تلاش آذربایجان شرقی برای احیای مسیر ریلی جلفا- نخجوان

استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر احیای فعالیت مسیر ریلی جلفا- نخجوان، گفت: رهاورد تردد قطار در این مسیر، آغاز یک حرکت وسیع تجاری، گردشگری و دیپلماتیک است که نقطه عطفی را در ارتباطات منطقه‌ای رقم خواهد زد.
به گزارش ساقی آذربایجان عابدین خرّم در جریان بازدید از پایانه مرزی جلفا، اظهار داشت: تردد قطار در مسیر جلفا- نخجوان، هدف مشترک ما و سرکنسول کشورمان در نخجوان است که باید موانع آن را احصا و برطرف کنیم.
وی تأکید کرد: برای تسریع در کار، شرکت‌های گردشگری استان هم باید در نخجوان فعال شوند و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هم پیگیری کند تا مقدمات فعالیت مجدد قطار فراهم شود.
خرّم با تأکید بر طراحی و تدوین یک ساختار و مسیر مشخص برای احیای این مسیر ریلی، گفت: با هماهنگی وزارت امور خارجه، سرکنسول ایران در نخجوان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، بسته‌های گردشگری تهیه و برای گردشگران خارجی معرفی شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه سیاست دولت مردمی، فراهم کردن زمینه و بسترهای افزایش ارتباط با کشورهای همسایه است، افزود: بسته‌های جذاب تجاری و گردشگری در راستای توسعه گردشگری با جمهوری آذربایجان و نخجوان تهیه شده است.
وی افزود: دستگاه‌های مسوول باید همکاری کنند تا دیپلماسی مرزی را هدفمندتر کرده و به نتایج مثبتی در این حوزه برسیم.
استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین پس از این بازدید در جلسه کارگروه ویژه مرزی حضور یافت و مسائل و مشکلات پایانه‌های مرزی شهرستان جلفا را بررسی کرد.
خرّم در این جلسه بر تسریع در فرآیند بررسی استاندارد محموله‌های سوختی در مرز نوردوز تأکید کرد و یادآور شد: اداره‌کل استاندارد باید برای جلوگیری از دپوی محموله‌های سوختی، راهکار سریع‌تری اتخاذ و ضعف‌های خود را جبران کند.
وی همچنین بر توسعه پارکینگ‌های پایانه مرزی جلفا و جانمایی استقرار دستگاه ایکس‌ری پس از نهایی شدن طرح جامع، تعیین تکلیف آسفالت جاده‌های ضلع شرقی و غربی پایانه و توقف دریافت عوارض نامتعارف به عنوان مصوبات کارگروه ویژه مرزی تأکید کرد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه بر بررسی مکان‌یابی و جانمایی استقرار دستگاه ایکس‌ری در پایانه مرزی جلفا تاکید کرد و متذکر شد: طرح جامع پایانه‌های مرزی ظرف مدت ۴۵ روز ارائه خواهد شد.
جعفر رزمی همچنین بر پیگیری آسفالت جاده مرزی با عاملیت منطقه آزاد ارس و توقف دریافت عوارض نامتعارف در مرز جلفا تأکید کرد.

About Author