دست خالی تبریز از مسافران نوروزی

در حالیکه از هفته گذشته سفرهای نوروزی آغاز شده است اما دست آذربایجان‌شرقی با وجود جاذبه‌های گردشگری خالی مانده است.

آذربایجان‌شرقی مملو از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی است، استانی که همزمان طبیعت شمال کشور، تاریخ ایران و جغرافیای چهار فصل را در خود جا داده است اما این ظرفیت‌ها در طی سالهای گذشته آنگونه که باید خود را نشان نداده است. نتیجه چنین اهمال کاری باعث شده تا عید امسال استقبال چندانی از اماکن اقامتی مانند هتل‌ها و مهمانسراها صورت نگیرد.

اقامتگاه‌های بومگردی که مغفول مانده‌اند

آذربایجان‌شرقی در کنار طبیعت زیبا و آثار فرهنگی و تاریخی متعدد اقامتگاه‌های بومگردی زیبایی دارد که به شکل سنتی در اکثر شهرستان‌های آن احداث شده است؛ این اقامتگاه‌های بومگردی را می‌توان از تبریز تا مرند و کلیبر و جلفا پیدا کرد اما متاسفانه آنگونه که باید در سالهای اخیر به معرفی این اقامتگاه‌های زیبا پرداخته نشده است.

جالب اینجاست که برخلاف بسیاری از استان‌ها هزینه اقامت در اقامت‌های بومگردی در آذربایجان‌شرقی چندان زیاد نیست و همین مساله می‌توانست یکی از جاذبه‌های گردشگری برای مسافران نوروزی باشد به طور مثال در استانی مانند اصفهان، گیلان و مازندران متوسط اجاره اقامتگاه بومگردی یک میلیون تومان است در حالیکه بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط اجاره در آذربایجان‌شرقی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

هتل‌هایی که آماده حضور مسافران هستند

تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور هتل‌های متعدد و البته مدرنی را در دل خود جا داده است. از شرق تبریز تا جنوب، از شمال تا غرب تبریز هتل‌های زیبایی وجود دارند که می‌توانند میزبان گردشگران باشند. نکته جالب درباره هتل‌های تبریز مانند اقامتگاه‌های بومگردی قیمت مناسب آنها در مقایسه با دیگر استان‌ها و البته خالی بودن ظرفیت هتل‌های تبریز است.

حتی مدرن‌ترین و زیباترین‌ هتل‌های تبریز هم در مقایسه با سایر کلانشهرها قیمت پایینی دارند و البته مانند دیگر شهرها خبری از تکمیل ظرفیت آنها نیست.

آذربایجان‌شرقی را معرفی کنیم نه فقط تبریز

یکی از ایرادات اساسی در سالهای گذشته در بحث نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری تاکیدی بود که مدیران و رسانه‌ها بر تبریز داشتند. اگرچه تبریز به عنوان مرکز استان ظرفیت بالایی برای پذیرایی از مسافران نوروزی دارد اما غفلت از ظرفیت‌های تمام نشدنی شهرهای دیگر باعث شده تا گردشگران دید محدودی نسبت به جاذبه‌های گردشگری استان داشته باشند.

در هر استانی اگر طبیعت ارسباران، آثار تاریخی شهرهای مراغه و زیبایی دیگر شهرها وجود داشت قطعا از این موهبت‌های خدادادی در راستای جذب گردشگر استفاده می‌شد اما این ظرفیت در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر تبریز و غفلت از دیگر شهرها از دست رفته است.

دست خالی آذربایجان‌شرقی از مسافران نوروزی

در روزهای گذشته مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی گفت: تا کنون ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در مراکز ۱۳ استانِ اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد، بیش از ۹۰ درصد تکمیل شده است، بنابراین به مسافران پیشنهاد می‌شود شهرهای خلوت‌تر را برای اقامت انتخاب کنند تا در هفته نخست نوروز با مشکل اقامت مواجه نشوند.

همین موضوع نشان می‌دهد که با وجود آب‌وهوای مناسب، ظرفیت‌های گردشگری و هزینه مناسب اقامت در آذربایجان‌شرقی مسافران نوروزی ترجیح داده‌اند این استان جزء مقاصد اولشان نباشد، موضوعی که به ضعف تبلیغات رسانه‌ای در سال‌های گذشته مربوط است.

About Author