تبریز پاک ترین کلانشهر کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس گزارش های مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، از ابتدای امسال تاکنون تبریز در بین کلانشهرهای کشور پاک ترین هوا را داشته است.

شهنام اشتری روز پنجشنبه در گفت وگو، با اشاره به آخرین گزارش مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم و بررسی وضعیت شاخص آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور، افزود: طی این مدت کلانشهر تبریز در وضعیت پاک هوایی قرار داشته و عامل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (AQI=۴۸) بوده است.
به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون کلانشهر تبریز دارای ۱۴ روز هوای پاک بوده و ۲۹ روز در وضعیت قابل قبول آب و هوایی قرار داشته است که این آمار برای سایر کلانشهرهای ایران ثبت نشده است.
اشتری اظهار کرد: این در حالی است که شهرهایی مانند تهران، اهواز، اراک و کرج و مشهد روزهای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک را نیز تجربه کرده اند.
وی از افزایش تعداد روزهای پاک کلانشهر تبریز طی سالجاری نسبت به سال های قبل خبر داد و اضافه کرد: پارسال در همین دوره زمانی این کلانشهر دارای ۹ روز هوای پاک بود و در سال ۱۴۰۰ نیز مردم این شهر ۱۱ روز هوای پاک را تجربه کردند.
اشتری ادامه داد: طی مدت یاد شده در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ کلانشهر تبریز به ترتیب چهار و سه روز هوای ناسالم برای افراد و گروه های سنی حساس داشت.
وی متوسط شاخص کیفیت هوای تبریز از ابتدای امسال تاکنون را ۴۲ اعلام کرد که جزو استانداردهای هوای سالم به شمار می رود.

About Author