تفاهم ایران و آذربایجان برای ثبت جهانی جنگل های ارسباران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی گفت: جنگلهای ارسباران با همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ثبت جهانی می‌شود.
احمد حمزه زاده افزود: مراحل اداری و مستندسازی و تهیه مدارک مربوط برای این کار توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آماده شده و رایزنی های لازم با طرف های جمهوری آذربایجان برای ارایه این مستندات به سازمان جهانی یونسکو به انجام رسیده است.
به گفته وی، تفاهمات کامل بین ایران و جمهوری آذربایجان در این زمینه و به منظور ارایه پرونده مشترک برای ثبت جهانی جنگل های ارسباران در فهرست آثار جهانی صورت گرفته است.
حمزه زاده با اشاره به اینکه تاکنون در سه نوبت پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسباران و دیزمار از سوی جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شده است، اظهار داشت: اما در هر سه نوبت کارشناسان ایراداتی به پرونده داشته و تاکنون ثبت جهانی این جنگل ها محقق نشده است.
حمزه زاده، دخل و تصرف های انسانی را یکی از دلایل اصلی و مهم کارشناسان یونسکو برای ثبت نشدن جنگل های ارسباران در فهرست آثار جهانی اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسات مختلف کارشناسی، جنگل های دیزمار را نیز به مجموعه موردنظر، اضافه و الحاق کرد و با مذاکرات انجام شده با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان، موافقت آنها را برای ارسال پرونده مشترک به یونسکو جلب کردیم.
وی گستردگی پرونده مشترک ایران و آذربایجان را مربوط به پارک هیرکانی دانست که تمامی موارد ، مستندات و زمینه سازی های آن برای ارایه به یونسکو آماده شده است.
حمزه زاده یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، این پرونده مهم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در تیر ماه سال آینده طرح داوری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی دیزمار طی مصوبه شماره ۳۴۹ شورای عالی محیط زیست به تاریخ ۱۳۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ به وسعت ۶۸ هزار و ۶۰۲ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه ای کوهستانی و جنگلی واقع در دهستانی به همین نام از توابع بخش خاروانا است که در حوزه استحفاظی شهرستان های خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد.
در این منطقه ۸۴۹ گونه گیاهی شناسایی شده که ۷۶ گونه آن اندمیک (بومی) بوده و به دلیل تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه ای) و زیستگاه آبی ارس و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده است.
گونه های جانوری منطقه حفاظت شده دیزمار نیز حدود ۳۲۰ گونه با وجود گونه های منحصر به فرد نظیر سیاه خروس و شوکا به ثبت رسیده است و سایر جانوران این منطقه شامل کل و بز وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج و قرقاول ارسباران می باشند.

About Author