تجمع پزشکان متخصص در شهرهای مرفه

عضو هیأت مدیره جامعه اورولوژی ایران، گفت: مشکل کمبود پزشک، ناشی از تجمع پزشکان متخصص و فوق تخصص در شهرهای با امکانات رفاهی بیشتر است.
فرزانه شریفی اقدس، در نشست صنفی جامعه اورولوژی ایران، افزود: بر اساس یک تحقیق میدانی که در سال‌های ۹۸ تا ۹۹ انجام داده‌ایم، مشخص شد که تعداد اورولوژیست ها به نسبت جمعیت کشور، بیشتر است و از این جهت، کمبود متخصص اورولوژی نداریم.وی در عین حال، توزیع نامناسب پزشک را عامل بروز کمبود پزشک در کشور دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که توزیع پزشک در کشور بر اساس امکانات رفاهی شهرها صورت گرفته است. به طوری که در شهرهایی که مرفه‌تر هستند، شاهد تجمع پزشکان متخصص و فوق تخصص هستیم و به نسبت، در استان‌های محروم، با کمبود متخصص و فوق تخصص مواجه هستیم.
استاد بخش اورولوژی بیمارستان شهید لبافی نژاد، ادامه داد: بر اساس سند بالادستی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۴، حدود ۱۲۴۰ تا ۱۳۰۰ پزشک رشته اورولوژی نیاز داریم که مطالعات ما نشان داد، در سال گذشته ما ۱۳۶۵ اورولوژیست فعال در کشور داشته‌ایم.
مسئول کمیته صنفی جامعه اورولوژی ایران تاکید کرد: بروز چنین وضعیتی نشان می‌دهد که در آموزش دانشجویان پزشکی بر اساس کارهای غیر کارشناسی حرکت کرده‌ایم.
اشرفی اقدس ادامه داد: بهتر است به جای اینکه سراغ حل مشکل کمبود پزشک برویم، ببینیم چرا توزیع پزشک در کشور نامناسب انجام شده است.
وی افزود: ما نمی‌توانیم پزشکان را به زور در شهر و منطقه‌ای نگه داریم و بگوییم بیمار ویزیت کند.
در نهایت این پزشک بعد از دو سه سال، برای ادامه خدمت به شهرهایی می‌رود که از امکانات رفاهی بیشتری برخوردارند. بنابراین، باید سراغ ایجاد انگیزه برویم.

About Author