانونی ندارد

رییس شورای اسلامی شهر سهند نیز می گوید: با توجه به اینکه این آزادراه با مشارکت شرکت عمران و بخش خصوصی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است ولی نواقصی از جمله روشنایی درارد که هنوز تکمیل نشده است.
علی اصغر علیزاده، می افزاید: با توجه به اینکه پیمانکار مربوطه فعلا نواقص آزادراه را تکمیل و طبق قرارداد تحویل نداده است، اخذ عوارض از آن وجاهت قانونی ندارد و در آزادراه های دیگر شهرهای مشابه شرایط تبریز – سهند هزینه های مربوطه از طریق بودجه شهرهای جدید تامین می شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حذف عوارض این آزادراه، اظهار می کند: با توجه به اینکه اکثریت مردمی که از این آزادراه استفاده می‌کنند از توانایی مالی بالایی برخوردار نبوده و ساکن مساکن مهر هستند، نمایندگان مجلس و مسوولان وزارت راه و شهرسازی برای حذف عوارضی اقدام کرده و از حق مردم سهند دفاع کنند.
رییس شورای اسلامی شهر سهند می گوید: با توجه به اینکه اکثریت مردم شهر سهند سرریز جمعیتی تبریز هستند انتظار می رود تمام نمایندگان استان به خصوص ۶ نماینده حوزه انتخابیه به طور مستقیم به این مسئله ورود کرده و دغدغه‌های مردم این شهر را رفع کنند.
علیزاده، ادامه می دهد: این آزادراه نواقصاتی مانند نبود روشنایی، خط تلفن همراه و دوربین های کنترل سرعت دارد و با وجود گذشت یکسال از افتتاح این آزادراه اقدامی برای رفع این نواقص انجام نشده و زمان مشخصی هم برای تکمیل آن ها تعیین نشده است.
وی یادآوری می کند: نبود روشنایی و آنتن تلفن همراه و برخی از نواقصات مربوط به استانداردهای جاده موجب بروز تصادف های پیاپی در این مسیر پرتردد شده است.
علیزاده، می افزاید: با اینکه اخذ عوارض در آزادراه‌ها از متداول‌ترین اقدامات برای بازگشت سرمایه ساخت به حساب می‌آید، اما مشکلات حل نشده مسیر تبریز – سهند از اصلی‌ترین دلایل اعتراض شهروندان سهند به این اقدام به شمار می‌رود.
اعضای شورای اسلامی و مردم سهند خواستار حذف عوارض این آزادراه شدند

اعضای شورای اسلامی شهر سهند نیز به تازگی در جلسه ای به صورت مشترک پیگیر حذف عوارضی و مطالبه قرارداد آزادراه تبریز – سهند شده و از مسوولان ذیربط به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند که این مسئله را نه به صورت نمایشی و عوام فریبانه، بلکه با برگزاری جلسه در مجلس و دعوت از وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور حل کنند.
این اعضا از حرکت پیمانکار مبنی بر شروع بدون اطلاع قبلی عوارضی گلایه کرده و از شرکت عمران خواستار جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان، اعضای شورا و مسوولان ذیربط شدند تا این مسئله بررسی شده و راهکارهای حل موضوع ارایه شود.
همچنین در روزهای اخیر اخذ عوارض در این آزادراه منجر به اعتراض اهالی شهر جدید سهند و شهرک های اندیشه و شهرک صنعتی شهید سلیمانی شده و ساکنان آن ها با امضای توماری به رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی خواستار حذف اخذ عوارضی از این آزادراه شده اند.
در این تومار نوشته شده است؛ اخذ عوارضی در آزادراه ۱۵ کیلومتری تبریز- سهند که در شرف تحمیل به مردم شهیدپرور و ولایی این منطقه است، تقاضا می شود دستورات شایسته را در خصوص تامین مالی سرمایه‌گذار این پروژه صادر کرده و از اجرایی شدن اخذ عوارض ممانعت به‌عمل آورند.
این درخواست پیش از این از طرف مردم با مسئولان محلی در میان گذاشته شده و تابه‌حال نتیجه‌ای حاصل نشده است.

About Author