تنش آبی‌، ماحصل تدوام بدمصرفی آب در زنجان

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: در صورت بدمصرفی و بی‌اعتنایی به چالش کم‌آبی، کل شهر زنجان دچار بحران و تنش آبی خواهد شد.
به گزارش ساقی آذربایجان اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب سد تهم در سال‌جاری، اظهار کرد: در صورت بدمصرفی و بی‌اعتنایی به چالش کم‌آبی، کل شهر زنجان دچار بحران و تنش آبی خواهد شد.
وی به لزوم مصرف بهینه آب در همه بخش‌ها چه در بخش کشاورزی در کل استان و به‌ خصوص بخش شرب در شهر زنجان تاکید کرد و حفاظت و صیانت از منابع آبی استان را برای کل هم‌استانی‌ها ضروری دانست.
این مسئول با اشاره به افت سالانه ۷۰ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی استان، ادامه داد: طی دو سال آبی پرآب ۹۷ و ۹۸ شاهد بهبود وضعیت منابع آبی بودیم که امیدوارکننده بود ولی در خشکسالی سال‌های اخیر دو برابر افت‌های سالیانه را شاهد هستیم.
افشاری تصریح کرد: سالانه تقریباً ۱۰۰ میلیون اضافه‌برداشت از سفره‌های آب‌ زیرزمینی داشتیم اما مصرف امسال به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسیده که تقریبا دو برابر میانگین مصرف سالیانه است و این امر موجبات فرونشست دشت‌ها و خسارت وارده به زیرساخت‌ها اعم از راه‌آهن‌ و جاده‌ها و … را فراهم می‌سازد و امیدواریم که در شرایط خشکسالی با برنامه‌ریزی و مصرف درست و برداشت حداقل از سفره‌های آب‌زیرزمینی، برای نسل‌های آینده آب مطمئنی تامین شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در رابطه با چاه‌های حفر شده در دشت‌های استان، خاطرنشان کرد: دشت ابهر وضعیت بهتری را نسبت به دشت‌های زنجان و سلطانیه دارد و دلیل آن نصب ۸۰ درصدی کنتورهای هوشمند توسط کشاورزان منطقه و انسداد چاه‌های غیرمجاز طبق برنامه در این دشت است.

 

About Author