توافق اتحادیه اروپا و چین برای برگزاری نشستی حضوری

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی پس از تماس با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، اعلام کرد که اتحادیه اروپا و چین به زودی نشستی برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا و چین، دو تا از قدرت‌های تجاری جهان از زمان شیوع همه گیری کرونا هیچ نشست حضوری و رسمی برگزار نکرده‌اند و آخرین نشست مربوط به تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ می‌شود که به صورت مجازی برگزار شد.

از آن زمان، آن‌ها به دلیل اتهامات نقض حقوق بشر یکدیگر را مورد تحریم قرار داده‌اند و روند پیشرفت یک سرمایه گذاری دوجانبه را که پیشتر توافق کرده بودند اما هنوز به تصویب پارلمان اروپا نرسیده است، مسدود کردند.

میشل، رئیس شورای اروپایی در توییتر خود نوشت: علیرغم تفاوت‌های موجود بین اتحادیه اروپا و چین، مذاکرات همچنان امری ضروری و حیاتی تلقی می‌شود.

وی بدون اینکه تاریخی را معین کند، نوشت: موافقم تا نشستی بین اتحادیه اروپا و چین صورت بگیرد.

یک مقام رسمی در اتحادیه اروپا گفت: روسای اتحادیه اروپا موافقت کردند که نشستی بین اتحادیه اروپا و چین برگزار شود. آن‌ها همچنین در مرحله بعد با تمامی اعضای شورای اروپا دیدار خواهند کرد.

علاوه بر آمریکا، انگلیس و کانادا، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به علت نقض حقوق بشر علیه چین اعمال کرد که طی آن پکن ادعای آن‌ها را رد کرد. پکن فورا در پاسخ به این کار اتحادیه اروپا، قانون گذاران پارلمان اروپا را تحریم کرد که به موجب آن قرارداد سرمایه گذاری که پیشتر اتحادیه اروپا و چین توافق کرده بودند، مسدود شد.

مقامات اتحادیه اروپا گفتند: اتحادیه اروپا معتقد است که تحریم‌های اعمال شده از سوی چین غیر موجه و غیر قابل قبول است. این اتحادیه به دنبال راهی برای برقراری رابطه اقتصادی متعادل است. اتحادیه اروپا همچنین استراتژی‌های خاص خود را برای افزایش حضور در منطقه هند-آرام و مقابله با قدرت چین تعیین کرده است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا درخصوص تماس با شی، رئیس جمهور چین گفت: میشل، رئیس شورای اروپایی، نگرانی‌های اتحادیه اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در چین را یادآوری کرد. همچنین پروازهای نظامی اخیر چین در نزدیکی تایوان و ادعاهای مورد مناقشه چین درباره جزایری در “دریای چین جنوبی” از نگرانی‌ها و دغدغه‌های دیگر به حساب می‌آیند.

About Author