تبریز مبتکر ایجاد شهرک سلامت اما اصفهان مجری آن !

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ گزارش از :رحیم حسینی بقانام معاون اسبق فنی و عمرانی شهرداری تبریز – کارشناس رسمی دادگستری

خیلی وقتها ها فکر می کردم واقعا مشکلاتی که در جامعه هست مگر مسئولین اینها را نمی بینند؟ و اگر می بینند چرا به اصلاح و رفع این مشکلات اقدام نمی کنند؟ اغلب باخودم می گفتم حتما که متوجه مشکلات هستند . وقتی من شهروند ساده یک لاقبا این مشکلات را می بینم و لمس می کنم چطور می شود که مثلا فلان مدیرکل یا آقای شهردار یا اعضای شورا یا آقای استاندار این مشکلات و کاستی های جامعه و شهر را متوجه نشوند؟ آیا سرشان شلوغ و مشغول کارهای مهمتری هستند ؟ کارشان زیاد است و فرصت نمی کنند ؟ ان شالله ماه بعد سال بعد سالهای بعد همه چیز حل می شود. اما نمیشود چون مسئولین مثل مردم زندگی نمی کنند یا حداقل بعد از مسئول شدنشان مثل مردم زندگی نمی کنند . مثلا اگر همانند مردم در زمان مریضی اجبارا به خیابان هفده شهریور مراجعه کنند و در شلوغی و ترافیک سنگین دنبال پارکینگ می گشتند و در ساختمان های غیر استاندارد و در صف آسانسور های( نه وریم) می ایستادند و یا سه نفره یک مریض را به دکتر میرساندند و در محیط خفه به انتظار می نشستند آنوقت به فکر می افتادند که چگونه این وضع نا بسامان را ساماندهی نمایند البته اگر بدانند که حل این مشکلات وظیفه آنهاست و کس دیگری از شهرها و یا استانها و یا کشور های دیگر برای حل این موارد نخواهد آمد.
بله اصل همین است که ما باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم و گرنه کسی دلش به حالمان نسوخته و نخواهد سوخت .اغلب صاحبان املاک از شهرداری پروانه ساختمانی مسکونی گرفته و بعد از احداث طبق ماده واحده به پزشکان فروخته و عملا تبدیل به مطب شده بدون اینکه شهرداری بهره ای از این تبدیل به خدماتی شدن برده باشد و شاید هم به این خاطر است که توجهی به این امر نمیشود و انسانهای خسته از درد جانکاه مریضی خسته از گرانی هزینه دارو و درمان باید مشکلات ترافیک و مشکلات مکانهای غیر استاندارد در وادی بی در و پیکر خیابان هفده شهریور و یا خیابان پاستور یا بلوار آزادی را بی یار و یاور تحمل کنند . اما تا کی ؟ مگر این مردم را به شما نسپرده اند؟
وقتی در سال ۸۶ صحبت از احداث شهرک سلامت به میان آمد جراید پر شد از اخبار احداث شهرک توریست سلامت و مزایای آن و کاری دیگر از شهر اولین ها ! اما متاسفانه این تفکر هیچوقت از روی کاغذ پایین نیامد و دیری نگذشت که استانهای دیگراز این اقدام بجا و در خور توجه آگاه شدند .
از همان زمان علیرغم پیگیری های مداوم نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه از طرف شرکت ساکو در تاریخ ۴/۱۱/۸۹ پیشنهادی به شهرداری در جهت احداث شهرک ارائه شد و طبق معمول از محاسن این طرح گفته شد و استقبال گردید ولی به جایی نرسد . در سال ۲/۱۰/۹۰ از طریق سازمان سرمایه گذاری استان مجددا پیگیر احداث چنین شهرکی توسط شرکت ساکو به عمل آمد و محل میدان تیر سابق ارتش که از هر لحاظ مستعد وحائز شرایط لازم از دیدگاه شهرسازی بود پیشنهاد شد و مذاکره حضوری نیز به عمل آمد و همچنین در تاریخ ۱۶/۱۰/۹۳ نیز مراتب به عرض شهردار وقت تبریز آقای نجفی رسید و بعد از مدتی آقای دکتر خدابخش استاندار شد و شخصا از همکاران سابقش خواسته بودند که چه طرحهای مناسبی برای شهر و استان دارند که طی نامه ای مراتب به ایشان نیز ارسال گردید و اما نشد که نشد!
اگر چه شهر تبریز به دلیل پیشینیه قابل توجه خود در زمینه پزشکی از بابت داشتن پزشکان حاذق و مراکز درمانی متعدد در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد و نه تنها از اقصی نقاط شمالغرب کشور بلکه از کشور های همسایه نیز برای درمان به این شهر مسافرت مینمایند و این امر را می توان توریست سلامت نامید اما متاسفانه در ساماندهی این حرفه از سوی مسئولین و مدیریت کلان شهر و استان کم لطفی شده و هیچ اقدامی انجام نگرفته است و مجتمع های پزشکی در خیابانهای آزادی و هفده شهریور و امتداد پاستور و اخیرا کمربندمیانی ساختمان سلامت در بدترین محل ممکن بوجود آمده که منهای مورد اخیر بقیه فاقد هر گونه امکانات رفاهی برای مراجعین بوده و موجب ترافیک شدید در مسیرهای یادشده بخصوص در ساعات بعد از ظهرها میشود . دیدن بیماران و همراهان آنها در وسط خیابان و یا راه پله های مطب پزشکان در گرمای تابستان و سرمای زمستان و احساس درد بیماری و تنش فکری آنها برای مسئولین محترم شهر باید انگیزه ای برای ساماندهی این وضعیت بوجود آورد هر چند که دیر باشد.

چرا که شهرداری اصفهان دو سه سال پیش شهرک سلامت و پزشکی خود را افتتاح نمود و تبریز که مبتکر ایجاد شهرک توریستی سلامت بود هنوز نتوانسته آجری روی آجر بگذارد . در تمامی پیشنهادها به تفصیل ذکر شده بود که شهرک سلامت باید در منطقه ای که حداقل ۵۰ هکتار باشد احداث شود در این شهرک احداث مطبهای پزشکان با اصول فنی پزشکی و حرف وابسته مانند داروخانه ها، رادیولوژی ،سونوگرافی ، ام ار آی، سی تی اسکن، آزمایشگاه های متعدد تخصصی و فوق تخصصی ، تزریقاتهای متعدد و تخصصی، مراقبت های موقت و سایر مواردی که متخصصین امر اعلام نمایند و در کنار آنها بانکها، محل اقامت روزانه و ساعتی متناسب با هر نوع هزینه ، غذاخوری های متعدد و متنوع برای هر نوع سلیقه و البته بهداشتی، دستشویی های عمومی در محوطه ،پارکینگ های کافی در محلهای مختلف، فضای سبز، پارک، آبنما محل نگهداری کودکان و خلاصه هر آنچه که برای آسایش کاری پزشکان محترم و همکارانشان و آرامش روحی و روانی برای بیماران و رعایت کرامت انسانی مردم به ارمغان بیاورد .
این اقدام نه تنها یک حرکت انسان دوستانه هست بلکه به عنوان یک حرکت در ساماندهی شهری و شهرسازی نوین که علاوه از زیبایی شهر به عنوان یک جذبه توریست در حوزه سلامت میباشد و در این راستا میدان تیر ارتش بهترین مکان و با ویژگی هایش متناسب با این هدف است . شهر تبریز مفتخر است که از سالهای دور با داشتن مرکز پزشکی و دانشگاهی ربع رشیدی به عنوان مرکز تحصیل و درمان علم پزشکی و طبابت در جامعه بین المللی حضور داشته و امروزه نیز به عنوان محور استانهای شمال غرب کشور و نزدیکترین کلان شهر به کشورهای همجوار میتواند پذیرای عافیت طلبان سلامتی از اقصی نقاط منطقه باشد . اکنون بعضی شنیده ها حاکی است که در قطعات تفکیکی محل پادگان ارتش تبریز با همین رویه خیابانهای ذکر شده می خواهند ساختمان احداث نمایند و طبیعتا مشکل ترافیک مضاعفی بر منطقه افزوده خواهد شد . بایستی مسئولین ذیربط از حالا به فکرش باشند چرا که فعلا علیرغم احداث پل بر روی بلوار آزادی باز در ساعات خاص ترافیک منطقه شلوغ است وای به روزی که این قطعات برای کارهای خدماتی پر مراجعه ساخته شود . مثل پل پیشقدم در کمربند میانی که با وجود مجتمع سلامت در ساعاتی از روز چه بلایی به سر منطقه آورده است .
نهایتا اینکه از دیدگاه انسانی وظیفه سنگینی بر دوش مسئولین شهر است که رعایت حال مردم دردمند جامعه را بنمایند و از دیدگاه شهرسازی یک شهر سالم و مدرن و متناسب با الگوهای اسلامی و انسانی و دسترسی ساده و راحت به خدمات عمومی و پرهیز از مسافرت های اضافی درون شهری حق مردم و پاداش خدمت مسئولین خدوم و محترم می باشد .

About Author