تخلفات گسترده مالی در سازمان تعاون روستایی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس درباره علت استیضاح وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید که کوتاژهای صوری و مشکلات دیگری که وجود دارد، از جمله نارضایتی کارکنان مجموعه جهاد کشاورزی از وزیر و معاونانش، واردات نهاده‌های دامی و مشکلات کالاهای اساسی، نمایندگان را نمایندگان به سمت و سوی استیضاح، سوال، تذکر و تحقیق و تفحص از مجموعه‌های جهاد کشاورزی، برده است.

به گزارش ساقی آذربایجان، شرکتی بازرگانی به نام «آریو تجارت سهیل» ادعا می‌کند قادر است ۱۳ میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد کند و وزارت جهاد کشاورزی هم بدون کنترل صحت و سقم ادعای این شرکت، به او اجازه می‌دهد در سامانه بازارگاه اعلام موجودی کند. اما آن طور که فعالان صنعت طیور می‌گویند، این شرکت چندان هم در واردات موفق نبوده و نتوانسته حتی یک محموله چهار تنی خود از اوکراین را به کشور وارد کند. حاصل همدستی یک شرکت خصوصی با کارکنان دولتی، این می‌شود که کالای وارد نشده به ایران از طریق سامانه بازارگاه، یعنی سامانه رسمی تجارت نهاده‌های دامی وزارت جهاد کشاورزی به جمع زیادی از تولیدکنندگان نیازمند به این محصول فروخته می‌شود و روزی که تولیدکنندگان برای دریافت کالا به شرکت مراجعه می‌کنند، تازه متوجه می‌شوند که چه کلاهی بر سرشان رفته است. حالا جمع زیادی از تولیدکنندگانی که سرمایه در گردش واحد تولیدی خود را در اختیار این شرکت از طریق سامانه بازارگاه گذاشتند تا خط تولیدشان بچرخد، دچار مشکل شده‌اند.

این نماینده مجلس درباره محورهای استیضاح وزیر کشاورزی، اظهار کرد: «هم به دلیل کوتاژهای صوری و هم مشکلات دیگری که وجود دارد. از جمله اینکه همین الان کارکنان جهاد کشاورزی از شیوه عملکرد وزیر و معاونش ناراضی هستند و در خود مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تحصن می‌کنند و معترض هستند. همچنین در رابطه با واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی مشکلاتی وجود دارد.»

وی ادامه داد: «شرکت‌های صوری مبالغی را از مردم، دامداران و زنجیره‌های تولید جعل کرده‌اند در حالی که نهاده‌ای به آن‌ها نداده‌اند. این مسئله منجر شده است که تعداد زیادی از مرغداران، جوجه‌ها یا مرغ‌هایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده یا از نظر سنی کوچک هستند را به دلیل نبود نهاده معدوم کنند. از سوی دیگر تعداد زیادی از دامداران کشور دام مولد خود را به به دلیل نبود نهاده‌های دامی سمت کشتار می‌برند.»

محمورزاده ضمن تاکید بر اینکه گرانی شدیدی که در حال حاضر در کالاهای اساسی وجود دارد، یکی از دلایل استیضاح ساداتی‌نژاد است، بیان کرد: «وظیفه تنظیم بازار هم بر عهده وزیر کشاورزی است. در حال حاضر قیمت مرغ و تخم مرغ به شدت گران شده است و در دسترس مردم نیست. حتی قیمت یک شانه تخم مرغ به صد هزار تومان رسیده است. جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها کاملا تعطیل شده است و یک تعداد زیادی از مرغداران کشور به علت نبود نهاده جوجه‌ریزی نمی‌کنند.»

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان افزود: «به شرکت‌های صوری اجازه داده شد و به همین دلیل هم مردم، شرکت‌های کشاورزی، دامداران و تعاونی مرغداران اعتماد و پول به حساب آنان واریز کردند اما هنوز هم جنسی دریافت نکرده‌اند. کارخانه‌های خوراک دام و طیور یا تعطیل هستند یا به صورت کاملا ضعیف و با ظرفیت پایین دارند کار می‌کنند. این‌ها همه مشکلاتی است که وجود دارد. افزون بر این تخلفات گسترده مالی هم در سازمان تعاون روستایی صورت گرفته است که منجر به عزل رئیس آن شد. این تخلفات هنوز ادامه داد و در این مجموعه نهادینه شده است. مجموعه این دلایل باعث شده است که نمایندگان به سمت و سوی استیضاح، سوال، تذکر و تحقیق و تفحص از مجموعه‌های جهاد کشاورزی بروند.»

About Author