تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌های سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی

یک کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه پیش‌نویس قطعنامه را در خصوص کره‌شمالی از جمله قطعنامه‌ای که بر تعهد این مجمع به کنار گذاشتن “کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت” برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ تاکید می‌کند، تصویب کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، «کمیته‌ اول» سازمان ملل متحد که مسئول خلع سلاح و امور امنیتی است، ۲۵ قطعنامه از جمله قطعنامه‌های مربوط به کره‌شمالی را در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر دو برابر شدن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ تصویب کرد.

از بین سه قطعنامه یاد شده، یکی از آن‌ها تحت عنوان “دوره‌های اقدام مشترک و گفت‌وگوی آینده‌گرا به سوی جهانی بدون سلاح هسته‌ای” ثبت شده است که شامل مفادی است که از کره‌شمالی می‌خواهد تا سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارد.

سایر مفاد باعث می‌شود که مجمع عمومی سازمان ملل تعهد خود را به ترک کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت تمام سلاح‌ها و برنامه‌های هسته‌ای موجود در “جمهوری دموکراتیک خلق کره” (نام رسمی کره‌شمالی)، مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت، مجددا تایید کند.

قطعنامه تایید شده دیگری تحت عنوان “معاهده جامع منع آزمایشات هسته‌ای” بیانگر درخواست مجمع عمومی سازمان ملل از کره‌شمالی مبنی بر تبعیت کامل از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

در خلاصه‌ای از جلسه این کمیته ذکر شده است: مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر محکومیت شش آزمایش هسته‌ای انجام شده توسط “جمهوری دموکراتیک خلق کره” و نقض قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت تاکید می‌کند و از آن کشور می‌خواهد که به طور کامل به آن پایبند باشد.

کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی خود تحت تحریم‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است؛ گرچه از اواخر سال ۲۰۱۷ تاکنون موشک‌های هسته‌ای و دوربرد آزمایش نکرده است. یکی از نمایندگان کره‌شمالی از این قطعنامه انتقاد و ادعا کرد که خصومت از سوی آمریکا دلیل بی‌ثباتی شبه جزیره کره است.

انتظار می‌رود که این قطعنامه به طور رسمی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اوایل ماه دسامبر به تصویب برسد.

About Author