ترمز بی‌احتیاطی را بکشید

به گزارش ساقی آذربایجان، زمانی که خبر گسترش ویروسی ناشناخته در گوشه‌ای از جهان به گوشمان رسید، شاید هرگز فکرش را نمی‌کردیم که در زمانی نه چندان دور از همان گوشه به کل جهان رسوخ کند و زندگی بشر را تا این حد دگرگون کند و سر و شکل تازه ای بدهد و از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، متخصصان حوزه بهداشت و درمان به دنبال یافتن راهی برای مقابله، پیشگیری و یا کاهش عوارض ابتلا به این ویروس بودند. این روند با بیم و امید طی می‌شد. مردم هر روز، به امید یافتن راهی برای باز به دست آوردن امنیت سلامت و آرامش فعالیت‌های روزانه خود، اخبار را بررسی می‌کردند. برخی امیدوار بودند و اطمینان داشتند که در نهایت تولید واکسن جهان را از شر این ویروس بی‌رحم پاک می‌کند و برخی نیز از علم پزشکی روز دنیا ناامید و دلسرد بودند تا اینکه در اسفند سال ۱۳۹۹ واکسن علیه ویروس کرونا ساخته شد.

آمار کرونا در روزهای اخیر نشان می‌دهد واکسن نقشی مهم در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا داشته است و اکنون تزریق دز بعدی واکسن به عنوان یادآور و پرهیز از عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه دفع خطر و پیشگیری از شیوع موج دیگر کروناست.

«چند ماهی بیشتر از فوتی‌های سه‌ رقمی و مبتلایان چهار رقمی کرونا نمی‌گذرد که خیالمان بابت این ویروس مرموز راحت شده بود اما حالا برخی خبرها و آمارها از احتمال جدی شیوع موج جدید در ایران حکایت دارند. همزمان با بالارفتن تعداد مبتلایان در کشورهای اروپایی، در ایران هم طی دو هفته اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور چند برابر شده است.

طی ماه‌های گذشته مردم در یک اقدام خودخواسته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به حداقل ممکن رساندند و شاید همین رویه باعث شده یک بار دیگر موضوع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در صدر اخبار قرار بگیرد.

 آذربایجان‌شرقی جزو ۶ استان پرخطر کرونایی

عابدین خرّم استاندار آذربایجان‌شرقی باتوجه به افزایش مسافرت‌ها و ورود گردشگران به استان، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی با اعلام وزارت بهداشت جزو ۶ استان پرخطر از نظر احتمال افزایش ابتلا به کرونا قرار دارد که باید تلاش کنیم شرایط پیش‌رو به خوبی و با کمترین آسیب مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته میزان همه‌گیری کرونا فروکش کرده بود، افزود: ابتلا به این بیماری در دنیا و کشور ما نیز مجددا افزایش یافته و در حال حاضر سه شهرستان استان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر این وضعیت مدیریت نشود و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال قرمز شدن شهرستان‌ها و افزایش بستری‌ها و تلفات جانی در استان زیاد است.

خرّم گفت: با توجه به نزدیکی ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری، ضروری است هیأت‌های مذهبی و مسؤولان سازمان تبلیغات اسلامی به صورت ویژه نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله برگزاری مراسم در فضای باز تا حد امکان و امکان تهویه مناسب هوا در فضاهای بسته اهتمام کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به افزایش مسافرت‌ها به استان، بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سفرها و نظارت جدی بر ورود مسافران در مبادی استان تأکید کرد.

وی در خصوص فعالیت مراکز آموزشی نیز با بیان اینکه مدارس از مهرماه به صورت حضوری فعالیت خواهند کرد و تصمیمی مبنی بر تعطیلی مراکز آموزشی وجود ندارد، متذکر شد: با توجه به ضرورت نصب و تجهیز ۱۶ هزار کلاس درس به دستگاه تهویه هوا، آموزش و پرورش باید با استفاده از ظرفیت خیرین و اولیا نسبت به این امر اقدام کند.

خرّم با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته رسانه‌ها اقدامات بسیار خوبی در راستای فرهنگ‌سازی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام داده‌اند، تصریح کرد: با توجه به میزان افزایش ابتلا و کاهش توجه شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رسانه‌ها بدون ایجاد نگرانی نسبت به آگاه‌سازی عمومی اقدام کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین بر استقرار تیم‌های سیار جهت تزریق واکسن با همکاری هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی، نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکان و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در اصناف و مراکز تجاری تأکید کرد.

فوتی های کرونا در آذربایجان‌شرقی در روز به ۳ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: میزان فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا به صفر رسیده بود که در هفته اخیر هر روز یک نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده و در یکم مرداد ماه نیز تعداد فوتی‌ها به سه نفر رسید.

 بهمن نقی‌پور با اشاره به اینکه شهرستان‌های آذرشهر، مراغه و هوراند در وضعیت نارنجی، ۱۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، گفت: متاسفانه میزان بستری‌ها در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به ماه‌های گذشته در حال افزایش است؛ به‌طوریکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ مورد بستری و ۶۹ نفر ترخیص داشته‌ایم.

بهمن نقی‌پور ادامه داد: میزان فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا به صفر رسیده بود که در هفته اخیر هر روز یک نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده و در یکم مرداد ماه نیز تعداد فوتی‌ها به سه نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان بستری و مرگ و میر را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: میزان درگیری در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است و شدت بیماری در این افراد بالا بوده از این رو تزریق دُز یادآور واکسن ضروری است.

۱۶ هزار کلاس در آذربایجان‌شرقی نیاز به سیستم تهویه هوا دارد

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به اینکه ۲۵ هزار کلاس درس در استان مورد ارزیابی قرار گرفته، گفت: از این تعداد حدود ۱۶ هزار کلاس درس باید به سیستم تهویه هوا مجهز شوند که برای این کار به ۹۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علیرضا صیادی بیان داشت: آموزش و پرورش طبق سال‌های گذشته جهت بازگشایی مدارس تمهیدات لازم را اندیشیده و سامان‌دهی نیروها در حال انجام است تا در مهر ماه با کمبود نیرو مواجه نشویم.

وزیر بهداشت: هر کسی سرما خورد احتمال کرونا را بدهد

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروزه هر کسی که سرما بخورد باید احتمال کرونا را بدهد؛ بهتر است افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی در تجمعات حضور نیابند و دیگران را مبتلا نکنند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت یکی از نیاز‌های مهم مردم در تمامی نقاط کشور و وظیفه ما نیز تامین سلامت مردم است و برای این کار نیاز به امکانات بسیار زیادی از نظر فیزیکی یعنی ساختمان‌ها، مراکز بهداشتی و تخت‌های بیمارستانی همچنین از لحاظ تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی، سی تی اسکن، ام آر آی و آنژیوگرافی وجود دارد؛ در این رابطه خوشحال هستیم که نمایندگان مجلس به این مباحث توجه دارند و ما هم برای جوابگویی به سوالات در کمیسیون حاضر می‌شویم.

عین‌اللهی در مورد تدابیر لازم بهداشتی توسط وزارتخانه برای ایام محرم، افزود: آخرین تصمیمات گرفته شده در ستاد کرونا بیانگر این است که یکی از مسائل مهمی که می‌تواند از انتشار کرونا جلوگیری کند واکسیناسیون است، بنابراین توصیه می‌کنیم که افراد برای تزریق دُز یادآور اقدام کنند، زیرا با بی‌توجهی نسبت به واکسن، تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: کرونا مسأله شخصی نیست و مردم در جامعه حضور می‌یابند، بنابراین نیاز است اقدام به تزریق واکسن کنند؛ در ستاد مبارزه با کرونا از مردم خواسته شد که به شرطی که ۶ ماه از نوبت تزریق واکسن قبلی گذشته باشد نسبت به تزریق دُز یادآور اقدام کنند.

وی افزود: می‌طلبد مراسم عزاداری محرم در محیط باز برگزار شود و در محیط بسته هم تهویه مناسب باشد تا از انتشار ویروس جلوگیری شود همچنین استفاده از ماسک در شرایطی که تجمع زیادی وجود دارد، می‌تواند جلوی انتشار بیماری را بگیرد.

عین‌اللهی ادامه داد: امروزه هر کسی که سرما بخورد باید احتمال کرونا را بدهد؛ بهتر است افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی در تجمعات حضور نیابند و دیگران را مبتلا نکنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد وضعیت واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال، ابراز کرد: به بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس نزدیک می‌شویم و بیماری‌ها وقتی در جمع زیادی از انسان‌ها قرار بگیرد انتشارش سریع‌تر است، بنابراین در ستاد مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری شد که همه افراد بالای ۱۲ سال برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند؛ ستاد کرونا به تمامی افراد بالای ۱۲ سال توصیه می‌کند واکسیناسیون را انجام دهند.

 ترمز بی‌احتیاطی را بکشید

به نظر می‌رسد با برداشتن ماسک‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها، به سمت اوج گیری مجدد بیماری کرونا در کشور پیش می‌رویم که این موضوع می‌تواند زنگ خطر و هشداری برای ورود به موج هفتم بیماری باشد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که کرونا هنوز یک تهدید است، گفت: ما در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم. پوشش‌های بالای ۸۰ و حتی ۹۰ درصد در دو نوبت اول داشتیم. در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم.

وی افزود: زمانی که واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریباً مانند جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش داشتیم. اما متأسفانه در جمعیت ۵ تا ۱۱ ساله هنوز آنطور که باید به موفقیت نرسیدیم، امیدواریم بتوانیم این پوشش‌ها را ایجاد کنیم. زیرا ما باید برای بعد از مرحله پاندمی برنامه‌ریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم.

About Author