تورّم ، یارانه ناچیز و دیگر هیچ !

«حسین مسعودیان»، رییس دفتر نمایندگی بانک تجارت در چین به ایرنا گفت: طرح افزایش مبلغ یارانه، باید به گونه‌ای تعریف شود که موجب تورم و در نهایت سخت‌ تر شدن شرایط زندگی برای اقشار کم درآمد جامعه نشود.
موضوع هدفمند سازی یارانه در کشورمان از آذر ۱۳۸۷ با مبلغی ماهانه ۴۵ هزار تومان کلید خورد. در ابتدا قرار بود این مبلغ تنها به دهک کم درآمد داده شود که پس از مدت زمانی کوتاه شامل حال همه اقشار جامعه شد. از آن زمان تا کنون بحث‌ های بسیاری در خصوص تورم و مبلغ یارانه به دلیل افزایش قیمت‌ ها مطرح بوده و هست. بازار این بحث ها بار دیگر با صحبت‌ های “هادی قوامی”، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در روز دوشنبه ۷ شهریور مبنی بر افزودن ۲۸ هزارتومان به مبلغ یارانه قبلی داغ‌ تر شد. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان با توجه به تحریم‌ ها و شرایط اقتصادی حال حاضر، مخالف چنین سیاستی هستند و افزایش مبلغ یارانه را دلیلی بر افزایش تورم و کسری بودجه می‌دانند. نظر به اهمیت این بحث، پژوهشگر ایرنا با “حسین مسعودیان”، رییس دفتر نمایندگی بانک تجارت در چین به گفت و گو نشست. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:
منابع تامین یارانه، نباید موجب تورم و افزایش قیمت‌ ها شود
مسعودیان پیرامون طرح افزایش یارانه‌ها گفت: یارانه همانگونه که از اسم آن پیداست، یعنی یاری رساندن دولت در تامین هزینه‌ های زندگی اقشار کم درآمد. البته منابع این همیاری بایستی به گونه‌ای تعریف شود که موجب تورم و در نهایت سخت‌ تر شدن شرایط زندگی برای اقشار یادشده نگردد. مساله‌ای که متاسفانه امروز کشور ما بدان مبتلا گشته و نه تنها یارانه پرداختی با توجه به مبلغ ناچیز آن کمکی در بهبود معیشت این قشر ننموده، بلکه با آثار تورمی ناشی از خلق پول به منظور تامین منابع لازم، موجب افسار گسیختگی قیمت‌ ها به ویژه کالاهای اساسی و بنیادی معیشتی گردیده و امرار معاش اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه را با مشکل مواجه نموده است.
وی افزود: بدون شک در حالت فعلی و با توجه به دو انفجار تورمی صورت پذیرفته و شوک وارده به اقتصاد کشور، مبلغ یارانه‌ای که از ده سال پیش ثابت مانده، هیچ گونه کمک شایسته‌ ای نمی‌نماید و مطمئنا از بهترین راهکارهای حمایت دولت از دهک‌ های پایین جامعه، همین پرداخت یارانه به صورت مستقیم و نقدی به ایشان می‌باشد که البته می‌بایستی قبل از ورود به این قضیه و اقدام جهت تقویت مبلغی آن موضوعات مهم دیگری تعیین تکلیف گردند.
عدم شناسایی هوشمند افراد، مهمترین معضل سیستم پرداخت یارانه است
مسعودیان در خصوص مهمترین معضل سیستم پرداخت یارانه گفت: مهمترین معضل سیستم پرداخت یارانه در حال حاضر ، عدم شناسایی هوشمند افراد بوده و این موضوع موجب گردیده تا کلیه دهک‌ های جامعه به صورت یکسان از دریافت یارانه به مبلغ یکسان برخوردار باشند. البته در سال‌های اخیر تلاش‌ های اندکی جهت شناسایی و رفع این معضل گردیده که نتیجه بخش و مثمر ثمر واقع نگردیده است. بنابراین در وهله اول شفافیت سیستم اطلاعات مالی افراد در جامعه مهمترین اصل بوده و می‌بایست درآمد کلیه افراد بدون هیچ گونه تبعیضی رصد گردد که ممکن است این موضوع با مخالفت جدی درصدی از جامعه تحت عنوان دخالت در حریم خصوصی افراد بیان گردد. در این صورت باید در پاسخ به آن ها اعلام نمود که بررسی درآمد ها و خلق پول در سیستم مالی یک کشور جزو مسایل شخصی نبوده و ضرورت دارد به منظور کنترل و نگهداری مالیات‌های دریافتی از سوی دولت مورد بازبینی و رصد کامل واقع گردد. کما اینکه این مهم در تمامی کشور های توسعه یافته صورت می پذیرد. به طور حتم با شناسایی و رصد مالی می‌توان اقشار را از هم تفکیک نموده و در پرداخت یارانه مستقیم و حتی غیر مستقیم من جمله یارانه‌ انرژی، سوخت و غیره ، منابع جدیدی ایجاد و از محل آن نسبت به افزایش یارانه دهک‌ های پایین جامعه اقدام نمود.
علاوه بر یارانه نقدی، یارانه غیر مستقیم
نیز کارآمد است
مسعودیان درباره یارانه غیر مستقیم گفت: برای بهبود وضعیت معیشت اقشار پایین جامعه در شرایط فعلی تورم لجام گسیخته، افزایش یارانه نقدی با رعایت شرایط اشاره شده می‌تواند راه حلی سریع و زودبازده محسوب گردد. لیکن می‌بایست در دراز مدت نسبت به شناسایی یارانه‌ های غیر مستقیم و کار آمد به اقشار یادشده اقدام نمود که این موضوع عزم راسخی در بدنه اقتصادی دولت را می‌طلبد که البته یارانه‌ های غیر مستقیم طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که از یارانه‌ های انرژی تا حتی پرداخت تسهیلات بانکی را نیز شامل آن می‌گردد.

About Author