تورهای ورودی پاییز را از دست دادیم برای ژانویه برنامه‌ریزی می‌کنیم

درحالی رییس جامعه تورگردانان ایران از برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران ژانویه خبر داد که قیمت سفر به ایران باتوجه به نوسان ارز، ارزان‌تر و نصف قیمت شده است.
ابراهیم پورفرج (رییس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آن که وعده‌های وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در خصوص صدور ویزا برای گردشگران خارجی از آبان ماه جدی است، گفت: بعد از برگزاری نشست با وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت، ضرغامی اعلام کرد که از اول آبان ماه شاهد صدور ویزا برای گردشگران خارجی خواهیم بود البته امیدوار هستیم ویزا برای تمام گردشگران در تمام حوزه‌ها صادر شود؛ چراکه طی ماه‌های گذشته و در شرایط شیروع ویروس کرونا شاهد آن بودیم که با وجود تاکیدهایی که وزارت بهداشت برای عدم حضور گردشگران خارجی در داخل کشور داشت اما ویزا برای گردشگران سلامت صادر می‌کرد.
او ادامه داد: بر اساس تفاهم‌های انجام شده قرار بر آن شد تا هر گردشگری که درخواست ورود به ایران را داشته باشد و ۲ دوز واکسن خود را زده باشد و کارت واکسن داشته باشد، برای او ویزا صادر شود. فرقی نمی‌کند که گردشگران چه واکسنی را زده باشند چراکه اکثرا چهار واکسن فایزر، مدرنا، آسترازینکا و جانسون را زده‌اند ضمن آنکه سینوفارم هم در کشور ما پذیرفته است. به گفته پورفرج قبل از این تفاهم موضوع pcr نیز در خصوص گردشگران ورودی مطرح بود اما اکنون تاکید بر تزریق دو دوز واکسن و دارا بودن کارت واکسن است.
این فعال گردشگری وی خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم بین دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تورهای ورودی بر تزریق دو دوز واکسن و دارا بودن pcr منفی حین ورود به ایران است.
پورفرج درخصوص تقاضاهایی که برای برگزاری تور ایران از سوی کارگزاران خارجی وجود دارد، گفت: در طول سال عموما دو فصل پر کار گردشگری داریم که بهار و پاییز است. اکنون چون تاکنون ویزا صادر نمی‌شد عملا با آغاز صدور ویزا در آبان ماه می‌توان گفت فصل پاییز را هم از دست داده‌ایم. تورگردان رایزنی‌های خود را با شرکت‌های خارجی شروع کرده‌اند و باز شدن صدور ویزا را اطلاع داده‌اند. برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای تور در ژانویه و تعطیلات آغاز سال نو میلادی در جریان است.
این تورگردان خاطرنشان کرد: با وجود آنکه رایزنی برای برگزاری تورهای خارجی را شروع کرده‌ایم و چند گروه کوچک آمادگی خودرا برای ورود به ایران اعلام کرده‌اند اما به نتیجه ۱۰۰ در ۱۰۰ نرسیده‌ایم. کشورهای اروپایی و آسیایی و البته چینی‌ها درخواست‌هایی برای ورود به ایران دارند. قبل از شیوع کرونا با بیش از ۱۰۰ شرکت چینی ملاقات داشتیم امیدوارم در دوران پساکرونا شاهد حضور گردشگران مختلف در ایران باشیم چراکه سرعت واکسیناسیون افزایش یافته و امنیت بهداشتی ایران مورد توجه گروه‌های خارجی قرار گرفته.
او خاطرنشان کرد: مزیت دیگری که ایران این روزها دارد آن است که به واسطه نوسان نرخ ارز تبدیل به مقصدی ارزان شده‌ایم. هرچند فعالات عرصه گردشگری اعم از هتل‌ها و… افزایش نرخ دارند اما همچنان برای گردشگر خارجی مقصدی ارزان هستیم. باید سیاست را در ارزان ماندن قرار دهیم تا بتوانیم در پساکرونا به سود برسیم. ما باید به عنوان شرکت ایرانی قیمت‌ها را ریالی دریافت کنیم و گردشگران را جذب کنیم.
این تورگردان معتقد است: اگر گردشگران اروپایی بخواهند به کشورهای اطراف خود سفر کنند هزینه سفرشان از سفر به ایران گران‌تر خواهد شد. مزیت رقابتی ما ارزان بودن نرخ سفر به ایران است که باید از آن استفاده کنیم. این بهترین تبلیغ خواهد بود. سفر به ایران نسبت به گذشته حداقل ۵۰ درصد ارزان‌تر شده.
پورفرج درخصوص جذب مخاطبان و بازدیدکنندگان اکسپو ۲۰۲۰ دبی نیز گفت: هرچند برنامه‌هایی برای این مهم داریم و با توجه به زمان طولانی برگزاری اکسپو شاید بتوانیم کارهایی از پیش ببریم اما امید چندانی برای تحقق و عملیاتی شدن آن نداریم. اما تلاش‌هایمان بی‌تاثیر نخواهد بود. ضمن آنکه این مسیر میتواند راهی برای ایجاد آمادگی برای جذب گردشگران جام جهانی قطر باشد.
به گفته او، امیدها برای جذب مخاطبان جام جهانی قطر بیشتر ۴است. در این میان تمرکز برای جذب گردشگران برای کیش و قشم است و مسیرهایی نیز برای بازدید از اصفهان، شیراز و یزد در نظر گرفته‌ایم.

About Author