تخصیص ۴۶ میلیارد ریال برای بازگشایی حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از تخصیص ۴۶ میلیارد ریال اعتبار جدید برای ادامه روند بازگشایی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.
نادر فلاحی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این میزان اعتبار برای تملک ۲ واحد تجاری واقع شده در حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌ باقی صرف شده و عملیات بازگشایی کامل حریم این میراث جهانی انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: با جذب این اعتبار، طی روزهای آینده ۲ واحد تجاری موجود در حریم شیخ صفی الدین اردبیلی تملک و تخریب خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اضافه کرد: پیش از این و طی تملک‌های قبلی حدود یکهزار و ۲۰۰ متر مربع از حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آزادسازی شده است.
به گزارش ایرنا، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در سال ۱۳۸۹ به عنوان تنها اثر استان اردبیل در لیست آثار جهانی به ثبت رسید.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهمترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن به شمار می رود.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند و به همین علت، این اثر تاریخی رابطه‌ای مستقیم با سلسله صفوی دارد.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه(عالی قاپو)، سر در، حیاط بزرگ، رواق، مقبره شیخ صفی الدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی‌خانه (که دارای گچ بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است)، مسجد جنت سرا، خانقاه، چراغ خانه، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

About Author