تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی غیر قانونی بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن اشاره به زلزله خیز بودن شهر تبریز از ساختمان‌های بیمارستان‌های قدیمی تبریز ابراز نگرانی کرده و از پیشرفت احداث بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در تبریز خبر داد.

بهمن نقی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اکثریت همکاران در داروخانه‌ها سعی در رفع مشکلات مردم دارند و اگر افرادی باشد که از مردم سو استفاده می‌کنند لطفاً اطلاع دهید تا پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت نمی‌کنیم مگر با پیشگیری و بهداشت و هرچه در درمان هزینه شده و پیشگیری نشود مشکلی برطرف نمی‌شود.

وی افزود: شورای سلامت در کشور ما مغفول مانده بود و اولین مورد آن در تهران برگزار شد و قرار است در استان‌ها هم برگزار شود و با استاندار صحبت‌های اولیه انجام شده و سال ۱۴۰۲ شورای عالی سلامت استانی راه‌اندازی می‌شود، در حوزه‌ی سلامت حداکثر ۲۵ درصد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تاثیر دارند و همه باید همراه باشند و کار گروه آن نیز راه‌اندازی شده است تا با انجام آنها در سال ۱۴۰۲ مردم و رسانه‌ها احساس کنند که تغییری در نگرش بیماری‌ها رخ داده است.

نقی‌پور در رابطه با قدیمی شدن ساختمان بیمارستان‌ها خاطرنشان کرد: در استان ما هر لحظه امکان وقوع زلزله وجود دارد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳ بیمارستان در کشور تاسیس شد که ۱۲ مورد در شهرستان‌ها بوده است، تبریز مرکز درمانی استان، شمال‌غرب کشور و چند استان مجاور است و اگر بحرانی باشد، به این شهر روی می‌آوردند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های تبریز قدیمی هستند و بیمارستان امام رضا(ع) و مردانی آذر بعدها ایجاد شدند و اگر زلزله‌ای رخ دهد، بیشتر از خود آسیب بیمارستان‌ها نگران هستیم و با شدت به مسئولین کشور اطلاع داده‌ایم اما برنامه‌ریزی هم داریم که چندین بیمارستان جایگزین بیمارستان‌های حاضر شوند.

وی اضافه کرد: بیمارستان‌های سینا و مدنی هم قدیمی هستند، بیمارستان جایگزینی پیشنهاد داده‌ایم که قرار است از مسیر شرکت‌های خارجی تاسیس شود و تأسیس سه بیمارستان در سطح کشور مصوب شده و به نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده است و در سفر ریاست جمهوری به چین بیمارستان‌های ما هم مطرح شدند تا با تهاتر نفتی احداث شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: بیمارستان هزار تخت خوابی هم لازم داریم که مراحل احداث آن شدیداً با سرعت بیشتر از قبل ادامه داشته و به خوبی پیش می‌رود و از منابع مختلف هم استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاسیس یک بیمارستان هزار تخت خوابی دیگر هم پیشنهاد داده‌ایم که وام آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود و اگر در سطح کشور مصوب شود، یک بیمارستان هم از آن سمت تامین می‌شود.

وی در رابطه با وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نیز گفت: طی ماه گذشته انتظار اوج‌گیری ویروس کرونا را داشتیم اما کرونا با شیب نزولی پیش رفت و در اسفند ماه شیب آن آغاز شده است اما چندان شدت بالایی ندارد و در سطح استان اکثر روزها فوتی نداشته و برخی روزها فوتی داریم؛ در طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ نفر بستری به علت کرونا داشتیم که ۲۵ نفر آنها در بخش‌های ویژه و ۹ نفر آنها وابسته به دستگاه مصنوعی هستند.

نقی‌پور گفت: این هفته رنگ‌بندی قرمز و نارنجی نداشتیم اما ۸ شهرستان زرد و ۱۳ شهرستان آبی داشتیم، نگرانی نیست اما باید رعایت شود و موارد مشکوک از ماسک استفاده کنند و در فضاهای تنگ از ماسک استفاده شود.

وی در خصوص زیر میزی پزشکان هم یادآور شد: تعرفه‌گذاری پزشکان دست ما نبوده و بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و هیچ نقش منفی و بازدارنده نداشته‌ایم؛ زیر میزی بحث چند عاملی است که اگر بخواهیم کارشناسانه برطرف شود باید چند بعدی توجه و اقدام شود و یکی از روش‌ها تعرفه گذاری‌ها است.

وی ادامه داد: بحثی در مورد رشوه نبوده است، اگر همکاری رشوه بگیرد و خلاف قوانین مبالغ بیش از اندازه‌ای دریافت کند، با نهایت قانون برخورد و بررسی کرده و مراحل قانونی خود را طی می‌کند اما اکثریت جامعه پزشکی خدوم هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به طرح تعرفه گذاری پرستاران نیز یادآور شد: تمامی عزیزان در حوزه سلامت سربازان خدمت رسان مردم هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲۴ ساعته فعال هستند و بخشی از آنها پرستاران هستند که هیأت تعرفه گذاری پرستاران آغاز شد اما آیین نامه آن ناقص بود و هماهنگی کامل انجام نشد و علی الحساب اعتبارات را واریز کردیم و سه ماه سوم پرداخت شدند و سه ماه چهارم نیز ثبت کامل نشده و مبلغی علی الحساب واریز می‌شود و نهایتاً پرداخت کرده و اجازه نمی‌دهیم یک روز هم در پرداختی آنها تاخیر شود.

وی ادامه داد: طرح تعرفه گذاری برای پرستاران بود اما ماماها هم ناراضی بودند و این طرح در حال بروزرسانی است و هر وقت اجرا شود، ما در خدمتیم، به عدالت اجتماعی در حوزه سلامت اقدام کرده‌ایم و بیماران اعزامی از شهرستان به تبریز کاهش یافته است یعنی پزشک و متخصص آنجا افزایش یافته و در بیمارستان‌های معین امکانات بیشتری ایجاد شده است.

وی متذکر شد: راهی به جز اینکه بهداشت و پیشگیری را افزایش دهیم وجود ندارد و توانی بالاتر از این نیست و در بیمارستان‌ها با کمترین هزینه ممکن حتی کمتر از افغانستان امکانات ارائه می‌دهیم که یکی از راه‌ها، پیشگیری و تثبیت سیستم‌های ایمنی است.

نقی‌پور در ارتباط با اعتبارات سفرهای ریاست جمهوری هم اظهار کرد: در سفرهای استانی چندین مصوبه داشتیم که تکلیف اول بر عهده سازمان برنامه و بودجه، تکلیف دوم ادارات و وزارت خانه‌های مربوطه و تکلیف سوم بر عهده استان است؛ بنابه جذب منابع مالی که در پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز اتفاق افتاد، منابع تخصیص سفر کاهش یافته بود اما از زمانی که برطرف شد، جذب از وزارت بهداشت همراهی خوبی داشته است و اعتبارات جذب شده از برنامه و بودجه نیز خوب بوده است اما گاهی به سمت دیگری سوق داده می‌شود.

وی با اشاره به بخشیده شدن دانشجویان خاطی اتفاقات اخیر نیز گفت: در مشکلات اخیر دانشگاه‌ها چالش‌هایی ایجاد شد که از سیاسی‌ترین دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود و تاکنون در میان التهابات با سعه صدر برخورد شد و دانشجویان خاطی به کمیته انضباطی رفتند اما روز دانشجو بخشیده شدند تا اگر مشکلی ایجاد نکنند، اتهام آنها مشکل آنها شود اما اخیرا یکی از تشکل‌ها تجمع غیر قانونی داشتند و طبق قانون دانشگاه به کمیته انضباطی رجوع داده شده و اکنون مراحل قانونی انجام می‌شود.

وی در خصوص سگ‌های خیابان نیز گفت: این سگ‌ها یک معضل اجتماعی است و همه باید همراهی کنند و قرار شد برخورد قانونی شود اما برخی گفتند توهین است اما مسئولین مربوطه، شهرداری، استان و بهداشت باید دست به دست هم دهند و بحث کارشناسی پیش رود و نسبت به صلاح مردم کار را پیش ببرند و رسانه‌ها هم در کنار مسئولین و مردم باشند اما آماری از افرادی که از هاری آسیب دیده‌اند، نداریم و بیشتر جنبه ترس دارد و آرامش و سلامت روانی مردم را به خطر می‌اندازد.

نقی‌پور همچنین یادآور شد: یکی از اقدامات ما باید پیگیری پزشک خانواده باشد که در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها در پزشک خانواده بهتر پیش رفته‌ایم اما فاصله بسیاری با رتبه اول بوده است که اکنون در استان مرحله بهبود و تثبیت آن پیش می‌رود و سرمایه گذاری بسیاری شده است و بیمه و مردم باید همکاری کنند و بحث ایجاد زیر ساخت‌ها مهم است تا هزینه مردم کاهش یابد و مرحله به مرحله پیش رود.

وی در ادامه گفت: بیشترین و پر تکریم‌ترین رفتارها را با اعضای هیأت علمی داشته‌ایم و در این مسأله اولویت اول انجام صحیح وظایف است و برای این قانون‌ها باید مجری بود و قوانین آموزشی، پژوهشی و اخلاق اداری مهم است اما هیچ نارضایتی از سوی آنها نبوده است.

وی با اشاره به مسئله مسمومیت دانش‌آموزان دختر نیز افزود: در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان مسئولیت اطلاع‌رسانی بر عهده ستاد بحران استان بود و قرار شد هیچکس به غیر از آنها اظهار نظری نکند و یکسان پیش رویم و یک تعداد اتفاقاتی رخ داد و مدارس فراخوان می‌دانند که حضور داشته باشیم و همکاران ما در اسرع وقت مسائل را بررسی کردند و برای اینکه اضطراب شدیدی وارد نشود، ابتدا یک گروه رفته و اگر لازم بود از بقیه کمک می‌خواستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: ۷۸۹ دانش آموز نیاز به درمان داشتند که ۱۳۵ نفر آنها در مدرسه سرپایی مداوا شدند، ۳۱۳ نفر توسط همکاران به بیمارستان منتقل شدند و ۳۴۱ نفر نیز با خودرو شخصی به بیمارستان آمدند و تنها ۳۲ نفر آنها وضعیت نامناسبی داشتند که پس از چندین ساعت وضعیت آنها به پایداری رسید و عارضه‌ای در آنها نماند؛ نوع مسمومیت مشخص نشد و شک بر ماده استنشاقی بود اما گزارش رسمی طی ماه‌های آتی اعلام می‌شود.

وی افزود: در بیمارستان شهدا در اسکن و نمونه برداری مغز مشکلی نداریم، مرکز رسیدگی به بیماران تومور مغزی بیمارستان‌های امام رضا(ع) و شهدا است؛ بنابراین اکثرا در بیمارستان امام رضا(ع) بیماران بررسی می‌شوند و ضرورت آنچنانی و کمبودی احساس نمی‌شود.

وی یادآور شد: در بیمارستان شهدا در دستگاه رادیوگرافی مشکل داشتیم که خوشبختانه به تعمیرات ارسال شده و چندین دستگاه جدید هم خریداری کرده‌ایم.

نقی‌پور در پایان در خصوص بیمارستان کودکان هم تاکید کرد: هیأت امنای بیمارستان کودکان توسط حاج آقای مردانی آذر و دانشگاه تعیین شده است و اکنون آیین نامه اجرایی تنظیم و جلسات منظمی برگزار می‌کنند و به هیچ وجه در کارهای آنها دخالت نمی‌کنیم و با تمام وجود هماهنگ پیش می‌روند و بر اساس بهره‌وری برون سپاری می‌کنند و اخیرا برنامه‌ای برای مداوای رایگان افرادی نیازمند طرح می‌شود که اکنون بالای ۴۵۰ نفر بستری داریم و خدمت رسانی افزایش یافته و دستگاه‌ها و بخش جدید هم راه‌اندازی شده است.

About Author