تردد دام عشایر در آذربایجان‌غربی بدون کارت هوشمند، قاچاق است

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم ثبت نام عشایر استان برای دریافت کارت هوشمند تردد دام، گفت: عشایر جهت دریافت کارت تردد قبل از فرار سیدن فصل کوچ اقدام کنند زیرا تردد دام بدون کارت هوشمند تردد در فصل کوچ به منزله قاچاق خواهد بود.
به گزارش ساقی آذربایجان علی ناجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون برای حدود ۱۰ هزار خانوار کارت تردد الکتروینکی صادر شده است.
وی تاکید کرد: ۲۳ هزار خانوار عشایر استان در سامانه مجوز های الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت کارت شناسایی هویت عشایری و دامداری “سماک” ثبت‌نام کردند. مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: با اجرای این طرح، عشایری واقعی شناسائی و پالایش می‌شوند واین کارت مجوز رسمی برای ارائه خدمات به عشایر می‌باشد.
ناجی افزود: تمام عشایر این استان می‌توانند با مراجعه به سامانه https://www.maj.ir و ثبت اطلاعات خود نسبت به دریافت کارت تردد دام خود اقدام کنند.
وی اضافه کرد: عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند.
مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی ادامه داد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.
ناجی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد محصولات دامی آذربایجان‌غربی توسط ۲ میلیون واحد دامی عشایر تولید می‌شود، گفت: عشایر استان سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
وی اضافه کرد: همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع و ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد زیرپوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

About Author