تلفن همراه، محاسن و معایبش

اختصاصی ساقی آذربایجان/ دکتر جلال معالی

اینکه تلفن همراه و خط و گوشی یک وسیله بسیار به دردبخور و واقعا حیاتی است ،رد خور ندارد .واقعا دم مخترعش گرم که در هر شرایط می شود استفاده کرد و در زمان اضطراری که واقعا معجزه می کند.
یه مثال بزنم اصولاً هر وسیله ای ولو موتور سیکلت هم درست و صحیح و قانونی استفاده شود نعمت است اما بیایی با همان موتور سیکلت در خیابان ، جاده و اتوبان تک چرخ بزنی که کلا خطر هستش و عاقبتش معلوم ..
اما از اصل قضیه دور نشویم و از محاسن تلفن همراه هر چی بنویسم و بگویم بازهم کم‌است، می شود از موقعیت همدیگر و خانواده و فرزندان آگاه باشیم واگر در جاده با خودرو ماندیم امداد خودرو را بطلبیم و…
اما معایبش را ما آدمها برای خودمان می سازیم و می پرورانیم . من سوادم نمی رسد بگم تلفن همراه اشعه مضر و امواج خطرناک داره ، اصلا نمی دونم چه جوری می نویسند تازه بیام در مورد امواج تلفن همراه و به اصطلاح (موبایل) اظهارفضل و نظر کنم ،نخیر کار من نیست و اونم باید متخصصان این کار بفرمایند.
یک عده عادت کرده اند که موقع کارشان حتما گوشی بین گوش و گردن خم شده شان باشه و با یکی که اونور خط هستش گرم صحبت بشه و کار مردم راقطع و یقین معیوب می کنه ! پرستار عزیزی که در حال وصل سرم و یا تزریق آمپول به بیمار هستید، کار شما ازحساسیت خاصی برخوردار هست ، گوشی همراهت را خاموش کن بذار واسه بعد.
۹۹درصد ثبت نادرست نام بیمار اورژانسی در پذیرش بیمارستان ها دقیقا ازعدم تمرکز پذیرنده محترم می باشد.
دوستی می گفت وقتی به علت مسمومیت مرا به اورژانس بیمارستانی بردند ،به علت ثبت نادرست نام و مشخصات ، نتونستم از بیمه تکمیلی استفاده کنم وبعداًکلٌی جهت اصلاح نام در عکس رادیولوژی و سونوگرافی ،گرفتار شدم ,چون پذیرنده اون لحظه داشت با گوشی صحبت می کرد و از خاطرات شمال می گفت!
کارمند عزیزی که توی بانکی و با شغلی حساس و با اخذ و پرداخت پول درگیری و زحمت می کشی ، بالا غیرتاً حواست به مشتری اون ور شیشه باشه ، هم پول را در دستگاه پول شمار گذاشتی ، هم داری پرفراژ عملیات بانکی می کنی و هم گوشی را بین گوش وگردنت قرار دادی و یکریز حرف می زنی ! می دونی اگر در این لحظه اشتباهی سهوی انجام بدی و یا مبلغ را بالا و پایین بزنی و به قولی کم و زیاد باشه ،اگر زیادی شد ومشتری هم دانسته یا ندانسته ، اصلا پیگیر نشد اونوقت باید از حبیب مبارک تاوان بدی و اگر کم زدی که مشتری گیر پیچ می شه ! اجازه بده کارَت تموم بشه ،بعداًاز اعجوبگی فرزند نازت تعریف بکنی ،آره بذار واسه بعد.
آخه کی گفته و کجای آئین نامه رانندگی قید شده که رانندگان محترم تو اتوبان و جاده باید با گوشی چت کنند و پیامک بزنند و بعدش هم خدای ناکرده تصادف شدید به علت حواس پرتی و بجز خودش ، دیگران راهم بیچاره کند!
دقت فرمودید چقدر آمار چپ شدن خودرو ها اخیرا و مخصوصاً در وسط خیابان های و علی الخصوص تبریز عزیزمان زیاد شده؟
خب این از حواس پرتی به خاطر بازی با گوشی است و لا غیر!
خانم یا آقایی که داری عرض خیابان را طی می کنی و با گوشی صحبت می کنی بدون اینکه حواست به خودروهای عبوری باشه ،آیا می دونی شاید راننده با گوشی ور می‌ره و حواسش به عابر عبوری عرض خیابان نیست؟
آشنایی دارم پزشک فوق تخصص هستش ، چند بار بهش زنگ زدم که بگم دارم میام مطب مبارکش ، جواب نداد، دلخور شدم عجیب ، وقتی داخل اتاق معاینه رفتم ، اول از همه بنای گلایه گذاشتم ، اما جوابی که شنیدم قفلم کرد ، دوست پزشکم با خونسردی گفت آخه بنده خدا من اگر موقع معاینه و یا نسخه نوشتن بیماری، به زنگ جنابعالی جواب بدم ، می دونی یه اشتباه من چه مشکلاتی به بار می آره؟ این هستش که موقع ورود به مطب گوشی ام روی بی صدا یا همون (سایلنت) میذارم ..حالا بگو چه مرگته تا برات علاج بنویسم …
راست می گفت ، یک اشتباه ،هر چند سهوی می تونه در زندگی شخص یا اشخاصی تاثیرات منفی بذاره ! خدای ناکرده ،داروی تجویزی اشتباهی ثبت بشه!
رعایت مقررات در اجتماع برای احترام به حق و حقوق شهروندی است.همه ما در شغلی که محولمان شده باید دقت عمل داشته باشیم تا اشتباهات کاری کمتر و کمتر بشود و همینطور در رانندگی ، متاسفانه دوربین های کنترل ترافیک ،فقط پلاک خودروهایی را لحاظ می کنند که یا سرعت غیر مجاز دارند! یا از محدوده ترافیکی رد شدند و یا دوبله و پارک غیر مجاز و…. اما سهل گرفتن قانون و بی خیال شدن صحبت یا پیامک و چت و غیره با گوشی در حین رانندگی ،شاید به فراموشی تام سپرده شده ..مردم ، پیر و جوان و زن و مرد و کودک و نوزاد همه در شهر و جاده ها حق تردد دارند ، چرا باید قربانی رانندگان بی ملاحظه شوند؟ کدام نهاد باید به این مورد واقعا مهم رسیدگی کند جز پلیس راهور ؟
با سختگیری مضاعف ومهم در این خصوص امنیت و آرامش و آسایش مردم را بیمه کنیم
همین.

About Author