توافق مدیران مرزی ایران و ترکیه تکمیل پایانه رازی-کاپی‌کوی

والی استان وان ترکیه گفت: تکمیل پایانه مرزی رازی – کاپی کوی در مرز ایران و ترکیه مورد توافق جدی مدیران ۲ طرف مرز است که امیدواریم با توجه به این جدیت شاهد رشد سریعتر این طرح باشیم.
به گزارش ساقی آذربایجان مهمت امین بیلمز /mehmet emin bilmez/ پس از دیدار با فرماندار و مدیران شهرستان خوی با مثبت ارزیابی کردن نشست مشترک با طرف ایرانی افزود: در این نشست که به علت کرونا بعد از ۲ سال وقفه برگزار شد، با طرف ایرانی تفاهم های بسیارخوبی برای رفع مشکلات مرزی حاصل شد.وی اضافه کرد: در این نشست همچنین برای فعالیت شبانه روز مرز رازی – کاپی کوی تبادل نظر شد.
وی ادامه داد: مبارزه مشترک با گروهگ های تروریستی و قاچاق انسان از دیگر توافق های مهم در این نشست بود.
فرماندار خوی هم در این خصوص بیان کرد: سال های زیادی است که ملت ترکیه و ایران با حسن همجواری در کنار یکدیکر به عنوان ۲ همسایه صمیمی زندگی کرده اند و این حسن همجواری با تقویت مشترکات فرهنگی و مراودات اقتصادی ادامه می یابد.
حسین عباسی گفت: بررسی مشکلات تجار و توسعه تجارت مرزی بین ۲ طرف و توجه به توسعه روابط اقتصادی و گسترش روابط فرهنگی از دیگر مواردی است که باید در دستور کار جدی مدیران ۲ طرف مرز قرار گیرد.
در پایان این نشست تفاهم نامه ای در ۶ بند برای مبارزه با تروریسم و قاچاق انسان و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی و گردشگری بین ۲ طرف به امضا رسید.
استان وان که بزرگترین استان شرق ترکیه بوده و مرکز اقتصادی این منطقه به شمار می رود، هم مرز با شهرستان خوی آذربایجان غربی است.
چهار استان حکاری، وان، آغری و ایغدیر استان های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی است.
آذربایجان غربی تنها استان مرزی کشورمان با ترکیه است و بیش از ۵۵۰ کیلومتر مرز با این کشور دارد.

About Author