تنظیم سند تحول حوزه هنری زنجان بر مبنای شش راهبرد اصلی

رئیس حوزه هنری استان زنجان گفت: زیست‌بوم زنجان تنظیم شده و چشم‌انداز نقشه تحول استان نیز با عنوان زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی در زنجان تدوین شد.
امیر نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هنر انقلاب و درباره زیست‌بوم استان زنجان و اهمیت آن، اظهار کرد: در موضوع هنر انقلاب توجه به دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری هنر در مقابل بسیاری از مسائل و آرمان‌ها، اعتقادات، مطالبات و باورهای اعتقادی، ایمانی و درونی جامعه حائز اهمیت است. یکی از اقتضائات هنر انقلاب این است که مسائل و مضامین خود را از جامعه و از بطن مردم گرفته و آن را برای مردم و با همراهی مردم تبیین، ترویج و ارائه کند.
وی با بیان اینکه در هنر انقلاب ما با سه مولفه مهم بوم‌گرایی، مردم‌محوری و مسئله‌مندی مواجه هستیم، افزود: در دوره تحولی و رویکرد جدید در حوزه هنری اقدام به تدوین نقشه تحولی حوزه هنری مبتنی بر زیست‌بوم استان شده‌ که نزدیک به ۹ ماه توسط کارگروه تحول استانی با همکاری کارگروه تحول ستادی زیست‌بوم و سند تحول با تحلیل و بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، مسائل و چالش‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی اقتصادی استان در ابعاد مختلف بررسی شده‌ است.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر زیست‌بوم استان زنجان تنظیم شده و چشم‌انداز نقشه تحول استان نیز با عنوان زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی در زنجان تدوین و در هفته هنر انقلاب رونمایی شد، تصریح کرد: سند تحول حوزه هنری استان بر مبنای شش راهبرد اصلی مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول معاونت راهبردی استان‌ها در عرصه‌های تربیت، تبیین، تقویت، قرارگاهی، تولید، توسعه مخاطب و سامان‌بخشی به سازمان با اهداف کمی و کیفی که نهایتاً منجر به اقدامات متعدد عملیاتی خواهد شد، تنظیم شده‌ است.
رئیس حوزه هنری استان زنجان با بیان اینکه برکت حضور ۳۵۳۵ شهید در استان و نیز نقش‌آفرینی و شورآفرینی رزمندگان اسلام و غواصان دریادل در هشت سال دفاع‌مقدس و احیای مفاهیمی چون ایثار، شهادت‌طلبی، شجاعت، امر به معروف و نهی از منکر از بارزترین اثرات فرهنگ و منش عاشورایی است، خاطرنشان کرد: هنر عاشورایی، هنر و سبک زندگی است که به زمان و مکان محدود نیست. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در همه شئون انسانی و به تبع آن در هنر عاشورایی جایگاه دارد و حال شهر زنجان که از دیرباز به نام یک شهر مذهبی و شهر علاقه‌مندان و محبان اهل‌بیت (ع) و به تعبیری به دارالایمان شناخته شده و امروز مزین به نام پایتخت شور و شعور حسینی است، دارای ویژگی‌هایی است که عمده‌ترین آن را می‌توان به وجود حسینیه‌ها، مساجد، تکایا، شخصیت‌های بزرگ دینی و مذهبی و در راس آن اجتماع عظیم مردم در هشتم محرم و یوم‌العباس در حسینیه اعظم است.

About Author