تیم فوتبال تراکتور تبریز در حالی دوشنبه این هفته به مصاف پرسپولیس می رود که حواشی خودساخته یا ناخواسته دست از سر این تیم برنمی دارد و پس از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، اکنون بحران مالکیت و کشمکش پیرامون این موضوع به دغدغه جدید تراکتور در آستانه بازی حساس تبدیل شده است.
پس از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی تراکتور که موجی از نگرانی و ناراحتی را در بین هواداران تیم ایجاد کرد و همچنین باخت مقابل ذوب آهن در تبریز، به یکباره یکی از سایت های ورزشی از آمادگی مالک باشگاه برای واگذاری مالکیت تیم خبرداد که بیشتر هواداران و پیشکسوتان، این خبر بدون منبع را بخشی از برنامه سران باشگاه برای سرپوش گذاشتن بر نتایج ضعیف تیم و همچنین آرام کردن هواداران عنوان کردند.
هواداران تراکتور پس از مطرح شدن این موضوع از سوی منابع غیر باشگاهی، پویشی در فضای مجازی به راه انداختند و در آن خواستار واگذاری سریع تر مالکیت باشگاه به شرکت مس سونگون شدند که مورد حمایت بیشتر هواداران و علاقه مندان این تیم قرار گرفت.
نکته مهمی که در این هیاهو بیشتر جلب توجه می کرد عدم واکنش سران باشگاه به اخبار منتشره در باره این موضوع تا ساعت ها و حتی روزها بعد از آن بود تا اینکه یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه که اخبار تیم را بیشتر از رسانه ها دنبال می کند در گفت و گویی به این موضوع پرداخت.
هوشنگ نصیرزاده ابتدا عنوان کرد که خبر ندارد و در ادامه اضافه کرد که این موضوع چیز تازه ای نبوده و مالک باشگاه از ابتدای فصل به دنبال واگذاری و تغییر مالکیت در باشگاه بوده و است اما در آن زمان عده ای خلف وعده کردند از این رو آقای زنوزی به مالکیت خود در این تیم ادامه داد.
البته آقای زنوزی در ابتدای فصل جاری با انجام یک مصاحبه رسانه ای، عنوان کردند که تیم را در اوج تحویل خواهند داد از این رو تصمیم به ادامه تیمداری گرفته اند.
جای گرفتن تراکتور در رده سیزدهم که به ذهن هیچ یک از علاقه مندان و هواداران این تیم نمی رسید، زنوزی و اطرافیان را مجبور به مطرح کردن مجدد موضوع تغییر مالکیت در رسانه ها کرد که بهتر است این بار این موضوع برای همیشه حل و پرونده آن بسته شود.
مصاحبه ها و گفت و گوهای زیادی از سوی افراد مختلف در ارتباط با این موضوع در روزهای اخیر بر روی خروجی خبرگزاری ها و سایر رسانه ها قرار گرفته و نکته مشترک همه آنها، انجام این انتقال مالکیت و رسیدن تراکتور به ساحل آرامش است.
لزوم تعیین تکلیف مالکیت تراکتور؛ عده ای تراکتور را به گروگان گرفته‌اند!
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در ارتباط با این موضوع گفت: وضعیت مالکیت این باشگاه مردمی باید در اسرع وقت ساماندهی شده و از شل کن سفت کن مالکیت فعلی آن جلوگیری شود.
مسعود پزشکیان اظهار کرد: خیلی‌ها در مواقع خاص با این تیم عکس یادگاری گرفته‌اند اما به وقت نیاز همانند بچه سر راهی با آن رفتار می‌کنند!
پزشکیان با بیان اینکه، وضعیت تراکتور بیش از آنکه اقتصادی باشد، ناشی از عدم نظارت و ضعف مدیریتی است، اضافه کرد: قرار بود با انتقال این باشگاه به بخش خصوصی، مشکلات مالی حل شود وگرنه اگر قرار بر تداوم این روند بود که نیازی به واگذاری دیده نمی‌شد!
این نماینده مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده ای تراکتور را گروگان گرفته و از آن به عنوان ابزار فشار برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.
پزشکیان یادآور شد: تراکتور علاوه بر ورزش، به یک سمبل اجتماعی و فرهنگی در بین مردم آذربایجان بدل شده، بازی با اعتبار تراکتور، توهین به شعور میلیون ها طرفدار این باشگاه است، باید تا قبل از سقوط این تیم، شوک مثبتی به تیم وارد کرد.
در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس، سرپرست و یا همان مدیر تیم تراکتور عنوان کرد: برخی افراد که همواره دنبال ماهیگیری از آب گل آلود هستند و منافع شخصی و جناحی‌شان را در فرو رفتن تراکتور در باتلاق حاشیه می‌بینند، بهتر آن است که پاسخگوی عملکرد خود و هم جناحی‌هایشان در هشت سال مسؤولیت خود باشند.
کاظم محمودی افزود: آقایان قبل از ورود به عرصه‌ای که تخصصی در آن ندارند، به فکر انجام امور محوله باشند این افراد عادت دارند احساسات مردم را دست مایه موج‌سواری قرار دهند و منافع تراکتور هیچ‌گاه برای آنان محلی از اعراب نداشته و صرفا در دوره انتخابات، دغدغه پیدا می‌کنند.
وی با انتقاد از هجمه های به وجود آمده علیه مالک باشگاه تراکتور، تاکید کرد: چرا یکی از کارآفرینان برجسته این خطه را که کارنامه‌اش در حوزه صنعتی و اقتصادی و اشتغال‌زایی مشخص است را متهم به گروگانگیری می‌کنند؟
وی با اشاره به اعلام آمادگی مالک باشگاه برای واگذاری، اظهار کرد: آقای زنوزی قبل از شروع فصل اعلام کرده که آماده واگذاری باشگاه است. هر شخص یا ارگانی توان و آمادگی تحویل تراکتور را دارد، بسم‌الله …
محمودی همچنین در واکنش به اظهارات یکی از مسئولان سابق باشگاه، یادآور شد: او بهتر است قبل از هر ادعایی، درخصوص قرارداد اسپانسری ۱۲ میلیاردی که در دوره وی بسته شده، شفاف سازی کند و به بیانی دیگر، اول برادری خود با تراکتور را ثابت کند و بعد ادعای کمک داشته باشد.
مدیر تیم فوتبال تراکتور با انتقاد از جوسازی و ایجاد حاشیه از سوی برخی افراد برای این باشگاه، گفت: حاشیه و عدم ثبات ربطی به بخش خصوصی یا دولتی ندارد همانطور که در ۱۳ دوره حضور تراکتور در لیگ برتر، همواره درگیر حاشیه و بی ثباتی بوده است. به راستی این باشگاه چه زمانی روی آرامش به خود خواهد دید؟ بهتر از ریشه این مشکلات و معضلات را در جای دیگر جستجو کرد و به باور من تغییر مالکیت دوای این درد نیست.
محمودی با تاکید بر حفظ همدلی برای احیا و تقویت تیم عنوان کرد: همگی از مشکلات تیم آگاهیم و من حتی قبل از حضور در باشگاه نیز منتقد شرایط آن مقطع بودم و این روزها را می‌دیدم و به مربیان وقت هشدار داده بودم که با این روند آماده سازی تیم با مشکلات متعدد مواجه خواهیم بود.
طرح واگذاری تیم برای تلطیف جو است
کاپیتان سابق تیم فوتبال تراکتور با بیان اینکه بعید می داند مالکیت این باشگاه واگذار شود، گفت: طرح این بحث ها برای تلطیف کردن جو است.
محمد نصرتی به اتفاقات و بحث های پیرامون واگذاری باشگاه تراکتور و تغییر مالکیت آن اشاره کرد و افزود: این باشگاه بزرگ را که هویت مردم آذربایجان و منطقه به آن گره خورده، به حال و روزی در آورده اند که نمی شود در مورد آن صحبت کرد.
وی اضافه کرد: برخی افراد که آلوده پول فوتبال شده اند و تخصص، وفاداری و تعهد ندارند به باشگاه رخنه کرده اند و به مالک مشاوره غلط می دهند و من نمی دانم مالک باشگاه تا کی می خواهد از این افراد و مشاوره ها استفاده کند.نصرتی گفت: تراکتور که زمانی مدعی بوده و دو دوره قهرمان جام حذفی شده، این روز ها خوار و ذلیل شده و مثل معروف «به مرگ گرفته تا به تب راضی بشه» در مورد این روزهای تیم مصداق است.
وی اضافه کرد: ماشین سازی نیز پیشتر با همین رویه به لیگ دسته یک سقوط کرد و الان در انتهای جدول لیگ یک قرار گرفته و مسئولان استانی و حتی کشوری باید ورود کنند و از تکرار سرنوشت تیم هایی مثل پاس، راه آهن و یا ماشین سازی برای تراکتور جلوگیری کنند.
بازیکن تراکتور در دهه های هشتاد و نود گفت: اگر مالک نمی تواند تیم را اداره کند، باید به صراحت اعلام کند و مسئولان استان باید ورود کنند و جلوی این همه بی ثباتی و تغییر را که به نظرم باید در کتاب گینس ثبت شود، بگیرند.
نصرتی به دلالی در تیم تراکتور و انتخاب حتی مدیران این تیم از سوی دلالان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دلالانی که از سوی فدراسیون فوتبال محروم شده، در حال حاضر در این باشگاه فعالیت می کند و شصت هفتاد درصد کارها را انجام می دهد و اجازه استفاده از پیشکسوتان تراکتور را در باشگاه نمی دهد، چون می داند با این کار، دستش از تیم قطع خواهد شد.
وی از نهادهای نظارتی خواست تا در این موضوع ورود و بررسی کنند هزینه هایی که در تراکتور می شود چگونه و کجا و از چه طریقی صورت می گیرد.
مصاحبه های منتشر شده در ارتباط با موضوع تغییر مالکیت باشگاه و آمادگی مالک باشگاه برای انجام این کار، سران داخل نشین باشگاه را بر آن داشت تا بیانیه ای صادر و افکار عمومی را روشن کنند.
در این بیانیه که جمعه منتشر شد باشگاه تراکتور در مورد واگذاری تیم اعلام آمادگی کرده و نوشته است: تیم‌ داری بخش خصوصی در شرایط اقتصادی فعلی کشور با مشکلات بسیاری مواجه بوده که پیش‌تر اعلام شده است.
در این بیانیه آمده است: به رغم همه مسایل، هلدینگ دریک به عنوان مالک باشگاه تراکتور، پیش از شروع فصل به صورت کتبی و رسمی، آمادگی‌ خود را برای تحویل باشگاه به هیات فوتبال و مسئولان مربوطه اعلام کرد و آقایان در آن مقطع وعده در اختیار گرفتن تیم طی ۱۰ روز را دادند اما تاکنون اقدام خاصی از سوی آنها صورت نگرفته است.
در بیانیه منتشره آمده است: به رغم خلف وعده مسئولان، به احترام هواداران و حفظ آرامش آنان، اقدامات لازم برای آماده‌سازی تیم و بازکردن پنجره نقل و انتقالات انجام شده است و تیم با کادرفنی کامل مسابقات را پیگیری می‌کند.
در این بیانیه تاکید شده است: باشگاه همچنان روی حرف خود بوده و آماده تحویل تیم به هیات فوتبال است و معترضین به شرایط موجود و درخواست کنندگان واگذاری تیم، باید مطالبات خود را از هیات فوتبال و مسئولان امر داشته باشند.
در بیانیه باشگاه تراکتور اعلام شده است که هیات مدیره و مدیریت باشگاه تا زمان تحقق وعده مسئولان فوتبال استان، مانند گذشته با تمامی توان اقدامات لازم برای باز کردن پنجره نقل و انتقالات و تقویت تیم در نیم فصل را پیگیری خواهند کرد.
با اعلام آمادگی باشگاه مبنی بر رضایت مالک آن برای واگذاری و تغییر مالکیت، خبرهای مختلفی در مورد واگذاری تیم به یک شرکت دولتی منتشر شد و طبق شنیده تا دوشنبه این هفته این اتفاق خواهد افتاد.
وضعیت تیم تراکتور امروز تعیین تکلیف می‌شود
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: امروز دوشنبه جلسه‌ای در مورد وضعیت باشگاه تراکتور با مسوولان صنایع مس خواهیم داشت.
محمدحسین فرهنگی افزود: از خیلی وقت پیش پیگیر قضیه تیم تراکتور هستیم و در این مورد به نتایجی هم دست یافته که در صورت اعلام آمادگی مالک باشگاه تراکتور، فرآیند انتقال باشگاه تراکتور آغاز خواهد شد.
وی افزود: امروز جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صمت، صنایع مس و استاندار آذربایجان‌شرقی و مدیرکل ورزش و جوانان استان و تعدادی از نمایندگان استان برگزار می‌شود و در مورد انتقال مالکیت باشگاه تراکتور تصمیماتی اتخاذ می‌شود.
فرهنگی افزود: توافق قبلی مبنی بر تعیین تکلیف بدهی باشگاه تراکتور بوده و مسوولان مس را متقاعد کردیم که مالکیت باشگاه تراکتور را تقبل کنند.
وی اضافه کرد: این جریان تنها در صورت پرداخت بدهی باشگاه از سوی مالک فعلی ممکن بوده و مس زیر بار بدهی باشگاه تراکتور نمی‌رود و در صورتی که زنوزی بدهی این باشگاه را صفر نکند، بعید است مس مسوولیت باشگاه تراکتور را تقبل کند و همین شرایط فعلی در باشگاه تراکتور خواهد ماند.
همه این وقایع و صحبت ها که احتمال عملی شدنشان بسیار کم است از واگذاری گرفته تا مالکیت جدید، حاکی از آن است که تراکتور بدون آرامش و با حواشی بیشتر باید خود را برای مصاف حساس هفته مقابل پرسپولیس آماده کند که کاری بسیار سخت و دشوار است.
به گزارش ایرنا، این دو تیم تاکنون ۴۹ بار به طور رسمی مقابل هم قرار گرفته اند که ۲۶ بار آن در جریان رقابت های لیگ برتر بوده و طی آنها ۱۳ برد برای پرسپولیس، ۹ برد برای تراکتور و ۵ تساوی برای دو تیم رقم خورده است.
در مجموع بازی ها نیز، پرسپولیس با ۲۳ برد و ۱۰ شکست و ۱۶ تساوی آمار جالبی را برابر پرشورها رقم زده است.

About Author